O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1807-55092014000300505 http://hdl.handle.net/11449/114386 |
Resumo: | The aim of this descriptive study, qualitative and quantitative in nature, was to analyze whether the content is broken down on the dance Political Pedagogical Project (PPP) in the Schools; presents itself as teaching dance classes in Physical Education and Art, which the teachers' knowledge of content in dance recommended National Curriculum, where importance is given to teaching dance at school and what are its limits. It was used a questionnaire with open and closed issues for sixty-four effective teachers of art and physical education of the public State and municipal network of a city in the State of São Paulo in Brazil. In summary, it was found that these teachers do not have an effective and collective participation during the process of construction of the PPP education; they know, but apply very little and with restrictions on the contents of dance suggested by PCN's of their respective disciplines, are basically relegated to the festivities school and dance are the difficulties faced by many teachers in the school dance. We conclude as necessary to unite and integrate these educators in favor of contents school dance, so she effectively occupy its space in Physical Education classes and Art |
id |
UNSP_5556bbf8f98e000482f0668818b283c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114386 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de ArteDance teaching at school in optical teachers of Physical Education and ArtDancePedagogical political projectNational curriculumPhysical educationArtsDançaProjeto político pedagógicoParâmetros curriculares nacionaisEducação físicaArteThe aim of this descriptive study, qualitative and quantitative in nature, was to analyze whether the content is broken down on the dance Political Pedagogical Project (PPP) in the Schools; presents itself as teaching dance classes in Physical Education and Art, which the teachers' knowledge of content in dance recommended National Curriculum, where importance is given to teaching dance at school and what are its limits. It was used a questionnaire with open and closed issues for sixty-four effective teachers of art and physical education of the public State and municipal network of a city in the State of São Paulo in Brazil. In summary, it was found that these teachers do not have an effective and collective participation during the process of construction of the PPP education; they know, but apply very little and with restrictions on the contents of dance suggested by PCN's of their respective disciplines, are basically relegated to the festivities school and dance are the difficulties faced by many teachers in the school dance. We conclude as necessary to unite and integrate these educators in favor of contents school dance, so she effectively occupy its space in Physical Education classes and ArtO objetivo deste estudo descritivo, de natureza qualitativa e quantitativa, foi analisar se o conteúdo referente à dança está discriminado no Projeto Político Pedagógico (PPP) das Escolas; como se apresenta o ensino da dança nas aulas de Educação Física e de Arte; qual o conhecimento dos professores do conteúdo dança preconizado nos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN's); qual importância é dada ao ensino da dança na escola e quais são os seus limites. Utilizou-se um questionário com questões abertas e fechadas para 64 professores efetivos de Educação Física e de Arte da rede pública estadual e municipal de uma cidade do interior do Estado de São Paulo. Em síntese, constatou-se que esses professores não têm uma participação efetiva e coletiva durante o processo de construção do PPP educacional; que eles conhecem, mas aplicam muito pouco e com restrições os conteúdos de dança sugeridos pelos PCN's; que estão relegadas basicamente às festividades escolares e que são muitas as dificuldades enfrentadas pelos professores no ensino da dança na escola. Conclui-se como necessária à união e integração desses educadores em prol do ensino da dança na escola, para que ela ocupe efetivamente seu espaço nas aulas de Educação Física e de Arte.rol do ensino da dança na escola, para que ela ocupe efetivamente seu espaço nas aulas de Educação Física e de Arte.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista Faculdade de CiênciasEscola de Educação Física e Esporte da Universidade de São PauloUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Sousa, Nilza Coqueiro Pires de [UNESP]Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]Caramaschi, Sandro [UNESP]2015-02-02T12:39:29Z2015-02-02T12:39:29Z2014-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article505-520application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1807-55092014000300505Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo, v. 28, n. 3, p. 505-520, 2014.1807-5509http://hdl.handle.net/11449/11438610.1590/1807-55092014000300505S1807-55092014000300505S1807-55092014000300505.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Física e Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-30T06:18:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114386Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:09:41.534151Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte Dance teaching at school in optical teachers of Physical Education and Art |
title |
O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte |
spellingShingle |
O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte Sousa, Nilza Coqueiro Pires de [UNESP] Dance Pedagogical political project National curriculum Physical education Arts Dança Projeto político pedagógico Parâmetros curriculares nacionais Educação física Arte |
title_short |
O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte |
title_full |
O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte |
title_fullStr |
O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte |
title_full_unstemmed |
O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte |
title_sort |
O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte |
author |
Sousa, Nilza Coqueiro Pires de [UNESP] |
author_facet |
Sousa, Nilza Coqueiro Pires de [UNESP] Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP] Caramaschi, Sandro [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP] Caramaschi, Sandro [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Nilza Coqueiro Pires de [UNESP] Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP] Caramaschi, Sandro [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dance Pedagogical political project National curriculum Physical education Arts Dança Projeto político pedagógico Parâmetros curriculares nacionais Educação física Arte |
topic |
Dance Pedagogical political project National curriculum Physical education Arts Dança Projeto político pedagógico Parâmetros curriculares nacionais Educação física Arte |
description |
The aim of this descriptive study, qualitative and quantitative in nature, was to analyze whether the content is broken down on the dance Political Pedagogical Project (PPP) in the Schools; presents itself as teaching dance classes in Physical Education and Art, which the teachers' knowledge of content in dance recommended National Curriculum, where importance is given to teaching dance at school and what are its limits. It was used a questionnaire with open and closed issues for sixty-four effective teachers of art and physical education of the public State and municipal network of a city in the State of São Paulo in Brazil. In summary, it was found that these teachers do not have an effective and collective participation during the process of construction of the PPP education; they know, but apply very little and with restrictions on the contents of dance suggested by PCN's of their respective disciplines, are basically relegated to the festivities school and dance are the difficulties faced by many teachers in the school dance. We conclude as necessary to unite and integrate these educators in favor of contents school dance, so she effectively occupy its space in Physical Education classes and Art |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-01 2015-02-02T12:39:29Z 2015-02-02T12:39:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1807-55092014000300505 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo, v. 28, n. 3, p. 505-520, 2014. 1807-5509 http://hdl.handle.net/11449/114386 10.1590/1807-55092014000300505 S1807-55092014000300505 S1807-55092014000300505.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1807-55092014000300505 http://hdl.handle.net/11449/114386 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo, v. 28, n. 3, p. 505-520, 2014. 1807-5509 10.1590/1807-55092014000300505 S1807-55092014000300505 S1807-55092014000300505.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
505-520 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129028089970688 |