Núcleo de comunicação, inovação e gestão (CIG): a Fanpage como produto midiático para fomentar uma cultura de inovação nas MPEs

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Utimura, Carolina Naomi [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Silva, Monalisa Ribeiro da [UNESP], Lelis, Mariane Frascareli [UNESP], Porém, Maria Eugênia [UNESP]
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/440
http://hdl.handle.net/11449/142078
Resumo: This article aims to report the planning and structuring of the first production media the Núcleo de Comunicação, Inovação e Gestão (CIG), research and extension group founded in 2015 at the Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", campus of Bauru/SP. The group consists of teachers, professionals from various fields, masters and graduate students aims to support the joint studies, reflections and experiences of management, communication and innovation in order to make the entrepreneurs of micro and small businesses can recognize innovation as a management model in order to foster a culture of innovation through communication skills. In the context of the difficulties of micro and small businesses to remain "alive" such a competitive scenario in which large businesses prevail, we must help them in an educational and accessible way, with an adapted language and compelling content. Therefore, the CIG's Facebook page will be a digital platform to assist in the development of SMEs, so as to promote planning habit of realistic innovation and valuing the role of communication in small businesses. In the Facebook content planning, we structured a range of posts that will follow the language guidelines, schedule and variance of themes also consolidate the measurement results thereof. With these metrics can get a better sense of the reach and effectiveness of media production performed. Thus, it is expected that there is an increase in the promotion of culture of innovation, addressing guided content in the reality of SMEs, with the largest membership of entrepreneurs to thus help improve your way of managing power and offer greater competitive advantage in Marketplace.
id UNSP_61b70a62417b189622d530fb68572a27
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/142078
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Núcleo de comunicação, inovação e gestão (CIG): a Fanpage como produto midiático para fomentar uma cultura de inovação nas MPEsProduto midiáticoComunicaçãoInovaçãoMedia productCommunicationInnovationThis article aims to report the planning and structuring of the first production media the Núcleo de Comunicação, Inovação e Gestão (CIG), research and extension group founded in 2015 at the Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", campus of Bauru/SP. The group consists of teachers, professionals from various fields, masters and graduate students aims to support the joint studies, reflections and experiences of management, communication and innovation in order to make the entrepreneurs of micro and small businesses can recognize innovation as a management model in order to foster a culture of innovation through communication skills. In the context of the difficulties of micro and small businesses to remain "alive" such a competitive scenario in which large businesses prevail, we must help them in an educational and accessible way, with an adapted language and compelling content. Therefore, the CIG's Facebook page will be a digital platform to assist in the development of SMEs, so as to promote planning habit of realistic innovation and valuing the role of communication in small businesses. In the Facebook content planning, we structured a range of posts that will follow the language guidelines, schedule and variance of themes also consolidate the measurement results thereof. With these metrics can get a better sense of the reach and effectiveness of media production performed. Thus, it is expected that there is an increase in the promotion of culture of innovation, addressing guided content in the reality of SMEs, with the largest membership of entrepreneurs to thus help improve your way of managing power and offer greater competitive advantage in Marketplace.Este artigo visa relatar o planejamento e estruturação da produção midiática do Núcleo de Comunicação, Inovação e Gestão (CIG), grupo de pesquisa e extensão fundado em 2015 na Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, campus de Bauru/SP. O CIG é composto por docentes, mestrandos e graduandos e bolsistas Proex, tem como objetivo apoiar a articulação de estudos, reflexões, experiências e práticas entre comunicação, inovação e gestão, como suporte de apoio às Micro e Pequenas Empresas (MPES), voltado à promoção da cultura de inovação. Umas das práticas do CIG é propor e/ou desenvolver ambientes de aprendizagem que impactem nos empreendedores de Micro e Pequenas empresas para reconhecerem a inovação como um modelo de gestão de modo a fomentar uma cultura de inovação, por meio das competências em comunicação. No contexto das dificuldades das micro e pequenas empresas se manterem “vivas” um cenário tão competitivo no qual os grandes negócios imperam, é preciso auxiliá-las de forma didática e acessível, com uma linguagem adaptada e um conteúdo atrativo. Assim sendo, como um dos produtos midiáticos sugeridos pelo CIG, foi criada uma página do Facebook, que será uma plataforma digital para auxiliar no desenvolvimento das MPEs, assim como no incentivo ao hábito do planejamento, da inovação realista e valorizando o papel da comunicação nos pequenos negócios. No planejamento de conteúdo do Facebook, estruturamos uma escala de postagens que seguirá as orientações de linguagem, horário e variância de temas, também a consolidação a mensuração de resultados da mesma. Com essas métricas podemos ter uma melhor noção do alcance e efetividade da produção midiática realizada. Assim, espera-se que haja um aumento do fomento da cultura de inovação, abordando conteúdos pautados na realidade das MPEs, contando com a maior adesão dos empreendedores para, assim, ajudar a melhorar sua forma de gerir e poder oferecer uma maior vantagem competitiva no mercado.