Mobiliários adaptados para pessoas com paralisia cerebral: um levantamento das teses e dissertações produzidas no Brasil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://portal.estacio.br/media/3814102/cap4.pdf http://hdl.handle.net/11449/115213 |
Resumo: | The Assistive Technology makes the lives of people without disabilities more practical, but for people with disabilities it can make things possible. For these individuals can provide the conditions, making their limitations are not obstacles to their social and personal empowerment, and may contribute to their effective participation in tasks that were previously impossible, such as remaining seated correctly. A segment on which the necessary assistive technology works, is the adaptation of furniture such as chairs, tables, chairs-to-wheels for individuals with disabilities, as well as cerebral palsy. The study aimed to conduct a survey and brief description of theses and dissertations produced in Brazil on furniture adapted for students with cerebral palsy. We made searching in databases of libraries of major universities and federal state national banks, theses and dissertations. Nine studies were selected for description. It was concluded that there is a considerable array of professionals, both in engineering as the field of rehabilitation, to contribute in the adaptation, creation and even the manufacture of furniture for children with cerebral palsy and that the securities most studied are the chairs and their components. |
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Mobiliários adaptados para pessoas com paralisia cerebral: um levantamento das teses e dissertações produzidas no Brasiltecnologia assistivaparalisia cerebraleducação especialfisioterapiaThe Assistive Technology makes the lives of people without disabilities more practical, but for people with disabilities it can make things possible. For these individuals can provide the conditions, making their limitations are not obstacles to their social and personal empowerment, and may contribute to their effective participation in tasks that were previously impossible, such as remaining seated correctly. A segment on which the necessary assistive technology works, is the adaptation of furniture such as chairs, tables, chairs-to-wheels for individuals with disabilities, as well as cerebral palsy. The study aimed to conduct a survey and brief description of theses and dissertations produced in Brazil on furniture adapted for students with cerebral palsy. We made searching in databases of libraries of major universities and federal state national banks, theses and dissertations. Nine studies were selected for description. It was concluded that there is a considerable array of professionals, both in engineering as the field of rehabilitation, to contribute in the adaptation, creation and even the manufacture of furniture for children with cerebral palsy and that the securities most studied are the chairs and their components.A Tecnologia Assistiva torna a vida das pessoas sem deficiência mais prática, porém para as pessoas com deficiência ela pode tornar as coisas possíveis. Pode disponibilizar para estes indivíduos condições de acesso, fazendo com que suas limitações não sejam obstáculos à sua emancipação social e pessoal, e, possa contribuir para sua participação efetiva em tarefas que antes eram consideradas impossíveis, como por exemplo, permanecer sentado corretamente. Um segmento indispensável sobre qual a tecnologia assistiva atua, é o da adaptação adequação de mobiliários como cadeiras, mesas, cadeiras-de-rodas para indivíduos com deficiências, como também, paralisia cerebral. O estudo teve como objetivo, realizar um levantamento e breve descrição, das teses e dissertações produzidas no Brasil sobre mobiliário adaptado para o aluno com paralisia cerebral. Foram feitas buscas em bancos de dados de bibliotecas das principais universidades estaduais e federais nacionais, bancos de teses e dissertações. Foram selecionadas nove pesquisas para descrição. Concluiu-se que há uma considerável disposição de profissionais, tanto da engenharia como da área da reabilitação, em contribuir na adaptação, criação e até mesmo confecção de mobiliários para crianças com paralisia cerebral e que os mobiliários mais estudados são os sistemas de assento e recursos para adequação postural na posição sentada.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Jardim Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Jardim Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Spiller, Marcelo GradiniBraccialli, Lígia Maria Presumido [UNESP]2015-02-24T13:57:52Z2015-02-24T13:57:52Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article51-65http://portal.estacio.br/media/3814102/cap4.pdfHórus, v. 5, n. 4, p. 51-65, 2011.1679-9267http://hdl.handle.net/11449/1152135197619968036480Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporHórusinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:29:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115213Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:29:07Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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