Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.5902/2179460x13530 http://hdl.handle.net/11449/135496 |
Resumo: | In this paper we investigate the social interaction established between monitors and student-visitors to a science museum in terms of knowledge mobilized by the explanation about principle operating of Van De Graff Generator. Our research was conducted at a university public that maintains a Center of Sciences and the data were collected through recording video and audio of the dialogues established around a demonstration experiment. Data analysis is established around the conceptual correctness of the explanations made by the monitors. We also conducted a structured interview from a single question: what is the main difficulty faced in planning and conducting his presentation at the Science Center? The results show that the monitors were not able to exceed the process description of the operation of the experimental equipment, not being able to establish an interaction that fosters discussions of scientific concepts with visitors. Our research also found that, although the university maintained a Sciences Center, not there is a link between teacher training and activities in non-formal settings. |
id |
UNSP_5b4c7372a7dfb4757c99b39569b15515 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/135496 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciênciasThe evaluation monitoring in a science centerPhysics teachingScientific literacyExperimental demonstration activityEnsino de físicaAlfabetização científicaAtividades de demonstração experimentalIn this paper we investigate the social interaction established between monitors and student-visitors to a science museum in terms of knowledge mobilized by the explanation about principle operating of Van De Graff Generator. Our research was conducted at a university public that maintains a Center of Sciences and the data were collected through recording video and audio of the dialogues established around a demonstration experiment. Data analysis is established around the conceptual correctness of the explanations made by the monitors. We also conducted a structured interview from a single question: what is the main difficulty faced in planning and conducting his presentation at the Science Center? The results show that the monitors were not able to exceed the process description of the operation of the experimental equipment, not being able to establish an interaction that fosters discussions of scientific concepts with visitors. Our research also found that, although the university maintained a Sciences Center, not there is a link between teacher training and activities in non-formal settings.Neste trabalho buscamos investigar a interação social estabelecida entre monitores e alunos-visitantes de um museu de ciências, do ponto de vista de conhecimentos mobilizados por aquele na explicação do gerador de Van der Graaff . Nossa pesquisa se estabeleceu numa universidade pública que mantém um Centro de Ciências e registramos, em áudio e vídeo, os diálogos estabelecidos em torno de um experimento de demonstração. A análise dos dados se estabelece em torno da correção conceitual das explicações realizadas pelos monitores. Realizamos, também, uma entrevista estruturada a partir de uma única questão: qual a principal dificuldade enfrentada para planejar e conduzir sua apresentação no Centro de Ciências? Os resultados evidenciam que os monitores, em suas falas, não ultrapassam o processo de descrição do funcionamento do equipamento experimental, não sendo capazes, portanto, de estabelecer uma interação que propicie discussões de conceitos científicos com os visitantes. Nossa pesquisa também identificou que, apesar de a Universidade manter um Centro de Ciências, não há um vínculo entre a formação do professor e as atividades realizadas em espaços não-formais.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá (FEG), Departamento de Física e Química, Guaratinguetá, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá (FEG), Departamento de Física e Química, Guaratinguetá, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP]Monteiro, Isabel Cristina de Castro [UNESP]Gaspar, Alberto [UNESP]Silva, Luciene de Fátima [UNESP]2016-03-02T13:03:02Z2016-03-02T13:03:02Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article337-348application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5902/2179460x13530Ciência e Natura, v. 36, n. 3, p. 337-348, 2014.2179-460Xhttp://hdl.handle.net/11449/13549610.5902/2179460x13530ISSN2179-460X-2014-36-03-337-348.pdf538606386257032801434986127812286998705768912364Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência e Naturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-14T06:25:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135496Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-14T06:25:39Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências The evaluation monitoring in a science center |
title |
Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências |
spellingShingle |
Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP] Physics teaching Scientific literacy Experimental demonstration activity Ensino de física Alfabetização científica Atividades de demonstração experimental |
title_short |
Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências |
title_full |
Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências |
title_fullStr |
Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências |
title_full_unstemmed |
Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências |
title_sort |
Avaliação de monitorias realizadas em um centro de ciências |
author |
Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP] |
author_facet |
Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP] Monteiro, Isabel Cristina de Castro [UNESP] Gaspar, Alberto [UNESP] Silva, Luciene de Fátima [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Isabel Cristina de Castro [UNESP] Gaspar, Alberto [UNESP] Silva, Luciene de Fátima [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP] Monteiro, Isabel Cristina de Castro [UNESP] Gaspar, Alberto [UNESP] Silva, Luciene de Fátima [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physics teaching Scientific literacy Experimental demonstration activity Ensino de física Alfabetização científica Atividades de demonstração experimental |
topic |
Physics teaching Scientific literacy Experimental demonstration activity Ensino de física Alfabetização científica Atividades de demonstração experimental |
description |
In this paper we investigate the social interaction established between monitors and student-visitors to a science museum in terms of knowledge mobilized by the explanation about principle operating of Van De Graff Generator. Our research was conducted at a university public that maintains a Center of Sciences and the data were collected through recording video and audio of the dialogues established around a demonstration experiment. Data analysis is established around the conceptual correctness of the explanations made by the monitors. We also conducted a structured interview from a single question: what is the main difficulty faced in planning and conducting his presentation at the Science Center? The results show that the monitors were not able to exceed the process description of the operation of the experimental equipment, not being able to establish an interaction that fosters discussions of scientific concepts with visitors. Our research also found that, although the university maintained a Sciences Center, not there is a link between teacher training and activities in non-formal settings. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2016-03-02T13:03:02Z 2016-03-02T13:03:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.5902/2179460x13530 Ciência e Natura, v. 36, n. 3, p. 337-348, 2014. 2179-460X http://hdl.handle.net/11449/135496 10.5902/2179460x13530 ISSN2179-460X-2014-36-03-337-348.pdf 5386063862570328 0143498612781228 6998705768912364 |
url |
http://dx.doi.org/10.5902/2179460x13530 http://hdl.handle.net/11449/135496 |
identifier_str_mv |
Ciência e Natura, v. 36, n. 3, p. 337-348, 2014. 2179-460X 10.5902/2179460x13530 ISSN2179-460X-2014-36-03-337-348.pdf 5386063862570328 0143498612781228 6998705768912364 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência e Natura |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
337-348 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803046952528510976 |