A dança “en-cena” o outro: prerrogativas para uma educação estética através do processo criativo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Flavio Soares [UNESP]
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/5391
http://hdl.handle.net/11449/42501
Resumo: The dance installs in the body another scene of senses that raises the creative performance and not that can be speculated about it. There, "who dance" is the Other one, making the body acting of another manner, beyond the systemic contour of Ego. Without the presence of this forged performance, the body would not pass of one ruled machine in function of something and not in favor of himself, as original movement of himself. This article intends to make a reflection about the corporal perception in the dance, trying to point out the creative performance. So, we opened a way to understand the process creative as field of corporal sensitization where the educative intervention is accomplished in the body.
id UNSP_56a96c55a77086d526bd71ce1701a7dc
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/42501
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A dança “en-cena” o outro: prerrogativas para uma educação estética através do processo criativoThe dance (on) stage(s) the Other: prerogatives for an aesthetic education through the creative processDancingKinesicsPsychoanalysisCreativenessThe dance installs in the body another scene of senses that raises the creative performance and not that can be speculated about it. There, "who dance" is the Other one, making the body acting of another manner, beyond the systemic contour of Ego. Without the presence of this forged performance, the body would not pass of one ruled machine in function of something and not in favor of himself, as original movement of himself. This article intends to make a reflection about the corporal perception in the dance, trying to point out the creative performance. So, we opened a way to understand the process creative as field of corporal sensitization where the educative intervention is accomplished in the body.UNESP, Jaboticabal, SP, BrazilUniv Estadual Campinas, Campinas, SP, BrazilUniv São Paulo, Area Concentracao Pedag Movimento Humano, Escola Educ Fis & Esportes, BR-09500900 São Paulo, BrazilUNESP, Jaboticabal, SP, BrazilUniversidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Escola de Educação FísicaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Universidade de São Paulo (USP)Alves, Flavio Soares [UNESP]2014-05-20T15:34:18Z2014-05-20T15:34:18Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article333-354application/pdfhttp://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/5391Movimento. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Escola Educ Fisica, v. 15, n. 3, p. 333-354, 2009.0104-754Xhttp://hdl.handle.net/11449/42501WOS:000269262500016WOS000269262500016.pdfWeb of Sciencereponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporMovimento0.257info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-03T06:06:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/42501Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:55:11.720666Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A dança “en-cena” o outro: prerrogativas para uma educação estética através do processo criativo
The dance (on) stage(s) the Other: prerogatives for an aesthetic education through the creative process
title A dança “en-cena” o outro: prerrogativas para uma educação estética através do processo criativo
spellingShingle A dança “en-cena” o outro: prerrogativas para uma educação estética através do processo criativo
Alves, Flavio Soares [UNESP]
Dancing
Kinesics
Psychoanalysis
Creativeness
title_short A dança “en-cena” o outro: prerrogativas para uma educação estética através do processo criativo
title_full A dança “en-cena” o outro: prerrogativas para uma educação estética através do processo criativo
title_fullStr A dança “en-cena” o outro: prerrogativas para uma educação estética através do processo criativo
title_full_unstemmed A dança “en-cena” o outro: prerrogativas para uma educação estética através do processo criativo
title_sort A dança “en-cena” o outro: prerrogativas para uma educação estética através do processo criativo
author Alves, Flavio Soares [UNESP]
author_facet Alves, Flavio Soares [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Flavio Soares [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Dancing
Kinesics
Psychoanalysis
Creativeness
topic Dancing
Kinesics
Psychoanalysis
Creativeness
description The dance installs in the body another scene of senses that raises the creative performance and not that can be speculated about it. There, "who dance" is the Other one, making the body acting of another manner, beyond the systemic contour of Ego. Without the presence of this forged performance, the body would not pass of one ruled machine in function of something and not in favor of himself, as original movement of himself. This article intends to make a reflection about the corporal perception in the dance, trying to point out the creative performance. So, we opened a way to understand the process creative as field of corporal sensitization where the educative intervention is accomplished in the body.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-01
2014-05-20T15:34:18Z
2014-05-20T15:34:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/5391
Movimento. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Escola Educ Fisica, v. 15, n. 3, p. 333-354, 2009.
0104-754X
http://hdl.handle.net/11449/42501
WOS:000269262500016
WOS000269262500016.pdf
url http://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/5391
http://hdl.handle.net/11449/42501
identifier_str_mv Movimento. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Escola Educ Fisica, v. 15, n. 3, p. 333-354, 2009.
0104-754X
WOS:000269262500016
WOS000269262500016.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Movimento
0.257
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 333-354
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Escola de Educação Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Escola de Educação Física
dc.source.none.fl_str_mv Web of Science
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128290362228736