O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Nilza Coqueiro Pires de [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP], Caramaschi, Sandro [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1807-55092014000300505
http://hdl.handle.net/11449/114386
Resumo: The aim of this descriptive study, qualitative and quantitative in nature, was to analyze whether the content is broken down on the dance Political Pedagogical Project (PPP) in the Schools; presents itself as teaching dance classes in Physical Education and Art, which the teachers' knowledge of content in dance recommended National Curriculum, where importance is given to teaching dance at school and what are its limits. It was used a questionnaire with open and closed issues for sixty-four effective teachers of art and physical education of the public State and municipal network of a city in the State of São Paulo in Brazil. In summary, it was found that these teachers do not have an effective and collective participation during the process of construction of the PPP education; they know, but apply very little and with restrictions on the contents of dance suggested by PCN's of their respective disciplines, are basically relegated to the festivities school and dance are the difficulties faced by many teachers in the school dance. We conclude as necessary to unite and integrate these educators in favor of contents school dance, so she effectively occupy its space in Physical Education classes and Art
id UNSP_5556bbf8f98e000482f0668818b283c2
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114386
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de ArteDance teaching at school in optical teachers of Physical Education and ArtDancePedagogical political projectNational curriculumPhysical educationArtsDançaProjeto político pedagógicoParâmetros curriculares nacionaisEducação físicaArteThe aim of this descriptive study, qualitative and quantitative in nature, was to analyze whether the content is broken down on the dance Political Pedagogical Project (PPP) in the Schools; presents itself as teaching dance classes in Physical Education and Art, which the teachers' knowledge of content in dance recommended National Curriculum, where importance is given to teaching dance at school and what are its limits. It was used a questionnaire with open and closed issues for sixty-four effective teachers of art and physical education of the public State and municipal network of a city in the State of São Paulo in Brazil. In summary, it was found that these teachers do not have an effective and collective participation during the process of construction of the PPP education; they know, but apply very little and with restrictions on the contents of dance suggested by PCN's of their respective disciplines, are basically relegated to the festivities school and dance are the difficulties faced by many teachers in the school dance. We conclude as necessary to unite and integrate these educators in favor of contents school dance, so she effectively occupy its space in Physical Education classes and ArtO objetivo deste estudo descritivo, de natureza qualitativa e quantitativa, foi analisar se o conteúdo referente à dança está discriminado no Projeto Político Pedagógico (PPP) das Escolas; como se apresenta o ensino da dança nas aulas de Educação Física e de Arte; qual o conhecimento dos professores do conteúdo dança preconizado nos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN's); qual importância é dada ao ensino da dança na escola e quais são os seus limites. Utilizou-se um questionário com questões abertas e fechadas para 64 professores efetivos de Educação Física e de Arte da rede pública estadual e municipal de uma cidade do interior do Estado de São Paulo. Em síntese, constatou-se que esses professores não têm uma participação efetiva e coletiva durante o processo de construção do PPP educacional; que eles conhecem, mas aplicam muito pouco e com restrições os conteúdos de dança sugeridos pelos PCN's; que estão relegadas basicamente às festividades escolares e que são muitas as dificuldades enfrentadas pelos professores no ensino da dança na escola. Conclui-se como necessária à união e integração desses educadores em prol do ensino da dança na escola, para que ela ocupe efetivamente seu espaço nas aulas de Educação Física e de Arte.rol do ensino da dança na escola, para que ela ocupe efetivamente seu espaço nas aulas de Educação Física e de Arte.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista Faculdade de CiênciasEscola de Educação Física e Esporte da Universidade de São PauloUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Sousa, Nilza Coqueiro Pires de [UNESP]Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]Caramaschi, Sandro [UNESP]2015-02-02T12:39:29Z2015-02-02T12:39:29Z2014-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article505-520application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1807-55092014000300505Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo, v. 28, n. 3, p. 505-520, 2014.1807-5509http://hdl.handle.net/11449/11438610.1590/1807-55092014000300505S1807-55092014000300505S1807-55092014000300505.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Física e Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-30T06:18:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114386Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:09:41.534151Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte
Dance teaching at school in optical teachers of Physical Education and Art
title O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte
spellingShingle O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte
Sousa, Nilza Coqueiro Pires de [UNESP]
Dance
Pedagogical political project
National curriculum
Physical education
Arts
Dança
Projeto político pedagógico
Parâmetros curriculares nacionais
Educação física
Arte
title_short O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte
title_full O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte
title_fullStr O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte
title_full_unstemmed O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte
title_sort O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte
author Sousa, Nilza Coqueiro Pires de [UNESP]
author_facet Sousa, Nilza Coqueiro Pires de [UNESP]
Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]
Caramaschi, Sandro [UNESP]
author_role author
author2 Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]
Caramaschi, Sandro [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Nilza Coqueiro Pires de [UNESP]
Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]
Caramaschi, Sandro [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Dance
Pedagogical political project
National curriculum
Physical education
Arts
Dança
Projeto político pedagógico
Parâmetros curriculares nacionais
Educação física
Arte
topic Dance
Pedagogical political project
National curriculum
Physical education
Arts
Dança
Projeto político pedagógico
Parâmetros curriculares nacionais
Educação física
Arte
description The aim of this descriptive study, qualitative and quantitative in nature, was to analyze whether the content is broken down on the dance Political Pedagogical Project (PPP) in the Schools; presents itself as teaching dance classes in Physical Education and Art, which the teachers' knowledge of content in dance recommended National Curriculum, where importance is given to teaching dance at school and what are its limits. It was used a questionnaire with open and closed issues for sixty-four effective teachers of art and physical education of the public State and municipal network of a city in the State of São Paulo in Brazil. In summary, it was found that these teachers do not have an effective and collective participation during the process of construction of the PPP education; they know, but apply very little and with restrictions on the contents of dance suggested by PCN's of their respective disciplines, are basically relegated to the festivities school and dance are the difficulties faced by many teachers in the school dance. We conclude as necessary to unite and integrate these educators in favor of contents school dance, so she effectively occupy its space in Physical Education classes and Art
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-01
2015-02-02T12:39:29Z
2015-02-02T12:39:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1807-55092014000300505
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo, v. 28, n. 3, p. 505-520, 2014.
1807-5509
http://hdl.handle.net/11449/114386
10.1590/1807-55092014000300505
S1807-55092014000300505
S1807-55092014000300505.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1807-55092014000300505
http://hdl.handle.net/11449/114386
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo, v. 28, n. 3, p. 505-520, 2014.
1807-5509
10.1590/1807-55092014000300505
S1807-55092014000300505
S1807-55092014000300505.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Física e Esporte
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 505-520
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129028089970688