Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=en http://hdl.handle.net/11449/127481 |
Resumo: | Recently, Bourdieu’s sociological tradition has emerged as an important trend in research in science education. This paper presents some critiques elaborated by Bernard Lahire towards Bourdieu’s sociological approach. The main purpose of our incursion into Lahire’s critique is to argue and introduce the methodology of sociological portraits as an important resource for research in science education. After describing this methodology, it is illustrated with a portrait of dropout on an undergraduate course in chemistry. Diogo’s portrait illustrates, at the empirical level, some basic features of individual dispositions (variability, genesis, transferability, dichotomy and contextuality). From this portrait, it was possible to illustrate how the resonance between students’ and institution’s dispositions helps explain their sense of membership and belonging to the course. Finally, we highlight some potentialities of sociological portraits to the purposes of sociological research in science education. |
id |
UNSP_57330c8e36f00c1c54390707df15993e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/127481 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educaçãoSociological portraits: a methodology for research in educationScience educationSociology of educationBernard LahireChemistry teachingHigher educationEducação em ciênciasSociologia na educaçãoBernard LahireEnsino superiorRecently, Bourdieu’s sociological tradition has emerged as an important trend in research in science education. This paper presents some critiques elaborated by Bernard Lahire towards Bourdieu’s sociological approach. The main purpose of our incursion into Lahire’s critique is to argue and introduce the methodology of sociological portraits as an important resource for research in science education. After describing this methodology, it is illustrated with a portrait of dropout on an undergraduate course in chemistry. Diogo’s portrait illustrates, at the empirical level, some basic features of individual dispositions (variability, genesis, transferability, dichotomy and contextuality). From this portrait, it was possible to illustrate how the resonance between students’ and institution’s dispositions helps explain their sense of membership and belonging to the course. Finally, we highlight some potentialities of sociological portraits to the purposes of sociological research in science education.Recentemente, a tradição sociológica de Bourdieu tem despontado como uma tendência importante na pesquisa em educação em ciências. Neste artigo, apresentamos algumas das críticas de Bernard Lahire à abordagem de Bourdieu. O propósito central de nossa incursão pelas críticas de Lahire é introduzir e argumentar a metodologia dos retratos sociológicos como recurso importante para a pesquisa em educação científica. Após a descrição dessa metodologia, ela é exemplificada com um retrato sociológico aplicado ao estudo da evasão em um curso de licenciatura em química. O retrato de Diogo ilustra, no nível empírico, algumas propriedades básicas atribuídas às disposições individuais (variabilidade, gênese, transferibilidade, dicotomia e contextualidade). A partir desse retrato, ilustrou-se como a ressonância entre as disposições do aluno e da instituição de ensino permite explicar seu sentimento de adesão e pertencimento ao curso. Em seguida, são sublinhadas outras potencialidades dos retratos sociológicos para os propósitos da pesquisa em educação científica.Universidade de Brasília, Instituto de FísicaUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade de Brasília (UnB)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lima Junior, PauloMassi, Luciana [UNESP]2015-08-26T19:22:32Z2015-08-26T19:22:32Z2015-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article559-574application/pdfhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=enCiência & Educação (Bauru), v. 21, n. 3, p. 559-574, 2015.1516-7313http://hdl.handle.net/11449/12748110.1590/1516-731320150030003S1516-73132015000300003S1516-73132015000300003.pdf5753729534661807SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127481Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:26:02.067342Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação Sociological portraits: a methodology for research in education |
title |
Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação |
spellingShingle |
Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação Lima Junior, Paulo Science education Sociology of education Bernard Lahire Chemistry teaching Higher education Educação em ciências Sociologia na educação Bernard Lahire Ensino superior |
title_short |
Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação |
title_full |
Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação |
title_fullStr |
Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação |
title_full_unstemmed |
Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação |
title_sort |
Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação |
author |
Lima Junior, Paulo |
author_facet |
Lima Junior, Paulo Massi, Luciana [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Massi, Luciana [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília (UnB) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima Junior, Paulo Massi, Luciana [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Science education Sociology of education Bernard Lahire Chemistry teaching Higher education Educação em ciências Sociologia na educação Bernard Lahire Ensino superior |
topic |
Science education Sociology of education Bernard Lahire Chemistry teaching Higher education Educação em ciências Sociologia na educação Bernard Lahire Ensino superior |
description |
Recently, Bourdieu’s sociological tradition has emerged as an important trend in research in science education. This paper presents some critiques elaborated by Bernard Lahire towards Bourdieu’s sociological approach. The main purpose of our incursion into Lahire’s critique is to argue and introduce the methodology of sociological portraits as an important resource for research in science education. After describing this methodology, it is illustrated with a portrait of dropout on an undergraduate course in chemistry. Diogo’s portrait illustrates, at the empirical level, some basic features of individual dispositions (variability, genesis, transferability, dichotomy and contextuality). From this portrait, it was possible to illustrate how the resonance between students’ and institution’s dispositions helps explain their sense of membership and belonging to the course. Finally, we highlight some potentialities of sociological portraits to the purposes of sociological research in science education. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-26T19:22:32Z 2015-08-26T19:22:32Z 2015-09-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=en Ciência & Educação (Bauru), v. 21, n. 3, p. 559-574, 2015. 1516-7313 http://hdl.handle.net/11449/127481 10.1590/1516-731320150030003 S1516-73132015000300003 S1516-73132015000300003.pdf 5753729534661807 |
url |
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=en http://hdl.handle.net/11449/127481 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru), v. 21, n. 3, p. 559-574, 2015. 1516-7313 10.1590/1516-731320150030003 S1516-73132015000300003 S1516-73132015000300003.pdf 5753729534661807 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
559-574 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128235559452672 |