Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pavaneli, Camila Fernanda Dias [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Silva, Izabella Alvarenga [UNESP], Parra, Andressa Carolina Scandelai [UNESP], Cruz, Luciana Aparecida Nogueira da [UNESP], Lucatto, Lara Cucolicchio [UNESP]
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1121
http://hdl.handle.net/11449/142737
Resumo: In education there is a growing interest in ethics and morals, alongside contributions that help at the construction of moral values in the school environment. However, these subjects are little discussed, nor understood by most people, including professionals working in education. We aim to investigate the initial and final conceptions on moral, ethics and rule working in school, from participants of na extension course. This course was based on the human morality theories from Jean Piaget and Lawrence Kohlberg. The assumption is that the way the education professionals conceive these concepts may interfere their pedagogical practices. The data were collected by questionnaires with 23 attendees, being 10 undergraduate students e 13 education professionals that work in public and private schools. The data analysis was done before content categorization and analysis qualitative procedures. The results show that the attendees moral and ethics concepts changed along the course. Since they had presented at first morality concepts founded in common sense of what they believed to be right, and by the end of the course started to give theoretically founded answers to comprehend the moral development.
id UNSP_5e7cd877fb058eb979ac28185876176b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/142737
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciaturaMoralEthicsContinuing educationMoralÉticaFormação continuadaIn education there is a growing interest in ethics and morals, alongside contributions that help at the construction of moral values in the school environment. However, these subjects are little discussed, nor understood by most people, including professionals working in education. We aim to investigate the initial and final conceptions on moral, ethics and rule working in school, from participants of na extension course. This course was based on the human morality theories from Jean Piaget and Lawrence Kohlberg. The assumption is that the way the education professionals conceive these concepts may interfere their pedagogical practices. The data were collected by questionnaires with 23 attendees, being 10 undergraduate students e 13 education professionals that work in public and private schools. The data analysis was done before content categorization and analysis qualitative procedures. The results show that the attendees moral and ethics concepts changed along the course. Since they had presented at first morality concepts founded in common sense of what they believed to be right, and by the end of the course started to give theoretically founded answers to comprehend the moral development.Na área educacional há um crescente interesse pelo tema ética e moral e por contribuições que auxiliem na construção de valores morais no ambiente escolar. Porém, esses assuntos ainda são pouco discutidos, tampouco compreendidos pela maioria das pessoas, inclusive profissionais que atuam na educação. Objetivamos investigar as concepções iniciais e finais sobre moral, ética e trabalho com regras na escola, de participantes de um curso de extensão. Este curso teve como base as teorias da moralidade humana de Jean Piaget e Lawrence Kohlberg. Partimos do pressuposto de que a forma como os profissionais da educação concebem estes conceitos pode interferir em suas práticas pedagógicas. Os dados foram coletados por meio de questionários com 23 participantes, sendo 10 estudantes de licenciaturas e 13 profissionais da educação que atuam em escolas públicas e particulares. A análise dos dados se deu mediante procedimentos qualitativos de categorização e análise de conteúdo. Os resultados demonstram que as concepções de moral e ética dos participantes sofreram mudanças ao término do curso. Uma vez que, apresentavam no início conceitos da moralidade fundadas no senso comum daquilo que acreditavam ser o correto, e ao término do curso passaram a dar respostas teoricamente fundamentadas na forma de compreender o desenvolvimento moral.Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista, Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências de MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pavaneli, Camila Fernanda Dias [UNESP]Silva, Izabella Alvarenga [UNESP]Parra, Andressa Carolina Scandelai [UNESP]Cruz, Luciana Aparecida Nogueira da [UNESP]Lucatto, Lara Cucolicchio [UNESP]2016-08-04T13:36:21Z2016-08-04T13:36:21Z2015-09-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-6application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/11218º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142737ISSN2176-9761-2015-01-06-pavanelli.pdf1613440770082861PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-02T06:09:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142737Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:43:44.123969Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura
title Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura
spellingShingle Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura
Pavaneli, Camila Fernanda Dias [UNESP]
Moral
Ethics
Continuing education
Moral
Ética
Formação continuada
title_short Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura
title_full Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura
title_fullStr Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura
title_full_unstemmed Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura
title_sort Moral e ética no ambiente escolar: o que pensam os profissionais da educação e estudantes de licenciatura
author Pavaneli, Camila Fernanda Dias [UNESP]
author_facet Pavaneli, Camila Fernanda Dias [UNESP]
Silva, Izabella Alvarenga [UNESP]
Parra, Andressa Carolina Scandelai [UNESP]
Cruz, Luciana Aparecida Nogueira da [UNESP]
Lucatto, Lara Cucolicchio [UNESP]
author_role author
author2 Silva, Izabella Alvarenga [UNESP]
Parra, Andressa Carolina Scandelai [UNESP]
Cruz, Luciana Aparecida Nogueira da [UNESP]
Lucatto, Lara Cucolicchio [UNESP]
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pavaneli, Camila Fernanda Dias [UNESP]
Silva, Izabella Alvarenga [UNESP]
Parra, Andressa Carolina Scandelai [UNESP]
Cruz, Luciana Aparecida Nogueira da [UNESP]
Lucatto, Lara Cucolicchio [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Moral
Ethics
Continuing education
Moral
Ética
Formação continuada
topic Moral
Ethics
Continuing education
Moral
Ética
Formação continuada
description In education there is a growing interest in ethics and morals, alongside contributions that help at the construction of moral values in the school environment. However, these subjects are little discussed, nor understood by most people, including professionals working in education. We aim to investigate the initial and final conceptions on moral, ethics and rule working in school, from participants of na extension course. This course was based on the human morality theories from Jean Piaget and Lawrence Kohlberg. The assumption is that the way the education professionals conceive these concepts may interfere their pedagogical practices. The data were collected by questionnaires with 23 attendees, being 10 undergraduate students e 13 education professionals that work in public and private schools. The data analysis was done before content categorization and analysis qualitative procedures. The results show that the attendees moral and ethics concepts changed along the course. Since they had presented at first morality concepts founded in common sense of what they believed to be right, and by the end of the course started to give theoretically founded answers to comprehend the moral development.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-18
2016-08-04T13:36:21Z
2016-08-04T13:36:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1121
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015.
2176-9761
http://hdl.handle.net/11449/142737
ISSN2176-9761-2015-01-06-pavanelli.pdf
1613440770082861
url http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1121
http://hdl.handle.net/11449/142737
identifier_str_mv 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015.
2176-9761
ISSN2176-9761-2015-01-06-pavanelli.pdf
1613440770082861
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Congresso de extensão universitária da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-6
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128692597030912