O fantástico nos contos de Hoffmann e de Balzac: o artista louco

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Elaine Cristina dos Santos [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/127697
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/01-09-2015/000844654.pdf
Resumo: This work aims to analyze three fantastic works - La cour d'Artus (1816) and La leçon de violon (1819), by E. T. A. Hoffmann (1776-1822), and Le chef-d'oeuvre inconnu (1831), by Honoré de Balzac (1799-1850) - to confirm the proximity between the fantastic conducted by each one, since both express the fantastic through the troubled minds of his characters. From the studies of Todorov (1970), Castex (1974), Vax (1974) and Schneider (1985), we will investigate how fantastic literature was developed in the nineteenth century, in order to highlight how the authors contributed in this context, since their stories deviate from the traditional fantastic tale. Through studies such as Bessière (1974), Roas (2001) and Batalha (2003), we will show the relationship between the fantastic and the discussions on the subject of each epoch, emphasizing the subject of the nineteenth century, context in which the stories that we will analyze were written. Studies that deal with madness in fantastic literature, such as Ponnau (1997), will be employed to demonstrate how the figure of the madman is crafted, and, in relation to the corpus, to highlight the destructive power of mind over body. Because it is a study which refers to the area of comparative literature, the notion of intertextuality, according to Kristeva (1974) and Samoyault (2008), will also be useful during the analysis of the corpus
id UNSP_60672af10f267898a7600dba6266554a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127697
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O fantástico nos contos de Hoffmann e de Balzac: o artista loucoLiteratura fantástica - Séc. XIX - História e críticaLiteratura comparada - Alemão e francêsLiteratura comparada - Francês e alemãoLoucura na literaturaThis work aims to analyze three fantastic works - La cour d'Artus (1816) and La leçon de violon (1819), by E. T. A. Hoffmann (1776-1822), and Le chef-d'oeuvre inconnu (1831), by Honoré de Balzac (1799-1850) - to confirm the proximity between the fantastic conducted by each one, since both express the fantastic through the troubled minds of his characters. From the studies of Todorov (1970), Castex (1974), Vax (1974) and Schneider (1985), we will investigate how fantastic literature was developed in the nineteenth century, in order to highlight how the authors contributed in this context, since their stories deviate from the traditional fantastic tale. Through studies such as Bessière (1974), Roas (2001) and Batalha (2003), we will show the relationship between the fantastic and the discussions on the subject of each epoch, emphasizing the subject of the nineteenth century, context in which the stories that we will analyze were written. Studies that deal with madness in fantastic literature, such as Ponnau (1997), will be employed to demonstrate how the figure of the madman is crafted, and, in relation to the corpus, to highlight the destructive power of mind over body. Because it is a study which refers to the area of comparative literature, the notion of intertextuality, according to Kristeva (1974) and Samoyault (2008), will also be useful during the analysis of the corpusEste trabalho tem como objetivo analisar três obras fantásticas - La cour d'Artus (1816) e La leçon de violon (1819), de E. T. A. Hoffmann (1776-1822), e Le chef-d'oeuvre inconnu (1831), de Honoré de Balzac (1799-1850) - para confirmar a proximidade entre o fantástico balzaquiano e o hoffmanniano, uma vez que ambos o manifestam por meio das mentes perturbadas de suas personagens. Tomando como base os estudos de Todorov (1970), Castex (1974), Vax (1974) e Schneider (1985), explicitar-se-á como a literatura fantástica era desenvolvida no século XIX, para evidenciar como os autores do corpus contribuem nesse contexto, visto que seus contos distanciam-se do conto fantástico tradicional. Por meio de estudos como os de Bessière (1974), Roas (2001) e Batalha (2003), mostrar-se-á a relação do fantástico com os debates relativos ao sujeito de cada época, enfatizando o sujeito do século XIX e o contexto de produção dos contos a serem analisados. Estudos sobre loucura na literatura fantástica, como o de Ponnau (1997), serão usados para demonstrar como a figura do louco é trabalhada no fantástico e, em relação ao corpus, evidenciar o poder destruidor da mente sobre o corpo. Por se tratar de um trabalho que remete à área da literatura comparada, a noção de intertextualidade, de acordo com Kristeva (1974) e Samoyault (2008), também será útil para a análise do corpusCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Wimmer, Norma [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Elaine Cristina dos Santos [UNESP]2015-09-17T15:25:02Z2015-09-17T15:25:02Z2015-02-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis119 f. : il. color.application/pdfSILVA, Elaine Cristina dos Santos. O fantástico nos contos de Hoffmann e de Balzac: o artista louco. 