A prática pedagógica da escrita: para além da gramática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.ibb.unesp.br/home/departamentos/educacao/simbio-logias http://hdl.handle.net/11449/140645 |
Resumo: | Writing a text is closely related to creative imagination, freedom of expression, and communicattion of meaning by means of language. When students are invited to write in the classroom, attention to grammatical correctness often takes the place of imagination, expression and meaning attribution, leaving no room for subtle significations expressing subjective lived experiences. We analyse two texts written by a student, with the goal of applying knowledge from Anthropology and Analitical Psychology. Although they present some grammatical problems and apparent simplicity, they convey meanings and lived experiences of the author. We stress that writing is mostly one way of bringing the interpretation of subjective lived experiences to the objectivity of the external world, finding their way in oral or written language. |
id |
UNSP_5abc2f232bf3757c2d5924e66796bbcb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/140645 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A prática pedagógica da escrita: para além da gramáticaThe teaching practic of writing: beyond grammarProduction of textsImagery and writtenSymbolic imaginationProdução de textosImaginário e escritaImaginação simbólicaWriting a text is closely related to creative imagination, freedom of expression, and communicattion of meaning by means of language. When students are invited to write in the classroom, attention to grammatical correctness often takes the place of imagination, expression and meaning attribution, leaving no room for subtle significations expressing subjective lived experiences. We analyse two texts written by a student, with the goal of applying knowledge from Anthropology and Analitical Psychology. Although they present some grammatical problems and apparent simplicity, they convey meanings and lived experiences of the author. We stress that writing is mostly one way of bringing the interpretation of subjective lived experiences to the objectivity of the external world, finding their way in oral or written language.A escrita de um texto diz respeito muito mais a uma imaginação criadora, a uma liberdade de expressão, a uma possibilidade de inscrição de sentidos que se utilizam da linguagem para serem ditos. Quando os alunos são convidados a escrever, nas aulas de redação, a preocupação com a correção gramatical sobrepõe-se aos significados que o texto poderia ter, sobretudo àquelas significações mais sutis, que expressariam conteúdos mais vivenciais e internos de quem escreve. Com o objetivo de aplicar os conhecimentos advindos de estudos antropológicos e da psicologia analítica, buscamos analisar duas redações, de um mesmo autor, procurando ver nelas, apesar de elas apresentarem alguns problemas gramaticais e uma aparente pobreza na escrita, uma significação que diz respeito a seu autor e aos momentos de vida que estão sendo vividos. É preciso lembrar que escrever é, antes de tudo, uma forma de trazer para a objetividade do mundo exterior, a interpretação de vivências subjetivas que, para serem comunicadas, precisam encontrar caminhos na linguagem tanto oral quanto escrita.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Botucatu, Distrito de Rubião Júnior, Rubião Júnior, CEP 18618-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Botucatu, Distrito de Rubião Júnior, Rubião Júnior, CEP 18618-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Batista, Angelina [UNESP]2016-07-07T12:34:49Z2016-07-07T12:34:49Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-11application/pdfhttp://www.ibb.unesp.br/home/departamentos/educacao/simbio-logiasSimbio-Logias, v. 04, n. 06, p. 01-11, 2011.1983-3253http://hdl.handle.net/11449/140645ISSN1983-3253-2011-04-06-01-11.pdf7437410467757543Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporSimbio-Logiasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T06:10:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140645Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:13:25.121787Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A prática pedagógica da escrita: para além da gramática The teaching practic of writing: beyond grammar |
title |
A prática pedagógica da escrita: para além da gramática |
spellingShingle |
A prática pedagógica da escrita: para além da gramática Batista, Angelina [UNESP] Production of texts Imagery and written Symbolic imagination Produção de textos Imaginário e escrita Imaginação simbólica |
title_short |
A prática pedagógica da escrita: para além da gramática |
title_full |
A prática pedagógica da escrita: para além da gramática |
title_fullStr |
A prática pedagógica da escrita: para além da gramática |
title_full_unstemmed |
A prática pedagógica da escrita: para além da gramática |
title_sort |
A prática pedagógica da escrita: para além da gramática |
author |
Batista, Angelina [UNESP] |
author_facet |
Batista, Angelina [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista, Angelina [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Production of texts Imagery and written Symbolic imagination Produção de textos Imaginário e escrita Imaginação simbólica |
topic |
Production of texts Imagery and written Symbolic imagination Produção de textos Imaginário e escrita Imaginação simbólica |
description |
Writing a text is closely related to creative imagination, freedom of expression, and communicattion of meaning by means of language. When students are invited to write in the classroom, attention to grammatical correctness often takes the place of imagination, expression and meaning attribution, leaving no room for subtle significations expressing subjective lived experiences. We analyse two texts written by a student, with the goal of applying knowledge from Anthropology and Analitical Psychology. Although they present some grammatical problems and apparent simplicity, they convey meanings and lived experiences of the author. We stress that writing is mostly one way of bringing the interpretation of subjective lived experiences to the objectivity of the external world, finding their way in oral or written language. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2016-07-07T12:34:49Z 2016-07-07T12:34:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.ibb.unesp.br/home/departamentos/educacao/simbio-logias Simbio-Logias, v. 04, n. 06, p. 01-11, 2011. 1983-3253 http://hdl.handle.net/11449/140645 ISSN1983-3253-2011-04-06-01-11.pdf 7437410467757543 |
url |
http://www.ibb.unesp.br/home/departamentos/educacao/simbio-logias http://hdl.handle.net/11449/140645 |
identifier_str_mv |
Simbio-Logias, v. 04, n. 06, p. 01-11, 2011. 1983-3253 ISSN1983-3253-2011-04-06-01-11.pdf 7437410467757543 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Simbio-Logias |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-11 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128775450263552 |