Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.4013/edu.2013.173.09 http://hdl.handle.net/11449/115011 |
Resumo: | Using qualitative and collaborative research, this article refl ects on the professional development of high school teachers in the context of activities of an interdisciplinary group of collaborative research that studies and promotes didactic innovations, focusing on the environmental context, and discusses the contribution of research with teachers in the generation of a scientifi c culture. The research project involves teachers of different curricular components (Physics, Chemistry, Biology, Mathematics, Geography and History) and researchers from universities in the areas of Education and Teaching of Earth Sciences. For data collection, three focal groups were formed with the group participants. Changes in the concept of Nature among the teachers and changes in teaching topics focused on the understanding of nature were identifi ed. The article concludes that the construction of didactic innovations helps teachers to make decisions about what, how and why to teach subjects that relate nature to society. |
id |
UNSP_624657d328f9f835f73f888b39496d79 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115011 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professorDidactic innovations and the concept of nature: Collaborative research and the professional development of teachersEducação básicaEnsino de Geografiapráticas curricularesUsing qualitative and collaborative research, this article refl ects on the professional development of high school teachers in the context of activities of an interdisciplinary group of collaborative research that studies and promotes didactic innovations, focusing on the environmental context, and discusses the contribution of research with teachers in the generation of a scientifi c culture. The research project involves teachers of different curricular components (Physics, Chemistry, Biology, Mathematics, Geography and History) and researchers from universities in the areas of Education and Teaching of Earth Sciences. For data collection, three focal groups were formed with the group participants. Changes in the concept of Nature among the teachers and changes in teaching topics focused on the understanding of nature were identifi ed. The article concludes that the construction of didactic innovations helps teachers to make decisions about what, how and why to teach subjects that relate nature to society.O artigo tem por objetivo, a partir de pesquisa qualitativa e colaborativa, refletir sobre o desenvolvimento profissional de professores do Ensino Médio que participam de um grupo interdisciplinar de pesquisa voltado para a implementação de inovações curriculares referentes ao contexto ambiental. O grupo envolve professores de diferentes componentes curriculares (Física, Química, Biologia, Matemática, Geografia e História) e pesquisadores de universidades das áreas de Educação e Ensino de Geociências. Três grupos focais foram feitos com os participantes do grupo. Os dados evidenciaram mudanças na concepção de natureza dos professores e mudanças na prática docente ao ensinar temáticas voltadas para a compreensão da natureza. A investigação possibilitou concluir que a construção de inovações curriculares contribui para o professor tomar decisões sobre o que, o como e o porquê de ensinar tópicos que relacionam natureza e sociedade.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Gonçalves, Pedro WagnerSicca, Natalina Aparecida LagunaFernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]Fernandes, Maria Cristina da Silveira Galan2015-02-24T13:57:40Z2015-02-24T13:57:40Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article250-260application/pdfhttp://dx.doi.org/10.4013/edu.2013.173.09Educação Unisinos, v. 17, n. 3, p. 250-260, 2013.1519-387Xhttp://hdl.handle.net/11449/11501110.4013/edu.2013.173.09ISSN1519387X-2013-17-03-250-260.pdf0287343325100831670530625737769957863855895532145862333278372584Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação Unisinosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:01:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115011Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:01:58Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor Didactic innovations and the concept of nature: Collaborative research and the professional development of teachers |
title |
Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor |
spellingShingle |
Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor Gonçalves, Pedro Wagner Educação básica Ensino de Geografia práticas curriculares |
title_short |
Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor |
title_full |
Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor |
title_fullStr |
Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor |
title_full_unstemmed |
Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor |
title_sort |
Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor |
author |
Gonçalves, Pedro Wagner |
author_facet |
Gonçalves, Pedro Wagner Sicca, Natalina Aparecida Laguna Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP] Fernandes, Maria Cristina da Silveira Galan |
author_role |
author |
author2 |
Sicca, Natalina Aparecida Laguna Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP] Fernandes, Maria Cristina da Silveira Galan |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Pedro Wagner Sicca, Natalina Aparecida Laguna Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP] Fernandes, Maria Cristina da Silveira Galan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação básica Ensino de Geografia práticas curriculares |
topic |
Educação básica Ensino de Geografia práticas curriculares |
description |
Using qualitative and collaborative research, this article refl ects on the professional development of high school teachers in the context of activities of an interdisciplinary group of collaborative research that studies and promotes didactic innovations, focusing on the environmental context, and discusses the contribution of research with teachers in the generation of a scientifi c culture. The research project involves teachers of different curricular components (Physics, Chemistry, Biology, Mathematics, Geography and History) and researchers from universities in the areas of Education and Teaching of Earth Sciences. For data collection, three focal groups were formed with the group participants. Changes in the concept of Nature among the teachers and changes in teaching topics focused on the understanding of nature were identifi ed. The article concludes that the construction of didactic innovations helps teachers to make decisions about what, how and why to teach subjects that relate nature to society. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-02-24T13:57:40Z 2015-02-24T13:57:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.4013/edu.2013.173.09 Educação Unisinos, v. 17, n. 3, p. 250-260, 2013. 1519-387X http://hdl.handle.net/11449/115011 10.4013/edu.2013.173.09 ISSN1519387X-2013-17-03-250-260.pdf 0287343325100831 6705306257377699 5786385589553214 5862333278372584 |
url |
http://dx.doi.org/10.4013/edu.2013.173.09 http://hdl.handle.net/11449/115011 |
identifier_str_mv |
Educação Unisinos, v. 17, n. 3, p. 250-260, 2013. 1519-387X 10.4013/edu.2013.173.09 ISSN1519387X-2013-17-03-250-260.pdf 0287343325100831 6705306257377699 5786385589553214 5862333278372584 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação Unisinos |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
250-260 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128122300661760 |