Educação, paranoia e semiformação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bueno, Sinésio Ferraz [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982010000200014
http://hdl.handle.net/11449/117860
Resumo: This paper aims at showing the relationship between semi-formation by Adorno and the paranoia in the field of knowledge. According to Adorno, the emancipation is oriented by the dialectical criticism of the semi-formation and the para noia in knowledge. A critical analysis of Adorno's concepts of the semi-formation in knowledge is presented. This critical analysis is inserted in the critical context of the cur rently hegemonic epistemological ideas in the field of studies on education and knowl edge. In this category of knowledge considered through the educational perspective, the instrumental reason is concretely questioned in its restrictive form of knowledge. Thus, it is possible to show some issues about contemporary education matters discussed under the perspective of the thoughts of Adorno.
id UNSP_604dc244abf0feeda55144d29bcecbc4
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/117860
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação, paranoia e semiformaçãoEducation, paranoia and semiformationEducaçãoSemiformaçãoAdornoTeoria CríticaEducationSemiFormationAdornoCritical TheoryThis paper aims at showing the relationship between semi-formation by Adorno and the paranoia in the field of knowledge. According to Adorno, the emancipation is oriented by the dialectical criticism of the semi-formation and the para noia in knowledge. A critical analysis of Adorno's concepts of the semi-formation in knowledge is presented. This critical analysis is inserted in the critical context of the cur rently hegemonic epistemological ideas in the field of studies on education and knowl edge. In this category of knowledge considered through the educational perspective, the instrumental reason is concretely questioned in its restrictive form of knowledge. Thus, it is possible to show some issues about contemporary education matters discussed under the perspective of the thoughts of Adorno.Este artigo aborda a relação entre semiformação, segundo Theodor Adorno, e a paranoia no campo do conhecimento. Para Adorno, a emancipação orienta-se pela crítica da semiformação e da paranoia no conhecimento. Nessa direção, é feita uma análi se crítica das ideias de Adorno sobre a semiformação no campo educativo. Essa análise é inserida no contexto de uma crítica aos pressupostos epistemológicos atualmente hege mônicos no campo dos estudos sobre educação e conhecimento. Nessa categoria do conhecimento assim concebida, pela perspectiva educacional, a razão instrumental é concretamente questionada na sua forma restritiva de conhecimento. Assim, é possível mostrar algumas questões referentes ao problema da educação contemporânea sob a ótica das formulações de Adorno.Universidade de São PauloFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade de São Paulo (USP)Bueno, Sinésio Ferraz [UNESP]2015-03-19T16:20:24Z2015-03-19T16:20:24Z2010-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article299-315application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982010000200014Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 26, n. 2, p. 299-315, 2010.0102-4698http://hdl.handle.net/11449/11786010.1590/S0102-46982010000200014S0102-46982010000200014S0102-46982010000200014.pdf0461413357036740SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T12:45:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/117860Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T12:45:02Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação, paranoia e semiformação
Education, paranoia and semiformation
title Educação, paranoia e semiformação
spellingShingle Educação, paranoia e semiformação
Bueno, Sinésio Ferraz [UNESP]
Educação
Semiformação
Adorno
Teoria Crítica
Education
SemiFormation
Adorno
Critical Theory
title_short Educação, paranoia e semiformação
title_full Educação, paranoia e semiformação
title_fullStr Educação, paranoia e semiformação
title_full_unstemmed Educação, paranoia e semiformação
title_sort Educação, paranoia e semiformação
author Bueno, Sinésio Ferraz [UNESP]
author_facet Bueno, Sinésio Ferraz [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Bueno, Sinésio Ferraz [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Semiformação
Adorno
Teoria Crítica
Education
SemiFormation
Adorno
Critical Theory
topic Educação
Semiformação
Adorno
Teoria Crítica
Education
SemiFormation
Adorno
Critical Theory
description This paper aims at showing the relationship between semi-formation by Adorno and the paranoia in the field of knowledge. According to Adorno, the emancipation is oriented by the dialectical criticism of the semi-formation and the para noia in knowledge. A critical analysis of Adorno's concepts of the semi-formation in knowledge is presented. This critical analysis is inserted in the critical context of the cur rently hegemonic epistemological ideas in the field of studies on education and knowl edge. In this category of knowledge considered through the educational perspective, the instrumental reason is concretely questioned in its restrictive form of knowledge. Thus, it is possible to show some issues about contemporary education matters discussed under the perspective of the thoughts of Adorno.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-08-01
2015-03-19T16:20:24Z
2015-03-19T16:20:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982010000200014
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 26, n. 2, p. 299-315, 2010.
0102-4698
http://hdl.handle.net/11449/117860
10.1590/S0102-46982010000200014
S0102-46982010000200014
S0102-46982010000200014.pdf
0461413357036740
url http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982010000200014
http://hdl.handle.net/11449/117860
identifier_str_mv Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 26, n. 2, p. 299-315, 2010.
0102-4698
10.1590/S0102-46982010000200014
S0102-46982010000200014
S0102-46982010000200014.pdf
0461413357036740
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 299-315
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128161250017280