Uma perspectiva crítico-dialética das pedagogia do aprender a aprende e o uso da tecnologia como facilitador na educação: revisitando as políticas educacionais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.fclar.unesp.br/Home/Departamentos/CienciasdaEducacao/RevistaEletronica/artigo-6---nabuco-sobre-tecnologia.pdf http://hdl.handle.net/11449/125368 |
Resumo: | This article proposes an analysis of two interrelated contemporary phenomenon, which are - the pedagogy of "learning to learn" and the resources used as learning facilitators. Both are considered as strategic instruments to current educational policy, being referenced and quoted in national and international documents. For sake of them, methodological changes occurred in learning: teaching got to be outside the classroom, the learning mediator instrument stopped to focus on the figure of the teacher, new methods of teaching were invented and the students get a quickly practical and accurate access to the information. However, from a critical-and-dialectical perspective, this study aims to raise questions about these changes and understand through the concept of mediation, the role of the educational practice, especially at school, currently are taking place in our society. |
id |
UNSP_5cf49dedec892614f5362ec4aaa57b03 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125368 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Uma perspectiva crítico-dialética das pedagogia do aprender a aprende e o uso da tecnologia como facilitador na educação: revisitando as políticas educacionaisPedagogical theoriesLearn-to-learnTechnologies, mediationLearningTeorias pedagógicasAprender a aprenderTecnologiaThis article proposes an analysis of two interrelated contemporary phenomenon, which are - the pedagogy of "learning to learn" and the resources used as learning facilitators. Both are considered as strategic instruments to current educational policy, being referenced and quoted in national and international documents. For sake of them, methodological changes occurred in learning: teaching got to be outside the classroom, the learning mediator instrument stopped to focus on the figure of the teacher, new methods of teaching were invented and the students get a quickly practical and accurate access to the information. However, from a critical-and-dialectical perspective, this study aims to raise questions about these changes and understand through the concept of mediation, the role of the educational practice, especially at school, currently are taking place in our society.Este artigo propõe uma análise de dois fenômenos contemporâneos interrelacionados - as pedagogias do “aprender a aprender” e os recursos tecnológicos utilizados como facilitadores de aprendizagem. Ambos são considerados instrumentos estratégicos conforme a política educacional vigente, sendo referenciados e citados em documentos nacionais e internacionais. Com eles, mudanças metodológicas na aprendizagem ocorreram: o ensino passou a ser visto fora das salas de aula, o instrumento mediador de aprendizagem deixou de ter foco na figura do professor, novas modalidades de ensino foram inventadas e o aluno passou a ter acesso à informação de maneira rápida, prática e precisa. Contudo, partindo deuma perspectiva crítico-dialética este estudo busca problematizar taismudanças e compreender, através do conceito de mediação, qual o papel que a pratica educacional, sobretudo escolar, desempenha atualmente em nossa sociedade.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Literatura, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jaú, Km. 1, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Programa de pós-graduação em Educação Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jaú, Km. 1, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Elaine Cristina Moraes [UNESP]Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP]2015-07-15T18:28:59Z2015-07-15T18:28:59Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article216-227application/pdfhttp://www.fclar.unesp.br/Home/Departamentos/CienciasdaEducacao/RevistaEletronica/artigo-6---nabuco-sobre-tecnologia.pdfPolítica e Gestão Educacional, v. 15, n. 1, p. 216-227, 2013.1519-9029http://hdl.handle.net/11449/125368ISSN1519-9029-2013-15-01-216-227.pdf2752243344158475Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPolítica e Gestão Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125368Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:22:37.909722Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma perspectiva crítico-dialética das pedagogia do aprender a aprende e o uso da tecnologia como facilitador na educação: revisitando as políticas educacionais |
title |
Uma perspectiva crítico-dialética das pedagogia do aprender a aprende e o uso da tecnologia como facilitador na educação: revisitando as políticas educacionais |
spellingShingle |
Uma perspectiva crítico-dialética das pedagogia do aprender a aprende e o uso da tecnologia como facilitador na educação: revisitando as políticas educacionais Santos, Elaine Cristina Moraes [UNESP] Pedagogical theories Learn-to-learn Technologies, mediation Learning Teorias pedagógicas Aprender a aprender Tecnologia |
title_short |
Uma perspectiva crítico-dialética das pedagogia do aprender a aprende e o uso da tecnologia como facilitador na educação: revisitando as políticas educacionais |
title_full |
Uma perspectiva crítico-dialética das pedagogia do aprender a aprende e o uso da tecnologia como facilitador na educação: revisitando as políticas educacionais |
title_fullStr |
Uma perspectiva crítico-dialética das pedagogia do aprender a aprende e o uso da tecnologia como facilitador na educação: revisitando as políticas educacionais |
title_full_unstemmed |
Uma perspectiva crítico-dialética das pedagogia do aprender a aprende e o uso da tecnologia como facilitador na educação: revisitando as políticas educacionais |
title_sort |
Uma perspectiva crítico-dialética das pedagogia do aprender a aprende e o uso da tecnologia como facilitador na educação: revisitando as políticas educacionais |
author |
Santos, Elaine Cristina Moraes [UNESP] |
author_facet |
Santos, Elaine Cristina Moraes [UNESP] Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Elaine Cristina Moraes [UNESP] Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogical theories Learn-to-learn Technologies, mediation Learning Teorias pedagógicas Aprender a aprender Tecnologia |
topic |
Pedagogical theories Learn-to-learn Technologies, mediation Learning Teorias pedagógicas Aprender a aprender Tecnologia |
description |
This article proposes an analysis of two interrelated contemporary phenomenon, which are - the pedagogy of "learning to learn" and the resources used as learning facilitators. Both are considered as strategic instruments to current educational policy, being referenced and quoted in national and international documents. For sake of them, methodological changes occurred in learning: teaching got to be outside the classroom, the learning mediator instrument stopped to focus on the figure of the teacher, new methods of teaching were invented and the students get a quickly practical and accurate access to the information. However, from a critical-and-dialectical perspective, this study aims to raise questions about these changes and understand through the concept of mediation, the role of the educational practice, especially at school, currently are taking place in our society. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-07-15T18:28:59Z 2015-07-15T18:28:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.fclar.unesp.br/Home/Departamentos/CienciasdaEducacao/RevistaEletronica/artigo-6---nabuco-sobre-tecnologia.pdf Política e Gestão Educacional, v. 15, n. 1, p. 216-227, 2013. 1519-9029 http://hdl.handle.net/11449/125368 ISSN1519-9029-2013-15-01-216-227.pdf 2752243344158475 |
url |
http://www.fclar.unesp.br/Home/Departamentos/CienciasdaEducacao/RevistaEletronica/artigo-6---nabuco-sobre-tecnologia.pdf http://hdl.handle.net/11449/125368 |
identifier_str_mv |
Política e Gestão Educacional, v. 15, n. 1, p. 216-227, 2013. 1519-9029 ISSN1519-9029-2013-15-01-216-227.pdf 2752243344158475 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Política e Gestão Educacional |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
216-227 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128504002248704 |