Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782017226808 http://hdl.handle.net/11449/157695 |
Resumo: | ABSTRACT This article examines theoretical and methodological choices employed by the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) [National Pact for Literacy at the Proper Age] related to reading literary fiction texts, especially those in which the image is predominant element. Then, taking up referential action-research, it reports conclusions about impressions of reading fiction texts for images, for teachers participating in the PNAIC. Among the key findings are tangential character that gives the teaching of literature in the PNAIC. This trait seems worse when it is observed among the teachers participating in the survey read, a predominantly schooled way of reading, which moves away from the peculiar aesthetic texts, to understand them from external and prestigious values. |
id |
UNSP_63255423397cdb441ac7e294dbf2c775 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157695 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAICLiterary reading practices and the contribution from PNAICPRÁCTICAS DE LA LECTURA LITERÁRIA Y LA PNAIC CONTRIBUCIÓNPNAICteachingreadingliterary fiction by imagesPNAICensinoleituraliteratura de ficção por imagensABSTRACT This article examines theoretical and methodological choices employed by the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) [National Pact for Literacy at the Proper Age] related to reading literary fiction texts, especially those in which the image is predominant element. Then, taking up referential action-research, it reports conclusions about impressions of reading fiction texts for images, for teachers participating in the PNAIC. Among the key findings are tangential character that gives the teaching of literature in the PNAIC. This trait seems worse when it is observed among the teachers participating in the survey read, a predominantly schooled way of reading, which moves away from the peculiar aesthetic texts, to understand them from external and prestigious values.RESUMEN En este artículo se hace un análizis de las opciones teórico-metodológicos empleadas por el Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) relacionadas a la lectura de textos de ficción, en especial aquellos en los cuales la imagen es el elemento predominante. Luego, teniendo en cuento la investigación- acción como referencia, se muestra resultados obtenidos de las impresiones de lecturas de ficción por imágenes, de los profesores participantes de dicho PNAIC. Entre las principales conclusiones están el carácter tangencial que se da a la enseñanza de la literatura en la propuesta del PNAIC. Este rasgo parece peor cuando se observa entre los profesores participantes del estudio, una manera de leer predominantemente aprendida en la escuela, que se aleja de la estética peculiar a los textos, para que se los comprenda a partir de valores externos, pero socialmente prestigiados.RESUMO Este artigo analisa opções teórico-metodológicas empregadas pelo Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) relacionadas à leitura de textos literários de ficção, sobretudo aqueles em que a imagem é elemento predominante. Em seguida, tomando-se referencial de pesquisa-ação, reportam-se resultados de levantamento de impressões de leitura de textos de ficção por imagens, por professores participantes do PNAIC. Entre as principais conclusões estão o caráter tangencial que se confere ao ensino da literatura na proposta didática do PNAIC. Esse traço parece agravado quando se observa, entre os professores participantes do levantamento de leitura, uma forma predominantemente escolarizada de ler, que se distancia da estética peculiar aos textos, para compreendê-los com base em valores externos, mas prestigiados socialmente.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Zanchetta Junior, Juvenal2018-11-12T17:26:33Z2018-11-12T17:26:33Z2017-03-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article147-167application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782017226808Revista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 22, n. 68, p. 147-167, 2017.1413-2478http://hdl.handle.net/11449/15769510.1590/s1413-24782017226808S1413-24782017000100147S1413-24782017000100147.pdf2328806433654622SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação0,244info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-03T06:07:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157695Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:56:02.729752Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC Literary reading practices and the contribution from PNAIC PRÁCTICAS DE LA LECTURA LITERÁRIA Y LA PNAIC CONTRIBUCIÓN |
title |
Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC |
spellingShingle |
Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC Zanchetta Junior, Juvenal PNAIC teaching reading literary fiction by images PNAIC ensino leitura literatura de ficção por imagens |
title_short |
Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC |
title_full |
Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC |
title_fullStr |
Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC |
title_full_unstemmed |
Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC |
title_sort |
Práticas de leitura literária e a contribuição do PNAIC |
author |
Zanchetta Junior, Juvenal |
author_facet |
Zanchetta Junior, Juvenal |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanchetta Junior, Juvenal |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PNAIC teaching reading literary fiction by images PNAIC ensino leitura literatura de ficção por imagens |
topic |
PNAIC teaching reading literary fiction by images PNAIC ensino leitura literatura de ficção por imagens |
description |
ABSTRACT This article examines theoretical and methodological choices employed by the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) [National Pact for Literacy at the Proper Age] related to reading literary fiction texts, especially those in which the image is predominant element. Then, taking up referential action-research, it reports conclusions about impressions of reading fiction texts for images, for teachers participating in the PNAIC. Among the key findings are tangential character that gives the teaching of literature in the PNAIC. This trait seems worse when it is observed among the teachers participating in the survey read, a predominantly schooled way of reading, which moves away from the peculiar aesthetic texts, to understand them from external and prestigious values. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-01 2018-11-12T17:26:33Z 2018-11-12T17:26:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782017226808 Revista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 22, n. 68, p. 147-167, 2017. 1413-2478 http://hdl.handle.net/11449/157695 10.1590/s1413-24782017226808 S1413-24782017000100147 S1413-24782017000100147.pdf 2328806433654622 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782017226808 http://hdl.handle.net/11449/157695 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 22, n. 68, p. 147-167, 2017. 1413-2478 10.1590/s1413-24782017226808 S1413-24782017000100147 S1413-24782017000100147.pdf 2328806433654622 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação 0,244 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
147-167 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128292311531520 |