Educação, paranoia e semiformação
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982010000200014 http://hdl.handle.net/11449/117860 |
Resumo: | This paper aims at showing the relationship between semi-formation by Adorno and the paranoia in the field of knowledge. According to Adorno, the emancipation is oriented by the dialectical criticism of the semi-formation and the para noia in knowledge. A critical analysis of Adorno's concepts of the semi-formation in knowledge is presented. This critical analysis is inserted in the critical context of the cur rently hegemonic epistemological ideas in the field of studies on education and knowl edge. In this category of knowledge considered through the educational perspective, the instrumental reason is concretely questioned in its restrictive form of knowledge. Thus, it is possible to show some issues about contemporary education matters discussed under the perspective of the thoughts of Adorno. |
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Educação, paranoia e semiformaçãoEducation, paranoia and semiformationEducaçãoSemiformaçãoAdornoTeoria CríticaEducationSemiFormationAdornoCritical TheoryThis paper aims at showing the relationship between semi-formation by Adorno and the paranoia in the field of knowledge. According to Adorno, the emancipation is oriented by the dialectical criticism of the semi-formation and the para noia in knowledge. A critical analysis of Adorno's concepts of the semi-formation in knowledge is presented. This critical analysis is inserted in the critical context of the cur rently hegemonic epistemological ideas in the field of studies on education and knowl edge. In this category of knowledge considered through the educational perspective, the instrumental reason is concretely questioned in its restrictive form of knowledge. Thus, it is possible to show some issues about contemporary education matters discussed under the perspective of the thoughts of Adorno.Este artigo aborda a relação entre semiformação, segundo Theodor Adorno, e a paranoia no campo do conhecimento. Para Adorno, a emancipação orienta-se pela crítica da semiformação e da paranoia no conhecimento. Nessa direção, é feita uma análi se crítica das ideias de Adorno sobre a semiformação no campo educativo. Essa análise é inserida no contexto de uma crítica aos pressupostos epistemológicos atualmente hege mônicos no campo dos estudos sobre educação e conhecimento. Nessa categoria do conhecimento assim concebida, pela perspectiva educacional, a razão instrumental é concretamente questionada na sua forma restritiva de conhecimento. Assim, é possível mostrar algumas questões referentes ao problema da educação contemporânea sob a ótica das formulações de Adorno.Universidade de São PauloFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade de São Paulo (USP)Bueno, Sinésio Ferraz [UNESP]2015-03-19T16:20:24Z2015-03-19T16:20:24Z2010-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article299-315application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982010000200014Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 26, n. 2, p. 299-315, 2010.0102-4698http://hdl.handle.net/11449/11786010.1590/S0102-46982010000200014S0102-46982010000200014S0102-46982010000200014.pdf0461413357036740SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T12:45:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/117860Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T12:45:02Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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This paper aims at showing the relationship between semi-formation by Adorno and the paranoia in the field of knowledge. According to Adorno, the emancipation is oriented by the dialectical criticism of the semi-formation and the para noia in knowledge. A critical analysis of Adorno's concepts of the semi-formation in knowledge is presented. This critical analysis is inserted in the critical context of the cur rently hegemonic epistemological ideas in the field of studies on education and knowl edge. In this category of knowledge considered through the educational perspective, the instrumental reason is concretely questioned in its restrictive form of knowledge. Thus, it is possible to show some issues about contemporary education matters discussed under the perspective of the thoughts of Adorno. |
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