Alinhamento do sistema de gestão da qualidade ISO 9001 e gestão do conhecimento: uma abordagem baseada em cinco estudos de caso de empresas industriais brasileiras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Daniel Lemos
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/214521
Resumo: Advances in technology, management methods and increase in consumer requirements are some of the key elements to foster excellence in processes and products. In this scenario, companies seek more effective ways to manage their business and increase competitiveness. Two management tools already recognized by the use and recurrent in the range of management options are Quality Management Systems (QMS) based on ISO 9001 and Knowledge Management (KM). The thesis aims to identify synergies and antagonisms, theoretical and applied, between QMS based on ISO 9001 and KM in order to support the formulation of guidelines to enhance their aligned use. The guidelines were developed based on the theoretical framework and on the results from five case studies in industrial companies. In all, nine synergies and three antagonisms were identified. This work contributes to guide managers who are interested in using the proposed guidelines to leverage the results of QMS ISO 9001 and KM, and also to guide new researches, by means of formation of a new bias of scientific thought.
id UNSP_608b1cfd2a66129691305f44d7416385
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/214521
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Alinhamento do sistema de gestão da qualidade ISO 9001 e gestão do conhecimento: uma abordagem baseada em cinco estudos de caso de empresas industriais brasileirasAlignment of ISO 9001 quality management system and knowledge management: an approach based on five case studies of Brazilian companiesKnowledge managementQuality management systemIntegrationSistema de gestão da qualidadeGestão do conhecimentoISO 9001IntegraçãoAdvances in technology, management methods and increase in consumer requirements are some of the key elements to foster excellence in processes and products. In this scenario, companies seek more effective ways to manage their business and increase competitiveness. Two management tools already recognized by the use and recurrent in the range of management options are Quality Management Systems (QMS) based on ISO 9001 and Knowledge Management (KM). The thesis aims to identify synergies and antagonisms, theoretical and applied, between QMS based on ISO 9001 and KM in order to support the formulation of guidelines to enhance their aligned use. The guidelines were developed based on the theoretical framework and on the results from five case studies in industrial companies. In all, nine synergies and three antagonisms were identified. This work contributes to guide managers who are interested in using the proposed guidelines to leverage the results of QMS ISO 9001 and KM, and also to guide new researches, by means of formation of a new bias of scientific thought.Os avanços tecnológicos, os métodos de gerenciamento e o aumento dos requisitos do consumidor são alguns dos elementos-chave para promover a excelência em processos e produtos. Nesse cenário, as empresas buscam formas mais eficazes de gerenciar seus negócios e aumentar a competitividade. Duas ferramentas de gestão já reconhecidas pelo uso recorrente no leque de opções de gerenciamento são os Sistemas de Gestão da Qualidade (SGQ), baseados na ISO 9001 e a Gestão de Conhecimento (GC). Esta tese tem como objetivo identificar sinergias e dissonâncias, teóricas e aplicadas, entre o SGQ com base na ISO 9001 e a GC, a fim de apoiar a formulação de diretrizes para aprimorar seu uso alinhado. As diretrizes foram desenvolvidas com base no referencial teórico e nos resultados de cinco estudos de caso em empresas industriais. Ao todo, nove sinergias e três dissonâncias foram identificadas. Este trabalho contribui para orientar gerentes interessados em utilizar as diretrizes propostas para alavancar os resultados do SGQ ISO 9001 e GC, e também para orientar novas pesquisas, por meio da formação de um novo viés do pensamento científico.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Otavio José de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Guimarães, Daniel Lemos2021-09-22T20:44:45Z2021-09-22T20:44:45Z2019-12-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/214521porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2024-01-21T06:28:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/214521Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:38:02.355148Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Alinhamento do sistema de gestão da qualidade ISO 9001 e gestão do conhecimento: uma abordagem baseada em cinco estudos de caso de empresas industriais brasileiras
Alignment of ISO 9001 quality management system and knowledge management: an approach based on five case studies of Brazilian companies
title Alinhamento do sistema de gestão da qualidade ISO 9001 e gestão do conhecimento: uma abordagem baseada em cinco estudos de caso de empresas industriais brasileiras
spellingShingle Alinhamento do sistema de gestão da qualidade ISO 9001 e gestão do conhecimento: uma abordagem baseada em cinco estudos de caso de empresas industriais brasileiras
Guimarães, Daniel Lemos
Knowledge management
Quality management system
Integration
Sistema de gestão da qualidade
Gestão do conhecimento
ISO 9001
Integração
title_short Alinhamento do sistema de gestão da qualidade ISO 9001 e gestão do conhecimento: uma abordagem baseada em cinco estudos de caso de empresas industriais brasileiras
title_full Alinhamento do sistema de gestão da qualidade ISO 9001 e gestão do conhecimento: uma abordagem baseada em cinco estudos de caso de empresas industriais brasileiras
title_fullStr Alinhamento do sistema de gestão da qualidade ISO 9001 e gestão do conhecimento: uma abordagem baseada em cinco estudos de caso de empresas industriais brasileiras
title_full_unstemmed Alinhamento do sistema de gestão da qualidade ISO 9001 e gestão do conhecimento: uma abordagem baseada em cinco estudos de caso de empresas industriais brasileiras
title_sort Alinhamento do sistema de gestão da qualidade ISO 9001 e gestão do conhecimento: uma abordagem baseada em cinco estudos de caso de empresas industriais brasileiras
author Guimarães, Daniel Lemos
author_facet Guimarães, Daniel Lemos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Otavio José de [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Daniel Lemos
dc.subject.por.fl_str_mv Knowledge management
Quality management system
Integration
Sistema de gestão da qualidade
Gestão do conhecimento
ISO 9001
Integração
topic Knowledge management
Quality management system
Integration
Sistema de gestão da qualidade
Gestão do conhecimento
ISO 9001
Integração
description Advances in technology, management methods and increase in consumer requirements are some of the key elements to foster excellence in processes and products. In this scenario, companies seek more effective ways to manage their business and increase competitiveness. Two management tools already recognized by the use and recurrent in the range of management options are Quality Management Systems (QMS) based on ISO 9001 and Knowledge Management (KM). The thesis aims to identify synergies and antagonisms, theoretical and applied, between QMS based on ISO 9001 and KM in order to support the formulation of guidelines to enhance their aligned use. The guidelines were developed based on the theoretical framework and on the results from five case studies in industrial companies. In all, nine synergies and three antagonisms were identified. This work contributes to guide managers who are interested in using the proposed guidelines to leverage the results of QMS ISO 9001 and KM, and also to guide new researches, by means of formation of a new bias of scientific thought.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-02
2021-09-22T20:44:45Z
2021-09-22T20:44:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/214521
url http://hdl.handle.net/11449/214521
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129538207514624