Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/122984 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-04-06/000746755.pdf |
Resumo: | This paper proposes a discursive analysis of teachers‘s blogs , particularly those accessible from the MEC site : http://portaldoprofessor.mec.gov.br/links.html . The aim is to analyze , dialogically, based on Bakhtinian discourse studies the speech of Portuguese language teachers on the internet , and to investigate aspects of the discourse genre blog , this specialized sphere of circulation :whether it is a means of exposing themselves, whether they are professional media extent , reflect about how to produce the identity of the Portuguese language teachers in such discourse . The axes of reflection on identity , in this case , are four: the subject‘sthe discourse about themselvesand their peers , how the subject shows itself tothe analyst - researcher in dialogue with others in history ( teachers , students , interested in issues of language , official documents ), how it can be seen by the analyst - researcher considering using resources ( videos , photos , literary genres, etc. ), how it is seen by those who comment your say |
id |
UNSP_5a7b3a8f4478736b0b3646073c5cb1e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122984 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internetAnálise do discursoBlogsProfessoresTeachersThis paper proposes a discursive analysis of teachers‘s blogs , particularly those accessible from the MEC site : http://portaldoprofessor.mec.gov.br/links.html . The aim is to analyze , dialogically, based on Bakhtinian discourse studies the speech of Portuguese language teachers on the internet , and to investigate aspects of the discourse genre blog , this specialized sphere of circulation :whether it is a means of exposing themselves, whether they are professional media extent , reflect about how to produce the identity of the Portuguese language teachers in such discourse . The axes of reflection on identity , in this case , are four: the subject‘sthe discourse about themselvesand their peers , how the subject shows itself tothe analyst - researcher in dialogue with others in history ( teachers , students , interested in issues of language , official documents ), how it can be seen by the analyst - researcher considering using resources ( videos , photos , literary genres, etc. ), how it is seen by those who comment your sayEste trabalho propõe uma análise discursiva de blogs de professores, em especial os acessíveis a partir do site do MEC: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/links.html. O intuito é analisar, dialogicamente, embasando-se nos estudos bakhtinianos do discurso, o discurso de professores de língua portuguesa na rede, além de investigar aspectos relativos ao gênero do discurso blog, nessa esfera especializada de circulação: se são meios de exposição de si; se são meios de extensão profissional; refletir sobre como se produz a identidade do professor de língua portuguesa nesse gênero do discurso. Os eixos de reflexão sobre a identidade, nesse caso, são quatro: o discurso do sujeito sobre si e seus colegas de profissão; como ele se mostra ao analista-pesquisador no diálogo com os outros na história (professores, alunos, interessados em questões de língua, documentos oficiais); como ele pode ser visto pelo analista-pesquisador considerando-se recursos que utiliza (vídeos, fotos, gêneros literários etc); como ele é visto por aqueles que comentam o seu dizerUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mendonça, Marina Célia [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Salvatto, Gabrielle Cristina Baumann [UNESP]2015-05-14T16:52:21Z2015-05-14T16:52:21Z2013-12-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSALVATTO, Gabrielle Cristina Baumann. Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet. 2013. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2013.http://hdl.handle.net/11449/122984000746755http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-04-06/000746755.pdf0688738118968425Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T17:52:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122984Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:51:17.667769Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet |
title |
Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet |
spellingShingle |
Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet Salvatto, Gabrielle Cristina Baumann [UNESP] Análise do discurso Blogs Professores Teachers |
title_short |
Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet |
title_full |
Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet |
title_fullStr |
Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet |
title_full_unstemmed |
Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet |
title_sort |
Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet |
author |
Salvatto, Gabrielle Cristina Baumann [UNESP] |
author_facet |
Salvatto, Gabrielle Cristina Baumann [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Mendonça, Marina Célia [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Salvatto, Gabrielle Cristina Baumann [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise do discurso Blogs Professores Teachers |
topic |
Análise do discurso Blogs Professores Teachers |
description |
This paper proposes a discursive analysis of teachers‘s blogs , particularly those accessible from the MEC site : http://portaldoprofessor.mec.gov.br/links.html . The aim is to analyze , dialogically, based on Bakhtinian discourse studies the speech of Portuguese language teachers on the internet , and to investigate aspects of the discourse genre blog , this specialized sphere of circulation :whether it is a means of exposing themselves, whether they are professional media extent , reflect about how to produce the identity of the Portuguese language teachers in such discourse . The axes of reflection on identity , in this case , are four: the subject‘sthe discourse about themselvesand their peers , how the subject shows itself tothe analyst - researcher in dialogue with others in history ( teachers , students , interested in issues of language , official documents ), how it can be seen by the analyst - researcher considering using resources ( videos , photos , literary genres, etc. ), how it is seen by those who comment your say |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-06 2015-05-14T16:52:21Z 2015-05-14T16:52:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SALVATTO, Gabrielle Cristina Baumann. Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet. 2013. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2013. http://hdl.handle.net/11449/122984 000746755 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-04-06/000746755.pdf 0688738118968425 |
identifier_str_mv |
SALVATTO, Gabrielle Cristina Baumann. Análise discursiva de blogs de professores: a produção da identidade na internet. 2013. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2013. 000746755 0688738118968425 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/122984 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-04-06/000746755.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129367290675200 |