Simetria no ensino fundamental através da resolução de problemas: possibilidades para um trabalho em sala de aula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2013000300018&lng=pt&nrm=iso&tlng=en http://hdl.handle.net/11449/127520 |
Resumo: | This paper presents an alternative way of working with the theme of symmetry in the elementary school classroom. The proposal is based on qualitative research developed in the Professional Masters degree program in Science and Mathematics Teaching. We conducted field-work consisting of applying a sequence of activities for students in the seventh grade. The sequence was developed from the perspective of mathematics teaching using problem solving, taking into consideration aspects relevant to the study of geometry, such as intuition and visualization. In carrying out the activities, the dialogues between students and teacher were recorded and later transcribed. For data analysis we used the procedures of phenomenology. When interpreting the data, we observed that the teaching of symmetry using problem-solving enhances learning. We also found that, in an investigative environment, students are able to identify properties, argue about the geometric characteristics, and justify their opinions. |
id |
UNSP_608ecaf695039261ba8ba38f7d590b6e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/127520 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Simetria no ensino fundamental através da resolução de problemas: possibilidades para um trabalho em sala de aulaSymmetry in elementary school through problem solving: possibilities for the classroomMathematics educationProblem solvingGeometry teachingSymmetry teachingEducação matemáticaResolução de problemasEnsino de geometriaEnsino de simetriaThis paper presents an alternative way of working with the theme of symmetry in the elementary school classroom. The proposal is based on qualitative research developed in the Professional Masters degree program in Science and Mathematics Teaching. We conducted field-work consisting of applying a sequence of activities for students in the seventh grade. The sequence was developed from the perspective of mathematics teaching using problem solving, taking into consideration aspects relevant to the study of geometry, such as intuition and visualization. In carrying out the activities, the dialogues between students and teacher were recorded and later transcribed. For data analysis we used the procedures of phenomenology. When interpreting the data, we observed that the teaching of symmetry using problem-solving enhances learning. We also found that, in an investigative environment, students are able to identify properties, argue about the geometric characteristics, and justify their opinions.Este artigo tem como objetivo apresentar uma possibilidade de trabalho com o tema simetria na sala de aula do Ensino Fundamental. A proposta baseia-se na pesquisa desenvolvida no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática realizada segundo uma abordagem qualitativa. Na pesquisa, foi realizado um trabalho de campo que consistiu no desenvolvimento de uma sequência didática planejada sob a perspectiva do ensino de Matemática através da resolução de problemas com alunos de uma turma de sétimo ano do Ensino Fundamental. Na elaboração da sequência didática, foram levados em consideração aspectos como a intuição e a visualização, relevantes ao estudo da geometria. Durante a realização da sequência didática os diálogos entre os alunos e professor foram gravados e, posteriormente, transcritos. Para a análise dos dados adotaram-se os procedimentos da fenomenologia. Na interpretação dos dados vimos que o ensino de simetria através da resolução de problemas potencializa a aprendizagem. Mostra-se ainda que, em um ambiente de investigação, os alunos são capazes de identificar propriedades, argumentar sobre as características geométricas percebidas e justificar suas afirmações.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Matemática, Faculdade de Engenharia de GuaratinguetáUNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa, Programa de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL)Vieira, GilbertoPaulo, Rosa Monteiro [UNESP]Allevato, Norma Suely Gomes2015-08-26T19:22:38Z2015-08-26T19:22:38Z2013-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article613-630application/pdfhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2013000300018&lng=pt&nrm=iso&tlng=enBolema: Boletim de Educação Matemática, v. 27, n. 46, p. 613-630, 2013.0103-636Xhttp://hdl.handle.net/11449/12752010.1590/S0103-636X2013000300018S0103-636X2013000300018S0103-636X2013000300018.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T14:29:21Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127520Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:19:40.917946Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Simetria no ensino fundamental através da resolução de problemas: possibilidades para um trabalho em sala de aula Symmetry in elementary school through problem solving: possibilities for the classroom |
title |
Simetria no ensino fundamental através da resolução de problemas: possibilidades para um trabalho em sala de aula |
spellingShingle |
Simetria no ensino fundamental através da resolução de problemas: possibilidades para um trabalho em sala de aula Vieira, Gilberto Mathematics education Problem solving Geometry teaching Symmetry teaching Educação matemática Resolução de problemas Ensino de geometria Ensino de simetria |
title_short |
Simetria no ensino fundamental através da resolução de problemas: possibilidades para um trabalho em sala de aula |
title_full |
Simetria no ensino fundamental através da resolução de problemas: possibilidades para um trabalho em sala de aula |
title_fullStr |
Simetria no ensino fundamental através da resolução de problemas: possibilidades para um trabalho em sala de aula |
title_full_unstemmed |
Simetria no ensino fundamental através da resolução de problemas: possibilidades para um trabalho em sala de aula |
title_sort |
Simetria no ensino fundamental através da resolução de problemas: possibilidades para um trabalho em sala de aula |
author |
Vieira, Gilberto |
author_facet |
Vieira, Gilberto Paulo, Rosa Monteiro [UNESP] Allevato, Norma Suely Gomes |
author_role |
author |
author2 |
Paulo, Rosa Monteiro [UNESP] Allevato, Norma Suely Gomes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Gilberto Paulo, Rosa Monteiro [UNESP] Allevato, Norma Suely Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics education Problem solving Geometry teaching Symmetry teaching Educação matemática Resolução de problemas Ensino de geometria Ensino de simetria |
topic |
Mathematics education Problem solving Geometry teaching Symmetry teaching Educação matemática Resolução de problemas Ensino de geometria Ensino de simetria |
description |
This paper presents an alternative way of working with the theme of symmetry in the elementary school classroom. The proposal is based on qualitative research developed in the Professional Masters degree program in Science and Mathematics Teaching. We conducted field-work consisting of applying a sequence of activities for students in the seventh grade. The sequence was developed from the perspective of mathematics teaching using problem solving, taking into consideration aspects relevant to the study of geometry, such as intuition and visualization. In carrying out the activities, the dialogues between students and teacher were recorded and later transcribed. For data analysis we used the procedures of phenomenology. When interpreting the data, we observed that the teaching of symmetry using problem-solving enhances learning. We also found that, in an investigative environment, students are able to identify properties, argue about the geometric characteristics, and justify their opinions. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-08-01 2015-08-26T19:22:38Z 2015-08-26T19:22:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2013000300018&lng=pt&nrm=iso&tlng=en Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 27, n. 46, p. 613-630, 2013. 0103-636X http://hdl.handle.net/11449/127520 10.1590/S0103-636X2013000300018 S0103-636X2013000300018 S0103-636X2013000300018.pdf |
url |
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2013000300018&lng=pt&nrm=iso&tlng=en http://hdl.handle.net/11449/127520 |
identifier_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 27, n. 46, p. 613-630, 2013. 0103-636X 10.1590/S0103-636X2013000300018 S0103-636X2013000300018 S0103-636X2013000300018.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
613-630 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129309499457536 |