A prática pedagógica da escrita: para além da gramática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Angelina [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.ibb.unesp.br/home/departamentos/educacao/simbio-logias
http://hdl.handle.net/11449/140645
Resumo: Writing a text is closely related to creative imagination, freedom of expression, and communicattion of meaning by means of language. When students are invited to write in the classroom, attention to grammatical correctness often takes the place of imagination, expression and meaning attribution, leaving no room for subtle significations expressing subjective lived experiences. We analyse two texts written by a student, with the goal of applying knowledge from Anthropology and Analitical Psychology. Although they present some grammatical problems and apparent simplicity, they convey meanings and lived experiences of the author. We stress that writing is mostly one way of bringing the interpretation of subjective lived experiences to the objectivity of the external world, finding their way in oral or written language.
id UNSP_5abc2f232bf3757c2d5924e66796bbcb
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/140645
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A prática pedagógica da escrita: para além da gramáticaThe teaching practic of writing: beyond grammarProduction of textsImagery and writtenSymbolic imaginationProdução de textosImaginário e escritaImaginação simbólicaWriting a text is closely related to creative imagination, freedom of expression, and communicattion of meaning by means of language. When students are invited to write in the classroom, attention to grammatical correctness often takes the place of imagination, expression and meaning attribution, leaving no room for subtle significations expressing subjective lived experiences. We analyse two texts written by a student, with the goal of applying knowledge from Anthropology and Analitical Psychology. Although they present some grammatical problems and apparent simplicity, they convey meanings and lived experiences of the author. We stress that writing is mostly one way of bringing the interpretation of subjective lived experiences to the objectivity of the external world, finding their way in oral or written language.A escrita de um texto diz respeito muito mais a uma imaginação criadora, a uma liberdade de expressão, a uma possibilidade de inscrição de sentidos que se utilizam da linguagem para serem ditos. Quando os alunos são convidados a escrever, nas aulas de redação, a preocupação com a correção gramatical sobrepõe-se aos significados que o texto poderia ter, sobretudo àquelas significações mais sutis, que expressariam conteúdos mais vivenciais e internos de quem escreve. Com o objetivo de aplicar os conhecimentos advindos de estudos antropológicos e da psicologia analítica, buscamos analisar duas redações, de um mesmo autor, procurando ver nelas, apesar de elas apresentarem alguns problemas gramaticais e uma aparente pobreza na escrita, uma significação que diz respeito a seu autor e aos momentos de vida que estão sendo vividos. É preciso lembrar que escrever é, antes de tudo, uma forma de trazer para a objetividade do mundo exterior, a interpretação de vivências subjetivas que, para serem comunicadas, precisam encontrar caminhos na linguagem tanto oral quanto escrita.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Botucatu, Distrito de Rubião Júnior, Rubião Júnior, CEP 18618-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Botucatu, Distrito de Rubião Júnior, Rubião Júnior, CEP 18618-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Batista, Angelina [UNESP]2016-07-07T12:34:49Z2016-07-07T12:34:49Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-11application/pdfhttp://www.ibb.unesp.br/home/departamentos/educacao/simbio-logiasSimbio-Logias, v. 04, n. 06, p. 01-11, 2011.1983-3253http://hdl.handle.net/11449/140645ISSN1983-3253-2011-04-06-01-11.pdf7437410467757543Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporSimbio-Logiasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T06:10:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140645Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:13:25.121787Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A prática pedagógica da escrita: para além da gramática
The teaching practic of writing: beyond grammar
title A prática pedagógica da escrita: para além da gramática
spellingShingle A prática pedagógica da escrita: para além da gramática
Batista, Angelina [UNESP]
Production of texts
Imagery and written
Symbolic imagination
Produção de textos
Imaginário e escrita
Imaginação simbólica
title_short A prática pedagógica da escrita: para além da gramática
title_full A prática pedagógica da escrita: para além da gramática
title_fullStr A prática pedagógica da escrita: para além da gramática
title_full_unstemmed A prática pedagógica da escrita: para além da gramática
title_sort A prática pedagógica da escrita: para além da gramática
author Batista, Angelina [UNESP]
author_facet Batista, Angelina [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Angelina [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Production of texts
Imagery and written
Symbolic imagination
Produção de textos
Imaginário e escrita
Imaginação simbólica
topic Production of texts
Imagery and written
Symbolic imagination
Produção de textos
Imaginário e escrita
Imaginação simbólica
description Writing a text is closely related to creative imagination, freedom of expression, and communicattion of meaning by means of language. When students are invited to write in the classroom, attention to grammatical correctness often takes the place of imagination, expression and meaning attribution, leaving no room for subtle significations expressing subjective lived experiences. We analyse two texts written by a student, with the goal of applying knowledge from Anthropology and Analitical Psychology. Although they present some grammatical problems and apparent simplicity, they convey meanings and lived experiences of the author. We stress that writing is mostly one way of bringing the interpretation of subjective lived experiences to the objectivity of the external world, finding their way in oral or written language.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2016-07-07T12:34:49Z
2016-07-07T12:34:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.ibb.unesp.br/home/departamentos/educacao/simbio-logias
Simbio-Logias, v. 04, n. 06, p. 01-11, 2011.
1983-3253
http://hdl.handle.net/11449/140645
ISSN1983-3253-2011-04-06-01-11.pdf
7437410467757543
url http://www.ibb.unesp.br/home/departamentos/educacao/simbio-logias
http://hdl.handle.net/11449/140645
identifier_str_mv Simbio-Logias, v. 04, n. 06, p. 01-11, 2011.
1983-3253
ISSN1983-3253-2011-04-06-01-11.pdf
7437410467757543
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Simbio-Logias
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-11
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128775450263552