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Comunicação Social, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de BauruUniversidade Estadual Paulista, Pós-Graduação em Comunicação, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Utimura, Carolina Naomi [UNESP]Silva, Monalisa Ribeiro da [UNESP]Lelis, Mariane Frascareli [UNESP]Porém, Maria Eugênia [UNESP]2016-08-04T13:34:17Z2016-08-04T13:34:17Z2015-09-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-5application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/4408º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142078ISSN2176-9761-2015-01-05-utimura.pdfPROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-17T15:50:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142078Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:33:40.163446Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Núcleo de comunicação, inovação e gestão (CIG): a Fanpage como produto midiático para fomentar uma cultura de inovação nas MPEs
title Núcleo de comunicação, inovação e gestão (CIG): a Fanpage como produto midiático para fomentar uma cultura de inovação nas MPEs
spellingShingle Núcleo de comunicação, inovação e gestão (CIG): a Fanpage como produto midiático para fomentar uma cultura de inovação nas MPEs
Utimura, Carolina Naomi [UNESP]
Produto midiático
Comunicação
Inovação
Media product
Communication
Innovation
title_short Núcleo de comunicação, inovação e gestão (CIG): a Fanpage como produto midiático para fomentar uma cultura de inovação nas MPEs
title_full Núcleo de comunicação, inovação e gestão (CIG): a Fanpage como produto midiático para fomentar uma cultura de inovação nas MPEs
title_fullStr Núcleo de comunicação, inovação e gestão (CIG): a Fanpage como produto midiático para fomentar uma cultura de inovação nas MPEs
title_full_unstemmed Núcleo de comunicação, inovação e gestão (CIG): a Fanpage como produto midiático para fomentar uma cultura de inovação nas MPEs
title_sort Núcleo de comunicação, inovação e gestão (CIG): a Fanpage como produto midiático para fomentar uma cultura de inovação nas MPEs
author Utimura, Carolina Naomi [UNESP]
author_facet Utimura, Carolina Naomi [UNESP]
Silva, Monalisa Ribeiro da [UNESP]
Lelis, Mariane Frascareli [UNESP]
Porém, Maria Eugênia [UNESP]
author_role author
author2 Silva, Monalisa Ribeiro da [UNESP]
Lelis, Mariane Frascareli [UNESP]
Porém, Maria Eugênia [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Utimura, Carolina Naomi [UNESP]
Silva, Monalisa Ribeiro da [UNESP]
Lelis, Mariane Frascareli [UNESP]
Porém, Maria Eugênia [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Produto midiático
Comunicação
Inovação
Media product
Communication
Innovation
topic Produto midiático
Comunicação
Inovação
Media product
Communication
Innovation
description This article aims to report the planning and structuring of the first production media the Núcleo de Comunicação, Inovação e Gestão (CIG), research and extension group founded in 2015 at the Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", campus of Bauru/SP. The group consists of teachers, professionals from various fields, masters and graduate students aims to support the joint studies, reflections and experiences of management, communication and innovation in order to make the entrepreneurs of micro and small businesses can recognize innovation as a management model in order to foster a culture of innovation through communication skills. In the context of the difficulties of micro and small businesses to remain "alive" such a competitive scenario in which large businesses prevail, we must help them in an educational and accessible way, with an adapted language and compelling content. Therefore, the CIG's Facebook page will be a digital platform to assist in the development of SMEs, so as to promote planning habit of realistic innovation and valuing the role of communication in small businesses. In the Facebook content planning, we structured a range of posts that will follow the language guidelines, schedule and variance of themes also consolidate the measurement results thereof. With these metrics can get a better sense of the reach and effectiveness of media production performed. Thus, it is expected that there is an increase in the promotion of culture of innovation, addressing guided content in the reality of SMEs, with the largest membership of entrepreneurs to thus help improve your way of managing power and offer greater competitive advantage in Marketplace.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-18
2016-08-04T13:34:17Z
2016-08-04T13:34:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/440
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.
2176-9761
http://hdl.handle.net/11449/142078
ISSN2176-9761-2015-01-05-utimura.pdf
url http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/440
http://hdl.handle.net/11449/142078
identifier_str_mv 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.
2176-9761
ISSN2176-9761-2015-01-05-utimura.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Congresso de extensão universitária da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-5
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129335585931264