Investigação dos impactos nas concepções não-newtonianas de licenciandos e egressos de Física em relação aos conceitos de Força e Movimento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Uibson, José
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Frei, Fernando [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320230017
http://hdl.handle.net/11449/244924
Resumo: Practices that are considered traditional and poorly contribute to students’ learning persist in the teaching of Physics. Thus, this article aimed at understanding the non-Newtonian conceptions of undergraduates and graduates in a Physics Degree course in relation to the concepts of Force and Motion, in addition to analyzing possible influences on these conceptions when students were exposed to a Computational Simulation and a textbook, applied under the same conditions (freely and for a short period of time). This is a quantitative study with a quasi-experimental design, with a control group and an experimental one. In both groups, a reduced version of the Force Concept Inventory (FCI) was applied in the construction of the data, both in the pre-test and in the post-test. In addition to the analysis of conceptions, the normalized learning gain and the effect size were used. The results indicate that, on average, the proposed treatments did not significantly influence the students' conceptions.
id UNSP_b5a333696d489c78514de6b20cd47350
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/244924
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Investigação dos impactos nas concepções não-newtonianas de licenciandos e egressos de Física em relação aos conceitos de Força e MovimentoInvestigating the impacts on non-Newtonian conceptions of Physics undergraduates and graduates in relation to the concepts of Force and MotionPhysics teachingNon-Newtonian conceptionsForce and motionFCI.Ensino de físicaConcepções não-newtonianasForça e movimentoFCI.Practices that are considered traditional and poorly contribute to students’ learning persist in the teaching of Physics. Thus, this article aimed at understanding the non-Newtonian conceptions of undergraduates and graduates in a Physics Degree course in relation to the concepts of Force and Motion, in addition to analyzing possible influences on these conceptions when students were exposed to a Computational Simulation and a textbook, applied under the same conditions (freely and for a short period of time). This is a quantitative study with a quasi-experimental design, with a control group and an experimental one. In both groups, a reduced version of the Force Concept Inventory (FCI) was applied in the construction of the data, both in the pre-test and in the post-test. In addition to the analysis of conceptions, the normalized learning gain and the effect size were used. The results indicate that, on average, the proposed treatments did not significantly influence the students' conceptions.Persistem no ensino de Física práticas consideradas tradicionais e que pouco contribuem para a aprendizagem dos alunos. Assim, este artigo teve por objetivo conhecer as concepções não-newtonianas de licenciandos e egressos de um curso de Licenciatura em Física com relação aos conceitos de Força e Movimento, além de analisar possíveis impactos nessas concepções quando os alunos foram expostos a uma Simulação Computacional e a uma apostila, aplicados nas mesmas condições (de forma livre e por curto intervalo de tempo). Trata-se de uma pesquisa quantitativa de delineamento quase-experimental com grupo controle e experimental. Em ambos os grupos foi aplicada uma versão reduzida Force Concept Inventory (FCI) na construção dos dados, tanto no pré-teste quanto no pós-teste. Além das análises das concepções, foi utilizado o ganho normalizado de aprendizagem e o tamanho do efeito. Os resultados indicam que, em média, os tratamentos propostos não influenciaram significativamente as concepções dos alunos.Instituto Federal de SergipeUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Ciências BiológicasUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Ciências BiológicasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Instituto Federal de SergipeUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Uibson, JoséFrei, Fernando [UNESP]2023-07-29T11:15:03Z2023-07-29T11:15:03Z2023-05-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320230017Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 29, p. -, 2023.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/24492410.1590/1516-731320230017S1516-73132023000100214S1516-73132023000100214.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T17:38:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/244924Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:01:57.400507Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Investigação dos impactos nas concepções não-newtonianas de licenciandos e egressos de Física em relação aos conceitos de Força e Movimento
Investigating the impacts on non-Newtonian conceptions of Physics undergraduates and graduates in relation to the concepts of Force and Motion
title Investigação dos impactos nas concepções não-newtonianas de licenciandos e egressos de Física em relação aos conceitos de Força e Movimento
spellingShingle Investigação dos impactos nas concepções não-newtonianas de licenciandos e egressos de Física em relação aos conceitos de Força e Movimento
Uibson, José
Physics teaching
Non-Newtonian conceptions
Force and motion
FCI.
Ensino de física
Concepções não-newtonianas
Força e movimento
FCI.
title_short Investigação dos impactos nas concepções não-newtonianas de licenciandos e egressos de Física em relação aos conceitos de Força e Movimento
title_full Investigação dos impactos nas concepções não-newtonianas de licenciandos e egressos de Física em relação aos conceitos de Força e Movimento
title_fullStr Investigação dos impactos nas concepções não-newtonianas de licenciandos e egressos de Física em relação aos conceitos de Força e Movimento
title_full_unstemmed Investigação dos impactos nas concepções não-newtonianas de licenciandos e egressos de Física em relação aos conceitos de Força e Movimento
title_sort Investigação dos impactos nas concepções não-newtonianas de licenciandos e egressos de Física em relação aos conceitos de Força e Movimento
author Uibson, José
author_facet Uibson, José
Frei, Fernando [UNESP]
author_role author
author2 Frei, Fernando [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Instituto Federal de Sergipe
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Uibson, José
Frei, Fernando [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Physics teaching
Non-Newtonian conceptions
Force and motion
FCI.
Ensino de física
Concepções não-newtonianas
Força e movimento
FCI.
topic Physics teaching
Non-Newtonian conceptions
Force and motion
FCI.
Ensino de física
Concepções não-newtonianas
Força e movimento
FCI.
description Practices that are considered traditional and poorly contribute to students’ learning persist in the teaching of Physics. Thus, this article aimed at understanding the non-Newtonian conceptions of undergraduates and graduates in a Physics Degree course in relation to the concepts of Force and Motion, in addition to analyzing possible influences on these conceptions when students were exposed to a Computational Simulation and a textbook, applied under the same conditions (freely and for a short period of time). This is a quantitative study with a quasi-experimental design, with a control group and an experimental one. In both groups, a reduced version of the Force Concept Inventory (FCI) was applied in the construction of the data, both in the pre-test and in the post-test. In addition to the analysis of conceptions, the normalized learning gain and the effect size were used. The results indicate that, on average, the proposed treatments did not significantly influence the students' conceptions.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-29T11:15:03Z
2023-07-29T11:15:03Z
2023-05-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320230017
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 29, p. -, 2023.
1516-7313
1980-850X
http://hdl.handle.net/11449/244924
10.1590/1516-731320230017
S1516-73132023000100214
S1516-73132023000100214.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320230017
http://hdl.handle.net/11449/244924
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 29, p. -, 2023.
1516-7313
1980-850X
10.1590/1516-731320230017
S1516-73132023000100214
S1516-73132023000100214.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128596021084160