Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Monteiro, Isabel Cristina de Castro [UNESP], Gaspar, Alberto [UNESP], Silva, Luciene de Fátima [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.5902/2179460x13530
http://hdl.handle.net/11449/135496
Resumo: In this paper we investigate the social interaction established between monitors and student-visitors to a science museum in terms of knowledge mobilized by the explanation about principle operating of Van De Graff Generator. Our research was conducted at a university public that maintains a Center of Sciences and the data were collected through recording video and audio of the dialogues established around a demonstration experiment. Data analysis is established around the conceptual correctness of the explanations made by the monitors. We also conducted a structured interview from a single question: what is the main difficulty faced in planning and conducting his presentation at the Science Center? The results show that the monitors were not able to exceed the process description of the operation of the experimental equipment, not being able to establish an interaction that fosters discussions of scientific concepts with visitors. Our research also found that, although the university maintained a Sciences Center, not there is a link between teacher training and activities in non-formal settings.
id UNSP_5b4c7372a7dfb4757c99b39569b15515
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135496
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciênciasThe evaluation monitoring in a science centerPhysics teachingScientific literacyExperimental demonstration activityEnsino de físicaAlfabetização científicaAtividades de demonstração experimentalIn this paper we investigate the social interaction established between monitors and student-visitors to a science museum in terms of knowledge mobilized by the explanation about principle operating of Van De Graff Generator. Our research was conducted at a university public that maintains a Center of Sciences and the data were collected through recording video and audio of the dialogues established around a demonstration experiment. Data analysis is established around the conceptual correctness of the explanations made by the monitors. We also conducted a structured interview from a single question: what is the main difficulty faced in planning and conducting his presentation at the Science Center? The results show that the monitors were not able to exceed the process description of the operation of the experimental equipment, not being able to establish an interaction that fosters discussions of scientific concepts with visitors. Our research also found that, although the university maintained a Sciences Center, not there is a link between teacher training and activities in non-formal settings.Neste trabalho buscamos investigar a interação social estabelecida entre monitores e alunos-visitantes de um museu de ciências, do ponto de vista de conhecimentos mobilizados por aquele na explicação do gerador de Van der Graaff . Nossa pesquisa se estabeleceu numa universidade pública que mantém um Centro de Ciências e registramos, em áudio e vídeo, os diálogos estabelecidos em torno de um experimento de demonstração. A análise dos dados se estabelece em torno da correção conceitual das explicações realizadas pelos monitores. Realizamos, também, uma entrevista estruturada a partir de uma única questão: qual a principal dificuldade enfrentada para planejar e conduzir sua apresentação no Centro de Ciências? Os resultados evidenciam que os monitores, em suas falas, não ultrapassam o processo de descrição do funcionamento do equipamento experimental, não sendo capazes, portanto, de estabelecer uma interação que propicie discussões de conceitos científicos com os visitantes. Nossa pesquisa também identificou que, apesar de a Universidade manter um Centro de Ciências, não há um vínculo entre a formação do professor e as atividades realizadas em espaços não-formais.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá (FEG), Departamento de Física e Química, Guaratinguetá, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá (FEG), Departamento de Física e Química, Guaratinguetá, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP]Monteiro, Isabel Cristina de Castro [UNESP]Gaspar, Alberto [UNESP]Silva, Luciene de Fátima [UNESP]2016-03-02T13:03:02Z2016-03-02T13:03:02Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article337-348application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5902/2179460x13530Ciência e Natura, v. 36, n. 3, p. 337-348, 2014.2179-460Xhttp://hdl.handle.net/11449/13549610.5902/2179460x13530ISSN2179-460X-2014-36-03-337-348.pdf538606386257032801434986127812286998705768912364Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência e Naturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-14T06:25:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135496Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-14T06:25:39Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências
The evaluation monitoring in a science center
title Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências
spellingShingle Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências
Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP]
Physics teaching
Scientific literacy
Experimental demonstration activity
Ensino de física
Alfabetização científica
Atividades de demonstração experimental
title_short Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências
title_full Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências
title_fullStr Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências
title_full_unstemmed Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências
title_sort Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências
author Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP]
author_facet Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP]
Monteiro, Isabel Cristina de Castro [UNESP]
Gaspar, Alberto [UNESP]
Silva, Luciene de Fátima [UNESP]
author_role author
author2 Monteiro, Isabel Cristina de Castro [UNESP]
Gaspar, Alberto [UNESP]
Silva, Luciene de Fátima [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP]
Monteiro, Isabel Cristina de Castro [UNESP]
Gaspar, Alberto [UNESP]
Silva, Luciene de Fátima [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Physics teaching
Scientific literacy
Experimental demonstration activity
Ensino de física
Alfabetização científica
Atividades de demonstração experimental
topic Physics teaching
Scientific literacy
Experimental demonstration activity
Ensino de física
Alfabetização científica
Atividades de demonstração experimental
description In this paper we investigate the social interaction established between monitors and student-visitors to a science museum in terms of knowledge mobilized by the explanation about principle operating of Van De Graff Generator. Our research was conducted at a university public that maintains a Center of Sciences and the data were collected through recording video and audio of the dialogues established around a demonstration experiment. Data analysis is established around the conceptual correctness of the explanations made by the monitors. We also conducted a structured interview from a single question: what is the main difficulty faced in planning and conducting his presentation at the Science Center? The results show that the monitors were not able to exceed the process description of the operation of the experimental equipment, not being able to establish an interaction that fosters discussions of scientific concepts with visitors. Our research also found that, although the university maintained a Sciences Center, not there is a link between teacher training and activities in non-formal settings.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2016-03-02T13:03:02Z
2016-03-02T13:03:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.5902/2179460x13530
Ciência e Natura, v. 36, n. 3, p. 337-348, 2014.
2179-460X
http://hdl.handle.net/11449/135496
10.5902/2179460x13530
ISSN2179-460X-2014-36-03-337-348.pdf
5386063862570328
0143498612781228
6998705768912364
url http://dx.doi.org/10.5902/2179460x13530
http://hdl.handle.net/11449/135496
identifier_str_mv Ciência e Natura, v. 36, n. 3, p. 337-348, 2014.
2179-460X
10.5902/2179460x13530
ISSN2179-460X-2014-36-03-337-348.pdf
5386063862570328
0143498612781228
6998705768912364
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência e Natura
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 337-348
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046952528510976