A mediação da informação aliada ao uso das tecnologias da informação e comunicação em uma biblioteca escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Lanzi, Lucirene Andréa Catini, Ferneda, Edberto [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2014v19n2p117
http://hdl.handle.net/11449/114745
Resumo: Introduction: This paper presents preliminary results of the research project "Information access: actions and strategies of the Chamber of Deputies to meet 12.527/2011 Law”. Finally some considerations about the implementation of the Law within the Chamber of Deputies are presented. Objectives: Discuss the matter of public information access after the new Brazilian information access law and his relationship between the theories information policy, information regime and informational state. Methodology: Bibliographic research about several theoretical topics related to information access were raised, for example: the concept of information, information policy, informational state, information regime, electronic government and information asymmetry. Results: The preliminaries data shows a convergence of information policies from many countries, for example, Finland, Canada and South Africa, to a same point, which indicates an increase of transparency and a bigger active disclosure of information public. Conclusion: In Brazilian case, in the relationship between State and citizen, the new information access law means a materialization paradigm change or the concretization de other information regime. The sanction of this law can be interpreted as another step to increase the transparency and the affirmation of democratic relationship between State and society.
id UNSP_45d8286c6ec2d8990f0cfa40e5ecdaeb
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114745
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A mediação da informação aliada ao uso das tecnologias da informação e comunicação em uma biblioteca escolarAcceso a la información: notas de investigaciónInformation access: research notesTecnologias de Informação e ComunicaçãoMediação da InformaçãoBiblioteca escolarInformação e TecnologiaAmbiente informacional digitalIntroduction: This paper presents preliminary results of the research project "Information access: actions and strategies of the Chamber of Deputies to meet 12.527/2011 Law”. Finally some considerations about the implementation of the Law within the Chamber of Deputies are presented. Objectives: Discuss the matter of public information access after the new Brazilian information access law and his relationship between the theories information policy, information regime and informational state. Methodology: Bibliographic research about several theoretical topics related to information access were raised, for example: the concept of information, information policy, informational state, information regime, electronic government and information asymmetry. Results: The preliminaries data shows a convergence of information policies from many countries, for example, Finland, Canada and South Africa, to a same point, which indicates an increase of transparency and a bigger active disclosure of information public. Conclusion: In Brazilian case, in the relationship between State and citizen, the new information access law means a materialization paradigm change or the concretization de other information regime. The sanction of this law can be interpreted as another step to increase the transparency and the affirmation of democratic relationship between State and society.Introdução: A mediação da informação promove a aproximação entre o usuário e o conteúdo de seu interesse. Objetivos: Apresentar um recorte da dissertação “Apropriação das Tecnologias de Informação e Comunicação em bibliotecas escolares: em busca de um espaço dinâmico”, onde mostraremos as diversas formas para que sejam realizadas interferências no sentido de satisfazer as necessidades informacionais em uma biblioteca escolar, baseada nas propostas do “Manifesto de um bibliotecário 2.0” de Laura Cohen, bibliotecária da Universidade de Albany, nos Estados Unidos, além de apresentar estudos feitos pelo grupo de bibliotecárias australianas: Helen Partridge, Julie Lee e Carrie Munro, que organizaram um projeto para identificar as principais habilidades, conhecimentos e atributos exigidos pelo “bibliotecário 2.0”, do qual participaram 81 profissionais australianos. Metodologia: Esse estudo buscou uma pesquisa qualitativa e com análise bibliográfica das investigações apresentadas pela bibliotecária norte americana Laura Cohen e das três pesquisadoras australianas Helen Partridge, Julie Lee e Carrie Munro, para dessa forma fazermos uma comparação entre realidades e experiências, tão adversas e ao mesmo tempo semelhantes com a nossa realidade brasileira. Resultados: Não basta utilizar as TIC na biblioteca só pela modernidade ou variedade de aplicações. É necessário ter consciência da utilidade destes ou de qualquer outro meio de interesse dos alunos para poder mostrar sua qualidade e a utilidade prática. O bibliotecário, antes de utilizar as TIC, deve fazer um levantamento profundo sobre as problemáticas com as quais esse instrumento de trabalho pode contribuir de forma relevante. Conclusão: Eventos, atividades e estruturação física do ambiente proporcionam um claro exemplo de mediação da informação em uma biblioteca escolar, evidenciando a interferência positiva que o profissional da informação pode ter sobre os usuários e o seu comportamento informacional.Introducción: Presenta los resultados preliminares del proyecto de investigación "El acceso a la información: acciones y estrategias de la Cámara de Representantes para cumplir la Ley 12.527/2011". Presenta algunas consideraciones sobre la aplicación de la Ley de la Cámara de Diputados. Objetivo: Discutir la cuestión del acceso a la información pública después de la promulgación de la nueva ley de acceso a la información a la luz de las teorías sobre la política de información, sistema de información y la información de estado. Metodología: Investigación