Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Pedro Wagner
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Sicca, Natalina Aparecida Laguna, Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP], Fernandes, Maria Cristina da Silveira Galan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.4013/edu.2013.173.09
http://hdl.handle.net/11449/115011
Resumo: Using qualitative and collaborative research, this article refl ects on the professional development of high school teachers in the context of activities of an interdisciplinary group of collaborative research that studies and promotes didactic innovations, focusing on the environmental context, and discusses the contribution of research with teachers in the generation of a scientifi c culture. The research project involves teachers of different curricular components (Physics, Chemistry, Biology, Mathematics, Geography and History) and researchers from universities in the areas of Education and Teaching of Earth Sciences. For data collection, three focal groups were formed with the group participants. Changes in the concept of Nature among the teachers and changes in teaching topics focused on the understanding of nature were identifi ed. The article concludes that the construction of didactic innovations helps teachers to make decisions about what, how and why to teach subjects that relate nature to society.
id UNSP_624657d328f9f835f73f888b39496d79
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115011
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professorDidactic innovations and the concept of nature: Collaborative research and the professional development of teachersEducação básicaEnsino de Geografiapráticas curricularesUsing qualitative and collaborative research, this article refl ects on the professional development of high school teachers in the context of activities of an interdisciplinary group of collaborative research that studies and promotes didactic innovations, focusing on the environmental context, and discusses the contribution of research with teachers in the generation of a scientifi c culture. The research project involves teachers of different curricular components (Physics, Chemistry, Biology, Mathematics, Geography and History) and researchers from universities in the areas of Education and Teaching of Earth Sciences. For data collection, three focal groups were formed with the group participants. Changes in the concept of Nature among the teachers and changes in teaching topics focused on the understanding of nature were identifi ed. The article concludes that the construction of didactic innovations helps teachers to make decisions about what, how and why to teach subjects that relate nature to society.O artigo tem por objetivo, a partir de pesquisa qualitativa e colaborativa, refletir sobre o desenvolvimento profissional de professores do Ensino Médio que participam de um grupo interdisciplinar de pesquisa voltado para a implementação de inovações curriculares referentes ao contexto ambiental. O grupo envolve professores de diferentes componentes curriculares (Física, Química, Biologia, Matemática, Geografia e História) e pesquisadores de universidades das áreas de Educação e Ensino de Geociências. Três grupos focais foram feitos com os participantes do grupo. Os dados evidenciaram mudanças na concepção de natureza dos professores e mudanças na prática docente ao ensinar temáticas voltadas para a compreensão da natureza. A investigação possibilitou concluir que a construção de inovações curriculares contribui para o professor tomar decisões sobre o que, o como e o porquê de ensinar tópicos que relacionam natureza e sociedade.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Gonçalves, Pedro WagnerSicca, Natalina Aparecida LagunaFernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]Fernandes, Maria Cristina da Silveira Galan2015-02-24T13:57:40Z2015-02-24T13:57:40Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article250-260application/pdfhttp://dx.doi.org/10.4013/edu.2013.173.09Educação Unisinos, v. 17, n. 3, p. 250-260, 2013.1519-387Xhttp://hdl.handle.net/11449/11501110.4013/edu.2013.173.09ISSN1519387X-2013-17-03-250-260.pdf0287343325100831670530625737769957863855895532145862333278372584Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação Unisinosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:01:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115011Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:01:58Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor
Didactic innovations and the concept of nature: Collaborative research and the professional development of teachers
title Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor
spellingShingle Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor
Gonçalves, Pedro Wagner
Educação básica
Ensino de Geografia
práticas curriculares
title_short Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor
title_full Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor
title_fullStr Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor
title_full_unstemmed Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor
title_sort Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor
author Gonçalves, Pedro Wagner
author_facet Gonçalves, Pedro Wagner
Sicca, Natalina Aparecida Laguna
Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]
Fernandes, Maria Cristina da Silveira Galan
author_role author
author2 Sicca, Natalina Aparecida Laguna
Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]
Fernandes, Maria Cristina da Silveira Galan
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Pedro Wagner
Sicca, Natalina Aparecida Laguna
Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]
Fernandes, Maria Cristina da Silveira Galan
dc.subject.por.fl_str_mv Educação básica
Ensino de Geografia
práticas curriculares
topic Educação básica
Ensino de Geografia
práticas curriculares
description Using qualitative and collaborative research, this article refl ects on the professional development of high school teachers in the context of activities of an interdisciplinary group of collaborative research that studies and promotes didactic innovations, focusing on the environmental context, and discusses the contribution of research with teachers in the generation of a scientifi c culture. The research project involves teachers of different curricular components (Physics, Chemistry, Biology, Mathematics, Geography and History) and researchers from universities in the areas of Education and Teaching of Earth Sciences. For data collection, three focal groups were formed with the group participants. Changes in the concept of Nature among the teachers and changes in teaching topics focused on the understanding of nature were identifi ed. The article concludes that the construction of didactic innovations helps teachers to make decisions about what, how and why to teach subjects that relate nature to society.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-02-24T13:57:40Z
2015-02-24T13:57:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.4013/edu.2013.173.09
Educação Unisinos, v. 17, n. 3, p. 250-260, 2013.
1519-387X
http://hdl.handle.net/11449/115011
10.4013/edu.2013.173.09
ISSN1519387X-2013-17-03-250-260.pdf
0287343325100831
6705306257377699
5786385589553214
5862333278372584
url http://dx.doi.org/10.4013/edu.2013.173.09
http://hdl.handle.net/11449/115011
identifier_str_mv Educação Unisinos, v. 17, n. 3, p. 250-260, 2013.
1519-387X
10.4013/edu.2013.173.09
ISSN1519387X-2013-17-03-250-260.pdf
0287343325100831
6705306257377699
5786385589553214
5862333278372584
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação Unisinos
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 250-260
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128122300661760