Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/232 http://hdl.handle.net/11449/134915 |
Resumo: | In this paper we present two studies, the first one completed and the second one in development, which are based in teaching approaches that propose the qualitative study of mathematical models as a strategy for the teaching and learning of mathematical concepts. These teaching approaches focus on subjects from Higher Education such as Introduction to Ordinary Differential Equations and Topics of Differential and Integral Calculus. We denominate this common aspect of the teaching approaches as Model Analysis and in a preliminary level we relate it with Mathematical Modeling. Furthermore, we discuss some questions related with the choice of the theme and the role of Digital Technologies when Model Analysis is applied. |
id |
UNSP_583c3a02655f36f7fbb0be3333e0b13a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134915 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação MatemáticaGeometrical approachOrdinary differential equationsDigital technologiesAbordagem geométricaEquações diferenciais ordináriasTecnologias digitaisIn this paper we present two studies, the first one completed and the second one in development, which are based in teaching approaches that propose the qualitative study of mathematical models as a strategy for the teaching and learning of mathematical concepts. These teaching approaches focus on subjects from Higher Education such as Introduction to Ordinary Differential Equations and Topics of Differential and Integral Calculus. We denominate this common aspect of the teaching approaches as Model Analysis and in a preliminary level we relate it with Mathematical Modeling. Furthermore, we discuss some questions related with the choice of the theme and the role of Digital Technologies when Model Analysis is applied.Neste artigo apresentamos duas pesquisas, a primeira delas concluída e a segunda em fase de desenvolvimento, que têm como base abordagens pedagógicas que propõem o estudo qualitativo de modelos matemáticos como uma estratégia de ensino e aprendizagem de conceitos matemáticos. Estas propostas estão direcionadas para disciplinas do Ensino Superior, como Introdução às Equações Diferenciais Ordinárias e Tópicos de Cálculo Diferencial e Integral de funções de uma variável real. Denominamos este aspecto em comum das abordagens pedagógicas como Análise de Modelos e procuramos relacioná-lo, ainda que em um nível preliminar, com a Modelagem Matemática. Além disso, discutimos questões acerca da escolha do tema escolhido e sobre o papel das Tecnologias Digitais quando Análise de Modelos é aplicada.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Engº Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Engº Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Soares, Débora da SilvaJavaroni, Sueli Liberatti [UNESP]2016-03-02T12:58:58Z2016-03-02T12:58:58Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article260-275application/pdfhttp://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/232Acta Scientiae, v. 14, p. 260-275, 2012.1517-4492http://hdl.handle.net/11449/134915ISSN1517-4492-2012-14-260-275.pdf2947407516092271Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporActa Scientiaeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T14:59:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134915Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:23:33.306572Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática |
title |
Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática |
spellingShingle |
Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática Soares, Débora da Silva Geometrical approach Ordinary differential equations Digital technologies Abordagem geométrica Equações diferenciais ordinárias Tecnologias digitais |
title_short |
Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática |
title_full |
Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática |
title_fullStr |
Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática |
title_full_unstemmed |
Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática |
title_sort |
Modelagem Matemática e Análise de Modelos Matemáticos na Educação Matemática |
author |
Soares, Débora da Silva |
author_facet |
Soares, Débora da Silva Javaroni, Sueli Liberatti [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Javaroni, Sueli Liberatti [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Débora da Silva Javaroni, Sueli Liberatti [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geometrical approach Ordinary differential equations Digital technologies Abordagem geométrica Equações diferenciais ordinárias Tecnologias digitais |
topic |
Geometrical approach Ordinary differential equations Digital technologies Abordagem geométrica Equações diferenciais ordinárias Tecnologias digitais |
description |
In this paper we present two studies, the first one completed and the second one in development, which are based in teaching approaches that propose the qualitative study of mathematical models as a strategy for the teaching and learning of mathematical concepts. These teaching approaches focus on subjects from Higher Education such as Introduction to Ordinary Differential Equations and Topics of Differential and Integral Calculus. We denominate this common aspect of the teaching approaches as Model Analysis and in a preliminary level we relate it with Mathematical Modeling. Furthermore, we discuss some questions related with the choice of the theme and the role of Digital Technologies when Model Analysis is applied. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2016-03-02T12:58:58Z 2016-03-02T12:58:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/232 Acta Scientiae, v. 14, p. 260-275, 2012. 1517-4492 http://hdl.handle.net/11449/134915 ISSN1517-4492-2012-14-260-275.pdf 2947407516092271 |
url |
http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/232 http://hdl.handle.net/11449/134915 |
identifier_str_mv |
Acta Scientiae, v. 14, p. 260-275, 2012. 1517-4492 ISSN1517-4492-2012-14-260-275.pdf 2947407516092271 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Acta Scientiae |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
260-275 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129316506042368 |