História do desenvolvimento do conceito de força: um estudo visando contribuições para o ensino de física no nível médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Wilson Elmer [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/120162
Resumo: This study presents the results of a study on the development of the concept of force and their possible applications in physics teaching. The historical study has focused on Aristotelian natural philosophy, medieval theories of strength in impressed and on classical Newtonian mechanics. The Newtonian concept of force was also an object lesson of physics analyzed in this study. In this lesson, conducted in a preuniversity course, spontaneous conceptions or alternative conceptions of students about the concept of force proved very entrenched, resulting in studies on the Model Change on Conceptual and epistemological obstacles in view Bachelardian. The theoretical frameworks adopted led us to trace parallels between spontaneous conceptions revealed by the students and some views about the concept of force found in the study of history. The results show that while some old conceptions have been replaced by scientifically Newtonian concept of force, they are still present in the students' ideas and resist to changes even after the study of Newton's laws. Like main result shows that the history of science can be a great ally for the deconstruction of alternative conceptions, particularly when these concepts were previously presented and overcome the course of history of the development of a concept
id UNSP_62471a72b98e6d3091a8c2b240ab721e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/120162
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling História do desenvolvimento do conceito de força: um estudo visando contribuições para o ensino de física no nível médioCiencia - HistoriaFísica (Ensino médio)Física - Estudo e ensinoForça (Mecânica)Alternative conceptions/spontaneousThis study presents the results of a study on the development of the concept of force and their possible applications in physics teaching. The historical study has focused on Aristotelian natural philosophy, medieval theories of strength in impressed and on classical Newtonian mechanics. The Newtonian concept of force was also an object lesson of physics analyzed in this study. In this lesson, conducted in a preuniversity course, spontaneous conceptions or alternative conceptions of students about the concept of force proved very entrenched, resulting in studies on the Model Change on Conceptual and epistemological obstacles in view Bachelardian. The theoretical frameworks adopted led us to trace parallels between spontaneous conceptions revealed by the students and some views about the concept of force found in the study of history. The results show that while some old conceptions have been replaced by scientifically Newtonian concept of force, they are still present in the students' ideas and resist to changes even after the study of Newton's laws. Like main result shows that the history of science can be a great ally for the deconstruction of alternative conceptions, particularly when these concepts were previously presented and overcome the course of history of the development of a conceptEste trabalho apresenta os resultados de um estudo sobre o desenvolvimento do conceito de força e suas possíveis aplicações no ensino de Física. O estudo histórico concentrou-se na filosofia natural aristotélica, nas teorias medievais de força impressa e na mecânica clássica newtoniana. O conceito de força newtoniano também foi objeto de uma aula de Física analisada neste trabalho. Nessa aula, ministrada em um curso pré-vestibular, concepções espontâneas ou concepções alternativas dos alunos sobre o conceito de força se mostraram bastante arraigadas, levando a estudos sobre o Modelo de Mudança Conceitual e sobre obstáculos epistemológicos, na perspectiva bachelardiana. Os referenciais teóricos adotados nos levaram a traçar paralelos entre as concepções espontâneas reveladas pelos alunos e algumas concepções, sobre o conceito de força, encontradas no estudo histórico. Os resultados obtidos revelam que, embora algumas concepções antigas tenham sido substituídas cientificamente pelo conceito de força newtoniano, elas ainda estão presentes nas ideias dos estudantes e resistem a mudanças mesmo após o estudo das leis de Newton. Como resultado principal aponta-se que a História da Ciência pode ser um grande aliado para desconstrução de concepções alternativas, particularmente, quando essas concepções foram anteriormente apresentadas e superadas ao longo da história do desenvolvimento de um conceitoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Dias, Valéria Silva [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Nascimento, Wilson Elmer [UNESP]2015-03-23T15:24:36Z2015-03-23T15:24:36Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfNASCIMENTO, Wilson Elmer. História do desenvolvimento do conceito de força: um estudo visando contribuições para o ensino de física no nível médio. 2011. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso - (licenciatura - Física) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2011.http://hdl.handle.net/11449/120162000685601nascimento_we_tcc_guara.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T17:50:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/120162Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:31:35.382217Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv História do desenvolvimento do conceito de força: um estudo visando contribuições para o ensino de física no nível médio
title História do desenvolvimento do conceito de força: um estudo visando contribuições para o ensino de física no nível médio
spellingShingle História do desenvolvimento do conceito de força: um estudo visando contribuições para o ensino de física no nível médio
Nascimento, Wilson Elmer [UNESP]
Ciencia - Historia
Física (Ensino médio)
Física - Estudo e ensino
Força (Mecânica)
Alternative conceptions/spontaneous
title_short História do desenvolvimento do conceito de força: um estudo visando contribuições para o ensino de física no nível médio
title_full História do desenvolvimento do conceito de força: um estudo visando contribuições para o ensino de física no nível médio
title_fullStr História do desenvolvimento do conceito de força: um estudo visando contribuições para o ensino de física no nível médio
title_full_unstemmed História do desenvolvimento do conceito de força: um estudo visando contribuições para o ensino de física no nível médio
title_sort História do desenvolvimento do conceito de força: um estudo visando contribuições para o ensino de física no nível médio
author Nascimento, Wilson Elmer [UNESP]
author_facet Nascimento, Wilson Elmer [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Dias, Valéria Silva [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Wilson Elmer [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Ciencia - Historia
Física (Ensino médio)
Física - Estudo e ensino
Força (Mecânica)
Alternative conceptions/spontaneous
topic Ciencia - Historia
Física (Ensino médio)
Física - Estudo e ensino
Força (Mecânica)
Alternative conceptions/spontaneous
description This study presents the results of a study on the development of the concept of force and their possible applications in physics teaching. The historical study has focused on Aristotelian natural philosophy, medieval theories of strength in impressed and on classical Newtonian mechanics. The Newtonian concept of force was also an object lesson of physics analyzed in this study. In this lesson, conducted in a preuniversity course, spontaneous conceptions or alternative conceptions of students about the concept of force proved very entrenched, resulting in studies on the Model Change on Conceptual and epistemological obstacles in view Bachelardian. The theoretical frameworks adopted led us to trace parallels between spontaneous conceptions revealed by the students and some views about the concept of force found in the study of history. The results show that while some old conceptions have been replaced by scientifically Newtonian concept of force, they are still present in the students' ideas and resist to changes even after the study of Newton's laws. Like main result shows that the history of science can be a great ally for the deconstruction of alternative conceptions, particularly when these concepts were previously presented and overcome the course of history of the development of a concept
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-03-23T15:24:36Z
2015-03-23T15:24:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NASCIMENTO, Wilson Elmer. História do desenvolvimento do conceito de força: um estudo visando contribuições para o ensino de física no nível médio. 2011. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso - (licenciatura - Física) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2011.
http://hdl.handle.net/11449/120162
000685601
nascimento_we_tcc_guara.pdf
identifier_str_mv NASCIMENTO, Wilson Elmer. História do desenvolvimento do conceito de força: um estudo visando contribuições para o ensino de física no nível médio. 2011. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso - (licenciatura - Física) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2011.
000685601
nascimento_we_tcc_guara.pdf
url http://hdl.handle.net/11449/120162
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128373758623744