Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salvatto, Gabrielle Cristina Baumann [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/122984
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-04-06/000746755.pdf
Resumo: This paper proposes a discursive analysis of teachers‘s blogs , particularly those accessible from the MEC site : http://portaldoprofessor.mec.gov.br/links.html . The aim is to analyze , dialogically, based on Bakhtinian discourse studies the speech of Portuguese language teachers on the internet , and to investigate aspects of the discourse genre blog , this specialized sphere of circulation :whether it is a means of exposing themselves, whether they are professional media extent , reflect about how to produce the identity of the Portuguese language teachers in such discourse . The axes of reflection on identity , in this case , are four: the subject‘sthe discourse about themselvesand their peers , how the subject shows itself tothe analyst - researcher in dialogue with others in history ( teachers , students , interested in issues of language , official documents ), how it can be seen by the analyst - researcher considering using resources ( videos , photos , literary genres, etc. ), how it is seen by those who comment your say
id UNSP_5a7b3a8f4478736b0b3646073c5cb1e7
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122984
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internetAnálise do discursoBlogsProfessoresTeachersThis paper proposes a discursive analysis of teachers‘s blogs , particularly those accessible from the MEC site : http://portaldoprofessor.mec.gov.br/links.html . The aim is to analyze , dialogically, based on Bakhtinian discourse studies the speech of Portuguese language teachers on the internet , and to investigate aspects of the discourse genre blog , this specialized sphere of circulation :whether it is a means of exposing themselves, whether they are professional media extent , reflect about how to produce the identity of the Portuguese language teachers in such discourse . The axes of reflection on identity , in this case , are four: the subject‘sthe discourse about themselvesand their peers , how the subject shows itself tothe analyst - researcher in dialogue with others in history ( teachers , students , interested in issues of language , official documents ), how it can be seen by the analyst - researcher considering using resources ( videos , photos , literary genres, etc. ), how it is seen by those who comment your sayEste trabalho propõe uma análise discursiva de blogs de professores, em especial os acessíveis a partir do site do MEC: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/links.html. O intuito é analisar, dialogicamente, embasando-se nos estudos bakhtinianos do discurso, o discurso de professores de língua portuguesa na rede, além de investigar aspectos relativos ao gênero do discurso blog, nessa esfera especializada de circulação: se são meios de exposição de si; se são meios de extensão profissional; refletir sobre como se produz a identidade do professor de língua portuguesa nesse gênero do discurso. Os eixos de reflexão sobre a identidade, nesse caso, são quatro: o discurso do sujeito sobre si e seus colegas de profissão; como ele se mostra ao analista-pesquisador no diálogo com os outros na história (professores, alunos, interessados em questões de língua, documentos oficiais); como ele pode ser visto pelo analista-pesquisador considerando-se recursos que utiliza (vídeos, fotos, gêneros literários etc); como ele é visto por aqueles que comentam o seu dizerUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mendonça, Marina Célia [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Salvatto, Gabrielle Cristina Baumann [UNESP]2015-05-14T16:52:21Z2015-05-14T16:52:21Z2013-12-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSALVATTO, Gabrielle Cristina Baumann. Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet. 2013. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2013.http://hdl.handle.net/11449/122984000746755http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-04-06/000746755.pdf0688738118968425Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T17:52:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122984Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-11T17:52:04Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet
title Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet
spellingShingle Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet
Salvatto, Gabrielle Cristina Baumann [UNESP]
Análise do discurso
Blogs
Professores
Teachers
title_short Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet
title_full Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet
title_fullStr Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet
title_full_unstemmed Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet
title_sort Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet
author Salvatto, Gabrielle Cristina Baumann [UNESP]
author_facet Salvatto, Gabrielle Cristina Baumann [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mendonça, Marina Célia [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Salvatto, Gabrielle Cristina Baumann [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Análise do discurso
Blogs
Professores
Teachers
topic Análise do discurso
Blogs
Professores
Teachers
description This paper proposes a discursive analysis of teachers‘s blogs , particularly those accessible from the MEC site : http://portaldoprofessor.mec.gov.br/links.html . The aim is to analyze , dialogically, based on Bakhtinian discourse studies the speech of Portuguese language teachers on the internet , and to investigate aspects of the discourse genre blog , this specialized sphere of circulation :whether it is a means of exposing themselves, whether they are professional media extent , reflect about how to produce the identity of the Portuguese language teachers in such discourse . The axes of reflection on identity , in this case , are four: the subject‘sthe discourse about themselvesand their peers , how the subject shows itself tothe analyst - researcher in dialogue with others in history ( teachers , students , interested in issues of language , official documents ), how it can be seen by the analyst - researcher considering using resources ( videos , photos , literary genres, etc. ), how it is seen by those who comment your say
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-06
2015-05-14T16:52:21Z
2015-05-14T16:52:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SALVATTO, Gabrielle Cristina Baumann. Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet. 2013. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2013.
http://hdl.handle.net/11449/122984
000746755
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-04-06/000746755.pdf
0688738118968425
identifier_str_mv SALVATTO, Gabrielle Cristina Baumann. Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet. 2013. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2013.
000746755
0688738118968425
url http://hdl.handle.net/11449/122984
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-04-06/000746755.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803650141540843520