A concepção de linguagem de professoras alfabetizadoras e sua influência no ensino do ato de ler

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correa, Joelma Reis
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais18/pdf/ltp_58_suplemento_18cole_402_801.pdf
http://hdl.handle.net/11449/115424
Resumo: This article aims to analyze literacy teachers’ conception of language from the classroom scenes that demonstrate the teaching of the act of reading. For the realization of the objective was carried out research in education like ethnography with two teachers in the 2nd year of elementary school a school of the Municipal located in the city of Sao Luis in Maranhão State, whose main instrument for data generation was participant observation. Also, I was guided by microgenetic analysis in order to focus our gaze to the particular aspect of the situation with attention to the “clues” to extract meaningful data. Authors such as Mikhail Bakhtin (1995, 2003) and scholars in the fi eld of reading, Josette Jolibert (1994), Elie Bajard (2007), among others, were considered core to grasp the meaning assigned by the subjects to teaching the act of reading. The fi ndings reveal that the design language of the teacher infl uences the direction of your practice, determining how to teach reading.
id UNSP_60a387915a8b6100f0c03c52622b1063
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115424
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A concepção de linguagem de professoras alfabetizadoras e sua influência no ensino do ato de leralfabetizaçãoleituraThis article aims to analyze literacy teachers’ conception of language from the classroom scenes that demonstrate the teaching of the act of reading. For the realization of the objective was carried out research in education like ethnography with two teachers in the 2nd year of elementary school a school of the Municipal located in the city of Sao Luis in Maranhão State, whose main instrument for data generation was participant observation. Also, I was guided by microgenetic analysis in order to focus our gaze to the particular aspect of the situation with attention to the “clues” to extract meaningful data. Authors such as Mikhail Bakhtin (1995, 2003) and scholars in the fi eld of reading, Josette Jolibert (1994), Elie Bajard (2007), among others, were considered core to grasp the meaning assigned by the subjects to teaching the act of reading. The fi ndings reveal that the design language of the teacher infl uences the direction of your practice, determining how to teach reading.Este Artigo tem por objetivo analisar a concepção de linguagem de professoras alfabetizadoras, a partir de cenas de sala de aula que demonstram o ensino do ato de ler. Para a efetivação do objetivo proposto foi realizada uma pesquisa em educação do tipo etnográfi ca com duas professoras do 2º ano do Ensino Fundamental de uma escola da Rede Municipal localizada na cidade de São Luís no Estado do Maranhão, cujo principal instrumento de geração de dados foi a observação participante. Além disso, me orientei pela análise microgenética com o objetivo de centrar o olhar para o aspecto particular da situação com atenção às “pistas” signifi cativas para extrair dados. Autores como Mikhail Bakhtin (1995, 2003) e estudiosos da área da leitura, Josette Jolibert (1994), Élie Bajard (2007), dentre outros, foram considerados nucleares para apreender o signifi cado atribuído pelos sujeitos ao ensino do ato de ler. As conclusões revelam que a concepção de linguagem do professor infl ui no direcionamento da sua prática, determinando o modo de ensinar a ler.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUFMAUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Correa, Joelma ReisArena, Dagoberto Buim [UNESP]2015-02-24T13:58:04Z2015-02-24T13:58:04Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article706-723application/pdfhttp://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais18/pdf/ltp_58_suplemento_18cole_402_801.pdfLeitura. Teoria & Prática, v. 30, n. 58, p. 706-723, 2012.0102-387Xhttp://hdl.handle.net/11449/115424ISSN0102387X-2012-58-30-706-723.pdf9019185751164438Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLeitura. Teoria & Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115424Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:40Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A concepção de linguagem de professoras alfabetizadoras e sua influência no ensino do ato de ler
title A concepção de linguagem de professoras alfabetizadoras e sua influência no ensino do ato de ler
spellingShingle A concepção de linguagem de professoras alfabetizadoras e sua influência no ensino do ato de ler
Correa, Joelma Reis
alfabetização
leitura
title_short A concepção de linguagem de professoras alfabetizadoras e sua influência no ensino do ato de ler
title_full A concepção de linguagem de professoras alfabetizadoras e sua influência no ensino do ato de ler
title_fullStr A concepção de linguagem de professoras alfabetizadoras e sua influência no ensino do ato de ler
title_full_unstemmed A concepção de linguagem de professoras alfabetizadoras e sua influência no ensino do ato de ler
title_sort A concepção de linguagem de professoras alfabetizadoras e sua influência no ensino do ato de ler
author Correa, Joelma Reis
author_facet Correa, Joelma Reis
Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
author_role author
author2 Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv UFMA
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Correa, Joelma Reis
Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv alfabetização
leitura
topic alfabetização
leitura
description This article aims to analyze literacy teachers’ conception of language from the classroom scenes that demonstrate the teaching of the act of reading. For the realization of the objective was carried out research in education like ethnography with two teachers in the 2nd year of elementary school a school of the Municipal located in the city of Sao Luis in Maranhão State, whose main instrument for data generation was participant observation. Also, I was guided by microgenetic analysis in order to focus our gaze to the particular aspect of the situation with attention to the “clues” to extract meaningful data. Authors such as Mikhail Bakhtin (1995, 2003) and scholars in the fi eld of reading, Josette Jolibert (1994), Elie Bajard (2007), among others, were considered core to grasp the meaning assigned by the subjects to teaching the act of reading. The fi ndings reveal that the design language of the teacher infl uences the direction of your practice, determining how to teach reading.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:58:04Z
2015-02-24T13:58:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais18/pdf/ltp_58_suplemento_18cole_402_801.pdf
Leitura. Teoria & Prática, v. 30, n. 58, p. 706-723, 2012.
0102-387X
http://hdl.handle.net/11449/115424
ISSN0102387X-2012-58-30-706-723.pdf
9019185751164438
url http://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais18/pdf/ltp_58_suplemento_18cole_402_801.pdf
http://hdl.handle.net/11449/115424
identifier_str_mv Leitura. Teoria & Prática, v. 30, n. 58, p. 706-723, 2012.
0102-387X
ISSN0102387X-2012-58-30-706-723.pdf
9019185751164438
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Leitura. Teoria & Prática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 706-723
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128126978359296