Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanchetta Junior, Juvenal
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782017226808
http://hdl.handle.net/11449/157695
Resumo: ABSTRACT This article examines theoretical and methodological choices employed by the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) [National Pact for Literacy at the Proper Age] related to reading literary fiction texts, especially those in which the image is predominant element. Then, taking up referential action-research, it reports conclusions about impressions of reading fiction texts for images, for teachers participating in the PNAIC. Among the key findings are tangential character that gives the teaching of literature in the PNAIC. This trait seems worse when it is observed among the teachers participating in the survey read, a predominantly schooled way of reading, which moves away from the peculiar aesthetic texts, to understand them from external and prestigious values.
id UNSP_63255423397cdb441ac7e294dbf2c775
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157695
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAICLiterary reading practices and the contribution from PNAICPRÁCTICAS DE LA LECTURA LITERÁRIA Y LA PNAIC CONTRIBUCIÓNPNAICteachingreadingliterary fiction by imagesPNAICensinoleituraliteratura de ficção por imagensABSTRACT This article examines theoretical and methodological choices employed by the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) [National Pact for Literacy at the Proper Age] related to reading literary fiction texts, especially those in which the image is predominant element. Then, taking up referential action-research, it reports conclusions about impressions of reading fiction texts for images, for teachers participating in the PNAIC. Among the key findings are tangential character that gives the teaching of literature in the PNAIC. This trait seems worse when it is observed among the teachers participating in the survey read, a predominantly schooled way of reading, which moves away from the peculiar aesthetic texts, to understand them from external and prestigious values.RESUMEN En este artículo se hace un análizis de las opciones teórico-metodológicos empleadas por el Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) relacionadas a la lectura de textos de ficción, en especial aquellos en los cuales la imagen es el elemento predominante. Luego, teniendo en cuento la investigación- acción como referencia, se muestra resultados obtenidos de las impresiones de lecturas de ficción por imágenes, de los profesores participantes de dicho PNAIC. Entre las principales conclusiones están el carácter tangencial que se da a la enseñanza de la literatura en la propuesta del PNAIC. Este rasgo parece peor cuando se observa entre los profesores participantes del estudio, una manera de leer predominantemente aprendida en la escuela, que se aleja de la estética peculiar a los textos, para que se los comprenda a partir de valores externos, pero socialmente prestigiados.RESUMO Este artigo analisa opções teórico-metodológicas empregadas pelo Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) relacionadas à leitura de textos literários de ficção, sobretudo aqueles em que a imagem é elemento predominante. Em seguida, tomando-se referencial de pesquisa-ação, reportam-se resultados de levantamento de impressões de leitura de textos de ficção por imagens, por professores participantes do PNAIC. Entre as principais conclusões estão o caráter tangencial que se confere ao ensino da literatura na proposta didática do PNAIC. Esse traço parece agravado quando se observa, entre os professores participantes do levantamento de leitura, uma forma predominantemente escolarizada de ler, que se distancia da estética peculiar aos textos, para compreendê-los com base em valores externos, mas prestigiados socialmente.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Zanchetta Junior, Juvenal2018-11-12T17:26:33Z2018-11-12T17:26:33Z2017-03-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article147-167application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782017226808Revista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 22, n. 68, p. 147-167, 2017.1413-2478http://hdl.handle.net/11449/15769510.1590/s1413-24782017226808S1413-24782017000100147S1413-24782017000100147.pdf2328806433654622SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação0,244info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-03T06:07:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157695Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:56:02.729752Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC
Literary reading practices and the contribution from PNAIC
PRÁCTICAS DE LA LECTURA LITERÁRIA Y LA PNAIC CONTRIBUCIÓN
title Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC
spellingShingle Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC
Zanchetta Junior, Juvenal
PNAIC
teaching
reading
literary fiction by images
PNAIC
ensino
leitura
literatura de ficção por imagens
title_short Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC
title_full Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC
title_fullStr Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC
title_full_unstemmed Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC
title_sort Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC
author Zanchetta Junior, Juvenal
author_facet Zanchetta Junior, Juvenal
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanchetta Junior, Juvenal
dc.subject.por.fl_str_mv PNAIC
teaching
reading
literary fiction by images
PNAIC
ensino
leitura
literatura de ficção por imagens
topic PNAIC
teaching
reading
literary fiction by images
PNAIC
ensino
leitura
literatura de ficção por imagens
description ABSTRACT This article examines theoretical and methodological choices employed by the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) [National Pact for Literacy at the Proper Age] related to reading literary fiction texts, especially those in which the image is predominant element. Then, taking up referential action-research, it reports conclusions about impressions of reading fiction texts for images, for teachers participating in the PNAIC. Among the key findings are tangential character that gives the teaching of literature in the PNAIC. This trait seems worse when it is observed among the teachers participating in the survey read, a predominantly schooled way of reading, which moves away from the peculiar aesthetic texts, to understand them from external and prestigious values.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-01
2018-11-12T17:26:33Z
2018-11-12T17:26:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782017226808
Revista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 22, n. 68, p. 147-167, 2017.
1413-2478
http://hdl.handle.net/11449/157695
10.1590/s1413-24782017226808
S1413-24782017000100147
S1413-24782017000100147.pdf
2328806433654622
url http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782017226808
http://hdl.handle.net/11449/157695
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 22, n. 68, p. 147-167, 2017.
1413-2478
10.1590/s1413-24782017226808
S1413-24782017000100147
S1413-24782017000100147.pdf
2328806433654622
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação
0,244
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 147-167
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128292311531520