Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Débora da Silva
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Javaroni, Sueli Liberatti [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/232
http://hdl.handle.net/11449/134915
Resumo: In this paper we present two studies, the first one completed and the second one in development, which are based in teaching approaches that propose the qualitative study of mathematical models as a strategy for the teaching and learning of mathematical concepts. These teaching approaches focus on subjects from Higher Education such as Introduction to Ordinary Differential Equations and Topics of Differential and Integral Calculus. We denominate this common aspect of the teaching approaches as Model Analysis and in a preliminary level we relate it with Mathematical Modeling. Furthermore, we discuss some questions related with the choice of the theme and the role of Digital Technologies when Model Analysis is applied.
id UNSP_583c3a02655f36f7fbb0be3333e0b13a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134915
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação MatemáticaGeometrical approachOrdinary differential equationsDigital technologiesAbordagem geométricaEquações diferenciais ordináriasTecnologias digitaisIn this paper we present two studies, the first one completed and the second one in development, which are based in teaching approaches that propose the qualitative study of mathematical models as a strategy for the teaching and learning of mathematical concepts. These teaching approaches focus on subjects from Higher Education such as Introduction to Ordinary Differential Equations and Topics of Differential and Integral Calculus. We denominate this common aspect of the teaching approaches as Model Analysis and in a preliminary level we relate it with Mathematical Modeling. Furthermore, we discuss some questions related with the choice of the theme and the role of Digital Technologies when Model Analysis is applied.Neste artigo apresentamos duas pesquisas, a primeira delas concluída e a segunda em fase de desenvolvimento, que têm como base abordagens pedagógicas que propõem o estudo qualitativo de modelos matemáticos como uma estratégia de ensino e aprendizagem de conceitos matemáticos. Estas propostas estão direcionadas para disciplinas do Ensino Superior, como Introdução às Equações Diferenciais Ordinárias e Tópicos de Cálculo Diferencial e Integral de funções de uma variável real. Denominamos este aspecto em comum das abordagens pedagógicas como Análise de Modelos e procuramos relacioná-lo, ainda que em um nível preliminar, com a Modelagem Matemática. Além disso, discutimos questões acerca da escolha do tema escolhido e sobre o papel das Tecnologias Digitais quando Análise de Modelos é aplicada.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Engº Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Engº Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Soares, Débora da SilvaJavaroni, Sueli Liberatti [UNESP]2016-03-02T12:58:58Z2016-03-02T12:58:58Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article260-275application/pdfhttp://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/232Acta Scientiae, v. 14, p. 260-275, 2012.1517-4492http://hdl.handle.net/11449/134915ISSN1517-4492-2012-14-260-275.pdf2947407516092271Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporActa Scientiaeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T14:59:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134915Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:23:33.306572Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática
title Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática
spellingShingle Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática
Soares, Débora da Silva
Geometrical approach
Ordinary differential equations
Digital technologies
Abordagem geométrica
Equações diferenciais ordinárias
Tecnologias digitais
title_short Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática
title_full Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática
title_fullStr Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática
title_full_unstemmed Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática
title_sort Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática
author Soares, Débora da Silva
author_facet Soares, Débora da Silva
Javaroni, Sueli Liberatti [UNESP]
author_role author
author2 Javaroni, Sueli Liberatti [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Débora da Silva
Javaroni, Sueli Liberatti [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Geometrical approach
Ordinary differential equations
Digital technologies
Abordagem geométrica
Equações diferenciais ordinárias
Tecnologias digitais
topic Geometrical approach
Ordinary differential equations
Digital technologies
Abordagem geométrica
Equações diferenciais ordinárias
Tecnologias digitais
description In this paper we present two studies, the first one completed and the second one in development, which are based in teaching approaches that propose the qualitative study of mathematical models as a strategy for the teaching and learning of mathematical concepts. These teaching approaches focus on subjects from Higher Education such as Introduction to Ordinary Differential Equations and Topics of Differential and Integral Calculus. We denominate this common aspect of the teaching approaches as Model Analysis and in a preliminary level we relate it with Mathematical Modeling. Furthermore, we discuss some questions related with the choice of the theme and the role of Digital Technologies when Model Analysis is applied.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2016-03-02T12:58:58Z
2016-03-02T12:58:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/232
Acta Scientiae, v. 14, p. 260-275, 2012.
1517-4492
http://hdl.handle.net/11449/134915
ISSN1517-4492-2012-14-260-275.pdf
2947407516092271
url http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/232
http://hdl.handle.net/11449/134915
identifier_str_mv Acta Scientiae, v. 14, p. 260-275, 2012.
1517-4492
ISSN1517-4492-2012-14-260-275.pdf
2947407516092271
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Acta Scientiae
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 260-275
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129316506042368