bibliográfica en la literatura sobre diversos temas teóricos relacionados con el acceso a la información, por ejemplo: el concepto de información, la política de información, el estado de información, sistema de información, el gobierno electrónico y la asimetría de la información. Resultados: Los datos preliminares de este estudio apuntan a una convergencia de las políticas en varios países, como Finlandia, Canadá, Sudáfrica, en el mismo punto, lo que indica una mayor transparencia y una mayor difusión activa de la información pública. Conclusión: En el contexto brasileño, la relación entre el Estado y los ciudadanos, la ley de acceso a la información significa la realización de un cambio de paradigma, o la realización de otra información del sistema. La sanción de esta norma legal se puede entender como un paso hacia la transparencia y la afirmación de las relaciones democráticas entre el Estado y la sociedad.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio [UNESP]Lanzi, Lucirene Andréa CatiniFerneda, Edberto [UNESP]2015-02-24T13:57:26Z2015-02-24T13:57:26Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article117-137application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2014v19n2p117Informação & Informação, v. 19, n. 2, p. 117-137, 2014.1981-8920http://hdl.handle.net/11449/11474510.5433/1981-8920.2014v19n2p117ISSN19818920-2014-19-02-117-137.pdf8596568228676820739057392763606905705589130936940000-0002-4216-03740000-0002-8808-1217Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporInformação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-24T06:09:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114745Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-24T06:09:20Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A mediação da informação aliada ao uso das tecnologias da informação e comunicação em uma biblioteca escolar
Acceso a la información: notas de investigación
Information access: research notes
title A mediação da informação aliada ao uso das tecnologias da informação e comunicação em uma biblioteca escolar
spellingShingle A mediação da informação aliada ao uso das tecnologias da informação e comunicação em uma biblioteca escolar
Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio [UNESP]
Tecnologias de Informação e Comunicação
Mediação da Informação
Biblioteca escolar
Informação e Tecnologia
Ambiente informacional digital
title_short A mediação da informação aliada ao uso das tecnologias da informação e comunicação em uma biblioteca escolar
title_full A mediação da informação aliada ao uso das tecnologias da informação e comunicação em uma biblioteca escolar
title_fullStr A mediação da informação aliada ao uso das tecnologias da informação e comunicação em uma biblioteca escolar
title_full_unstemmed A mediação da informação aliada ao uso das tecnologias da informação e comunicação em uma biblioteca escolar
title_sort A mediação da informação aliada ao uso das tecnologias da informação e comunicação em uma biblioteca escolar
author Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio [UNESP]
author_facet Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio [UNESP]
Lanzi, Lucirene Andréa Catini
Ferneda, Edberto [UNESP]
author_role author
author2 Lanzi, Lucirene Andréa Catini
Ferneda, Edberto [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio [UNESP]
Lanzi, Lucirene Andréa Catini
Ferneda, Edberto [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias de Informação e Comunicação
Mediação da Informação
Biblioteca escolar
Informação e Tecnologia
Ambiente informacional digital
topic Tecnologias de Informação e Comunicação
Mediação da Informação
Biblioteca escolar
Informação e Tecnologia
Ambiente informacional digital
description Introduction: This paper presents preliminary results of the research project "Information access: actions and strategies of the Chamber of Deputies to meet 12.527/2011 Law”. Finally some considerations about the implementation of the Law within the Chamber of Deputies are presented. Objectives: Discuss the matter of public information access after the new Brazilian information access law and his relationship between the theories information policy, information regime and informational state. Methodology: Bibliographic research about several theoretical topics related to information access were raised, for example: the concept of information, information policy, informational state, information regime, electronic government and information asymmetry. Results: The preliminaries data shows a convergence of information policies from many countries, for example, Finland, Canada and South Africa, to a same point, which indicates an increase of transparency and a bigger active disclosure of information public. Conclusion: In Brazilian case, in the relationship between State and citizen, the new information access law means a materialization paradigm change or the concretization de other information regime. The sanction of this law can be interpreted as another step to increase the transparency and the affirmation of democratic relationship between State and society.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-02-24T13:57:26Z
2015-02-24T13:57:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2014v19n2p117
Informação & Informação, v. 19, n. 2, p. 117-137, 2014.
1981-8920
http://hdl.handle.net/11449/114745
10.5433/1981-8920.2014v19n2p117
ISSN19818920-2014-19-02-117-137.pdf
8596568228676820
7390573927636069
0570558913093694
0000-0002-4216-0374
0000-0002-8808-1217
url http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2014v19n2p117
http://hdl.handle.net/11449/114745
identifier_str_mv Informação & Informação, v. 19, n. 2, p. 117-137, 2014.
1981-8920
10.5433/1981-8920.2014v19n2p117
ISSN19818920-2014-19-02-117-137.pdf
8596568228676820
7390573927636069
0570558913093694
0000-0002-4216-0374
0000-0002-8808-1217
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Informação & Informação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 117-137
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797789496473812992