Relações entre gênero e escola no discurso de professoras do ensino fundamental
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Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752011000100003 http://hdl.handle.net/11449/125436 |
Resumo: | The school and its teachers have great responsibility in the formation of gender identities. Ten teachers of a public schools participated in a semi-structured interview for the analysis of the content. The teachers perceive gender relations among the students, by their behaviors in the classroom: how quickly are the boys and the whim of the girls, the choice of colors and academic performance distinguished. They also have a concerned about the supposed homosexuality of some boys. The justification on perceived gender differences in students were assigned to the influence of family and to the reproduction of hegemonic standards of gender. Most teachers believe that school has little responsibility in gender issues, highlighting the poor training they had to work with sexual education of their students. |
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Relações entre gênero e escola no discurso de professoras do ensino fundamentalRelationship between gender and school on the discourse of teachers of elementary schoolsRelación entre el género y la escuela en el discurso de los maestros de escuelas primariasgendergender identitiesteachersformationgêneroidentidades sexuaisprofessorasformaçãoThe school and its teachers have great responsibility in the formation of gender identities. Ten teachers of a public schools participated in a semi-structured interview for the analysis of the content. The teachers perceive gender relations among the students, by their behaviors in the classroom: how quickly are the boys and the whim of the girls, the choice of colors and academic performance distinguished. They also have a concerned about the supposed homosexuality of some boys. The justification on perceived gender differences in students were assigned to the influence of family and to the reproduction of hegemonic standards of gender. Most teachers believe that school has little responsibility in gender issues, highlighting the poor training they had to work with sexual education of their students.La escuela y sus profesores tienen una gran responsabilidad en la formación de las identidades de género. Diez maestros de escuelas públicas participaron en una entrevista para su posterior análisis del contenido. Los profesores perciben las relaciones de género entre los estudiantes de los comportamientos en el aula, la rapidez con que los niños y las niñas en la fantasía, la elección de los colores y el rendimiento académico distinguido. Además, la preocupación acerca de la supuesta homosexualidad de algunos niños. La justificación de las diferencias de género en la percepción de los estudiantes fueron asignados a la influencia de la familia y la reproducción de patrones de género hegemónicas. La mayoría de los profesores creen que la escuela tiene poca responsabilidad en cuestiones de género, destacando la escasa formación que tenía que actuar en la educación sexual de sus estudiantes.A escola e seus professores possuem grande responsabilidade na formação de identidades de gênero. Dez professoras de uma escola pública participaram de uma entrevista semiestruturada, para posterior análise do conteúdo. As professoras percebem relações de gênero entre os alunos a partir de comportamentos na sala de aula, como rapidez nos meninos e capricho nas meninas, a escolha de cores e desempenhos acadêmicos diferenciados. Além disso, preocupam-se com a suposta homossexualidade de alguns meninos. As justificativas sobre as diferenças de gênero percebidas nos alunos foram atribuídas à influência da família e a reprodução de padrões hegemônicos de gênero. A maioria das professoras acredita que a escola tem pouca responsabilidade nas questões de gênero, evidenciando a precária formação que tiveram para atuar na educação sexual de seus alunos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de PsicologiaUNESP FCLarUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de PsicologiaUNESP FCLarPontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Estudos Pos-Graduados em Psicolgia EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Maia, Ana Claudia Bortolozzi [UNESP]Navarro, CarolinaMaia, Ari Fernando [UNESP]2015-07-16T18:48:36Z2015-07-16T18:48:36Z2011-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article25-46application/pdfhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752011000100003Psicologia da Educação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Estudos Pos-Graduados em Psicolgia Educação, n. 32, p. 25-46, 2011.1414-6975http://hdl.handle.net/11449/125436S1414-69752011000100003S1414-69752011000100003.pdf04181870056801259075631162602701SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:34Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125436Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:09:15.004146Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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