Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima Junior, Paulo
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Massi, Luciana [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
http://hdl.handle.net/11449/127481
Resumo: Recently, Bourdieu’s sociological tradition has emerged as an important trend in research in science education. This paper presents some critiques elaborated by Bernard Lahire towards Bourdieu’s sociological approach. The main purpose of our incursion into Lahire’s critique is to argue and introduce the methodology of sociological portraits as an important resource for research in science education. After describing this methodology, it is illustrated with a portrait of dropout on an undergraduate course in chemistry. Diogo’s portrait illustrates, at the empirical level, some basic features of individual dispositions (variability, genesis, transferability, dichotomy and contextuality). From this portrait, it was possible to illustrate how the resonance between students’ and institution’s dispositions helps explain their sense of membership and belonging to the course. Finally, we highlight some potentialities of sociological portraits to the purposes of sociological research in science education.
id UNSP_57330c8e36f00c1c54390707df15993e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127481
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educaçãoSociological portraits: a methodology for research in educationScience educationSociology of educationBernard LahireChemistry teachingHigher educationEducação em ciênciasSociologia na educaçãoBernard LahireEnsino superiorRecently, Bourdieu’s sociological tradition has emerged as an important trend in research in science education. This paper presents some critiques elaborated by Bernard Lahire towards Bourdieu’s sociological approach. The main purpose of our incursion into Lahire’s critique is to argue and introduce the methodology of sociological portraits as an important resource for research in science education. After describing this methodology, it is illustrated with a portrait of dropout on an undergraduate course in chemistry. Diogo’s portrait illustrates, at the empirical level, some basic features of individual dispositions (variability, genesis, transferability, dichotomy and contextuality). From this portrait, it was possible to illustrate how the resonance between students’ and institution’s dispositions helps explain their sense of membership and belonging to the course. Finally, we highlight some potentialities of sociological portraits to the purposes of sociological research in science education.Recentemente, a tradição sociológica de Bourdieu tem despontado como uma tendência importante na pesquisa em educação em ciências. Neste artigo, apresentamos algumas das críticas de Bernard Lahire à abordagem de Bourdieu. O propósito central de nossa incursão pelas críticas de Lahire é introduzir e argumentar a metodologia dos retratos sociológicos como recurso importante para a pesquisa em educação científica. Após a descrição dessa metodologia, ela é exemplificada com um retrato sociológico aplicado ao estudo da evasão em um curso de licenciatura em química. O retrato de Diogo ilustra, no nível empírico, algumas propriedades básicas atribuídas às disposições individuais (variabilidade, gênese, transferibilidade, dicotomia e contextualidade). A partir desse retrato, ilustrou-se como a ressonância entre as disposições do aluno e da instituição de ensino permite explicar seu sentimento de adesão e pertencimento ao curso. Em seguida, são sublinhadas outras potencialidades dos retratos sociológicos para os propósitos da pesquisa em educação científica.Universidade de Brasília, Instituto de FísicaUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade de Brasília (UnB)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lima Junior, PauloMassi, Luciana [UNESP]2015-08-26T19:22:32Z2015-08-26T19:22:32Z2015-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article559-574application/pdfhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=enCiência & Educação (Bauru), v. 21, n. 3, p. 559-574, 2015.1516-7313http://hdl.handle.net/11449/12748110.1590/1516-731320150030003S1516-73132015000300003S1516-73132015000300003.pdf5753729534661807SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127481Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:26:02.067342Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação
Sociological portraits: a methodology for research in education
title Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação
spellingShingle Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação
Lima Junior, Paulo
Science education
Sociology of education
Bernard Lahire
Chemistry teaching
Higher education
Educação em ciências
Sociologia na educação
Bernard Lahire
Ensino superior
title_short Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação
title_full Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação
title_fullStr Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação
title_full_unstemmed Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação
title_sort Retratos sociológicos: uma metodologia de investigação para a pesquisa em educação
author Lima Junior, Paulo
author_facet Lima Junior, Paulo
Massi, Luciana [UNESP]
author_role author
author2 Massi, Luciana [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade de Brasília (UnB)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima Junior, Paulo
Massi, Luciana [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Science education
Sociology of education
Bernard Lahire
Chemistry teaching
Higher education
Educação em ciências
Sociologia na educação
Bernard Lahire
Ensino superior
topic Science education
Sociology of education
Bernard Lahire
Chemistry teaching
Higher education
Educação em ciências
Sociologia na educação
Bernard Lahire
Ensino superior
description Recently, Bourdieu’s sociological tradition has emerged as an important trend in research in science education. This paper presents some critiques elaborated by Bernard Lahire towards Bourdieu’s sociological approach. The main purpose of our incursion into Lahire’s critique is to argue and introduce the methodology of sociological portraits as an important resource for research in science education. After describing this methodology, it is illustrated with a portrait of dropout on an undergraduate course in chemistry. Diogo’s portrait illustrates, at the empirical level, some basic features of individual dispositions (variability, genesis, transferability, dichotomy and contextuality). From this portrait, it was possible to illustrate how the resonance between students’ and institution’s dispositions helps explain their sense of membership and belonging to the course. Finally, we highlight some potentialities of sociological portraits to the purposes of sociological research in science education.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-26T19:22:32Z
2015-08-26T19:22:32Z
2015-09-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
Ciência & Educação (Bauru), v. 21, n. 3, p. 559-574, 2015.
1516-7313
http://hdl.handle.net/11449/127481
10.1590/1516-731320150030003
S1516-73132015000300003
S1516-73132015000300003.pdf
5753729534661807
url http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132015000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
http://hdl.handle.net/11449/127481
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru), v. 21, n. 3, p. 559-574, 2015.
1516-7313
10.1590/1516-731320150030003
S1516-73132015000300003
S1516-73132015000300003.pdf
5753729534661807
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 559-574
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128235559452672