Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1121 http://hdl.handle.net/11449/142737 |
Resumo: | In education there is a growing interest in ethics and morals, alongside contributions that help at the construction of moral values in the school environment. However, these subjects are little discussed, nor understood by most people, including professionals working in education. We aim to investigate the initial and final conceptions on moral, ethics and rule working in school, from participants of na extension course. This course was based on the human morality theories from Jean Piaget and Lawrence Kohlberg. The assumption is that the way the education professionals conceive these concepts may interfere their pedagogical practices. The data were collected by questionnaires with 23 attendees, being 10 undergraduate students e 13 education professionals that work in public and private schools. The data analysis was done before content categorization and analysis qualitative procedures. The results show that the attendees moral and ethics concepts changed along the course. Since they had presented at first morality concepts founded in common sense of what they believed to be right, and by the end of the course started to give theoretically founded answers to comprehend the moral development. |
id |
UNSP_5e7cd877fb058eb979ac28185876176b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/142737 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciaturaMoralEthicsContinuing educationMoralÉticaFormação continuadaIn education there is a growing interest in ethics and morals, alongside contributions that help at the construction of moral values in the school environment. However, these subjects are little discussed, nor understood by most people, including professionals working in education. We aim to investigate the initial and final conceptions on moral, ethics and rule working in school, from participants of na extension course. This course was based on the human morality theories from Jean Piaget and Lawrence Kohlberg. The assumption is that the way the education professionals conceive these concepts may interfere their pedagogical practices. The data were collected by questionnaires with 23 attendees, being 10 undergraduate students e 13 education professionals that work in public and private schools. The data analysis was done before content categorization and analysis qualitative procedures. The results show that the attendees moral and ethics concepts changed along the course. Since they had presented at first morality concepts founded in common sense of what they believed to be right, and by the end of the course started to give theoretically founded answers to comprehend the moral development.Na área educacional há um crescente interesse pelo tema ética e moral e por contribuições que auxiliem na construção de valores morais no ambiente escolar. Porém, esses assuntos ainda são pouco discutidos, tampouco compreendidos pela maioria das pessoas, inclusive profissionais que atuam na educação. Objetivamos investigar as concepções iniciais e finais sobre moral, ética e trabalho com regras na escola, de participantes de um curso de extensão. Este curso teve como base as teorias da moralidade humana de Jean Piaget e Lawrence Kohlberg. Partimos do pressuposto de que a forma como os profissionais da educação concebem estes conceitos pode interferir em suas práticas pedagógicas. Os dados foram coletados por meio de questionários com 23 participantes, sendo 10 estudantes de licenciaturas e 13 profissionais da educação que atuam em escolas públicas e particulares. A análise dos dados se deu mediante procedimentos qualitativos de categorização e análise de conteúdo. Os resultados demonstram que as concepções de moral e ética dos participantes sofreram mudanças ao término do curso. Uma vez que, apresentavam no início conceitos da moralidade fundadas no senso comum daquilo que acreditavam ser o correto, e ao término do curso passaram a dar respostas teoricamente fundamentadas na forma de compreender o desenvolvimento moral.Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista, Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências de MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pavaneli, Camila Fernanda Dias [UNESP]Silva, Izabella Alvarenga [UNESP]Parra, Andressa Carolina Scandelai [UNESP]Cruz, Luciana Aparecida Nogueira da [UNESP]Lucatto, Lara Cucolicchio [UNESP]2016-08-04T13:36:21Z2016-08-04T13:36:21Z2015-09-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-6application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/11218º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142737ISSN2176-9761-2015-01-06-pavanelli.pdf1613440770082861PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-02T06:09:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142737Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:43:44.123969Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura |
title |
Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura |
spellingShingle |
Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura Pavaneli, Camila Fernanda Dias [UNESP] Moral Ethics Continuing education Moral Ética Formação continuada |
title_short |
Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura |
title_full |
Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura |
title_fullStr |
Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura |
title_full_unstemmed |
Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura |
title_sort |
Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura |
author |
Pavaneli, Camila Fernanda Dias [UNESP] |
author_facet |
Pavaneli, Camila Fernanda Dias [UNESP] Silva, Izabella Alvarenga [UNESP] Parra, Andressa Carolina Scandelai [UNESP] Cruz, Luciana Aparecida Nogueira da [UNESP] Lucatto, Lara Cucolicchio [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Izabella Alvarenga [UNESP] Parra, Andressa Carolina Scandelai [UNESP] Cruz, Luciana Aparecida Nogueira da [UNESP] Lucatto, Lara Cucolicchio [UNESP] |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pavaneli, Camila Fernanda Dias [UNESP] Silva, Izabella Alvarenga [UNESP] Parra, Andressa Carolina Scandelai [UNESP] Cruz, Luciana Aparecida Nogueira da [UNESP] Lucatto, Lara Cucolicchio [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Moral Ethics Continuing education Moral Ética Formação continuada |
topic |
Moral Ethics Continuing education Moral Ética Formação continuada |
description |
In education there is a growing interest in ethics and morals, alongside contributions that help at the construction of moral values in the school environment. However, these subjects are little discussed, nor understood by most people, including professionals working in education. We aim to investigate the initial and final conceptions on moral, ethics and rule working in school, from participants of na extension course. This course was based on the human morality theories from Jean Piaget and Lawrence Kohlberg. The assumption is that the way the education professionals conceive these concepts may interfere their pedagogical practices. The data were collected by questionnaires with 23 attendees, being 10 undergraduate students e 13 education professionals that work in public and private schools. The data analysis was done before content categorization and analysis qualitative procedures. The results show that the attendees moral and ethics concepts changed along the course. Since they had presented at first morality concepts founded in common sense of what they believed to be right, and by the end of the course started to give theoretically founded answers to comprehend the moral development. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-18 2016-08-04T13:36:21Z 2016-08-04T13:36:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1121 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015. 2176-9761 http://hdl.handle.net/11449/142737 ISSN2176-9761-2015-01-06-pavanelli.pdf 1613440770082861 |
url |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1121 http://hdl.handle.net/11449/142737 |
identifier_str_mv |
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015. 2176-9761 ISSN2176-9761-2015-01-06-pavanelli.pdf 1613440770082861 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Congresso de extensão universitária da UNESP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-6 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
PROEX reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128692597030912 |