2015. 119 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2015.http://hdl.handle.net/11449/127697000844654http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/01-09-2015/000844654.pdf33004153015P218286998952042870000-0002-0557-9539Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-02T06:05:22Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127697Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-05-23T11:14:58.166809Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O fantástico nos contos de Hoffmann e de Balzac: o artista louco
title O fantástico nos contos de Hoffmann e de Balzac: o artista louco
spellingShingle O fantástico nos contos de Hoffmann e de Balzac: o artista louco
Silva, Elaine Cristina dos Santos [UNESP]
Literatura fantástica - Séc. XIX - História e crítica
Literatura comparada - Alemão e francês
Literatura comparada - Francês e alemão
Loucura na literatura
title_short O fantástico nos contos de Hoffmann e de Balzac: o artista louco
title_full O fantástico nos contos de Hoffmann e de Balzac: o artista louco
title_fullStr O fantástico nos contos de Hoffmann e de Balzac: o artista louco
title_full_unstemmed O fantástico nos contos de Hoffmann e de Balzac: o artista louco
title_sort O fantástico nos contos de Hoffmann e de Balzac: o artista louco
author Silva, Elaine Cristina dos Santos [UNESP]
author_facet Silva, Elaine Cristina dos Santos [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Wimmer, Norma [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Elaine Cristina dos Santos [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura fantástica - Séc. XIX - História e crítica
Literatura comparada - Alemão e francês
Literatura comparada - Francês e alemão
Loucura na literatura
topic Literatura fantástica - Séc. XIX - História e crítica
Literatura comparada - Alemão e francês
Literatura comparada - Francês e alemão
Loucura na literatura
description This work aims to analyze three fantastic works - La cour d'Artus (1816) and La leçon de violon (1819), by E. T. A. Hoffmann (1776-1822), and Le chef-d'oeuvre inconnu (1831), by Honoré de Balzac (1799-1850) - to confirm the proximity between the fantastic conducted by each one, since both express the fantastic through the troubled minds of his characters. From the studies of Todorov (1970), Castex (1974), Vax (1974) and Schneider (1985), we will investigate how fantastic literature was developed in the nineteenth century, in order to highlight how the authors contributed in this context, since their stories deviate from the traditional fantastic tale. Through studies such as Bessière (1974), Roas (2001) and Batalha (2003), we will show the relationship between the fantastic and the discussions on the subject of each epoch, emphasizing the subject of the nineteenth century, context in which the stories that we will analyze were written. Studies that deal with madness in fantastic literature, such as Ponnau (1997), will be employed to demonstrate how the figure of the madman is crafted, and, in relation to the corpus, to highlight the destructive power of mind over body. Because it is a study which refers to the area of comparative literature, the notion of intertextuality, according to Kristeva (1974) and Samoyault (2008), will also be useful during the analysis of the corpus
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-17T15:25:02Z
2015-09-17T15:25:02Z
2015-02-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Elaine Cristina dos Santos. O fantástico nos contos de Hoffmann e de Balzac: o artista louco. 2015. 119 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/127697
000844654
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/01-09-2015/000844654.pdf
33004153015P2
1828699895204287
0000-0002-0557-9539
identifier_str_mv SILVA, Elaine Cristina dos Santos. O fantástico nos contos de Hoffmann e de Balzac: o artista louco. 2015. 119 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2015.
000844654
33004153015P2
1828699895204287
0000-0002-0557-9539
url http://hdl.handle.net/11449/127697
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/01-09-2015/000844654.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 119 f. : il. color.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045793955840000