O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Malavolta, Bruno Darcoleto [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/132636
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-12-2015/000856002.pdf
Resumo: During the twentieth century, Dante Milano's work Poesias has had univocal readings by some critics, culminating in the reading by Ivan Junqueira (1984), which sustains the ideia of an unimpeachable unity. This unity is the base of our investigation: the trace of oblivion that crosses Milano's work and its imbrication with its main theme, the thought. From the observation of the signs that were left in the margin - in fact forgotten - we are going to force the center of this poetic, in order to reveal the cracks in Milano's work, and these cracks will denounce the modern intuition of the artist who wrote it. We see the oblivion as a triple outspread: the cultural oblivion due to the traumatic theme of the war; the out-of-place ontology, when it appropriates alighieri's analogy (PAZ, 2013) but already detached from its Neoplatonic ontology; the dissolute language, when irony is inserted, in the terms presentede by Paz (2013), in the center of this analogy, simulating a correspondence between the sensitive and inteligible worlds which dissolves itself later in otherness. This structural tripod of Milano's work is united in the theme often repeated throughout Poesias: oblivion
id UNSP_643236d1eb1c5522a7c1e8e9b1df61fa
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/132636
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimentoMilano, DanteLiteraturaPoesia modernaPoeticaEsquecimentoLiteratureDuring the twentieth century, Dante Milano's work Poesias has had univocal readings by some critics, culminating in the reading by Ivan Junqueira (1984), which sustains the ideia of an unimpeachable unity. This unity is the base of our investigation: the trace of oblivion that crosses Milano's work and its imbrication with its main theme, the thought. From the observation of the signs that were left in the margin - in fact forgotten - we are going to force the center of this poetic, in order to reveal the cracks in Milano's work, and these cracks will denounce the modern intuition of the artist who wrote it. We see the oblivion as a triple outspread: the cultural oblivion due to the traumatic theme of the war; the out-of-place ontology, when it appropriates alighieri's analogy (PAZ, 2013) but already detached from its Neoplatonic ontology; the dissolute language, when irony is inserted, in the terms presentede by Paz (2013), in the center of this analogy, simulating a correspondence between the sensitive and inteligible worlds which dissolves itself later in otherness. This structural tripod of Milano's work is united in the theme often repeated throughout Poesias: oblivionA obra milaniana Poesias (1948) ganhou, durante o século XX, leituras até certo ponto unívocas de seus críticos, culminando naquela feita por Ivan Junqueira (1984), de que esta se apoiaria em uma irrepreensível unidade. É, com efeito, esta unidade o ponto de partida de nossa investigação: o rastro do esquecimento a cortar a obra milaniana, e a imbricação desta com seu principal motivo, o pensamento. É a partir dos signos que ficaram à margem - esquecidos, de fato - que forçaremos o centro dessa poética, no intuito de ver reveladas, em seu edifício marmóreo, as fissuras que denunciarão a intuição moderna do artífice que a escreveu. Pensamos o esquecimento como um triplo desdobramento: como esquecimento cultural decorrente do tema traumático da guerra; como ontologia deslocada, ao se apropriar da analogia alighieriana, já desvinculada de sua ontologia neoplatônica; e como linguagem dissoluta ao inserir a ironia, nos termos que a entendeu Paz (2013), no centro dessa analogia, simulando uma correspondência entre os mundos sensível e inteligível que, em seguida, dissolve-se em alteridade. Este tripé estrutural do texto milaniano une-se, por fim, numa tópica amiúde repetida ao longo do Poesias: esquecimentoConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Baldan, Maria de Lourdes Ortiz Gandini [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Malavolta, Bruno Darcoleto [UNESP]2016-01-13T13:27:27Z2016-01-13T13:27:27Z2015-03-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis139 f. : fots.application/pdfMALAVOLTA, Bruno Darcoleto. O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento. 2015. 139 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2015.http://hdl.handle.net/11449/132636000856002http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-12-2015/000856002.pdf33004030016P09077609822284701Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-12T14:26:49Zoai:repositorio.unesp.br:11449/132636Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-12T14:26:49Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento
title O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento
spellingShingle O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento
Malavolta, Bruno Darcoleto [UNESP]
Milano, Dante
Literatura
Poesia moderna
Poetica
Esquecimento
Literature
title_short O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento
title_full O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento
title_fullStr O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento
title_full_unstemmed O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento
title_sort O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento
author Malavolta, Bruno Darcoleto [UNESP]
author_facet Malavolta, Bruno Darcoleto [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Baldan, Maria de Lourdes Ortiz Gandini [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Malavolta, Bruno Darcoleto [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Milano, Dante
Literatura
Poesia moderna
Poetica
Esquecimento
Literature
topic Milano, Dante
Literatura
Poesia moderna
Poetica
Esquecimento
Literature
description During the twentieth century, Dante Milano's work Poesias has had univocal readings by some critics, culminating in the reading by Ivan Junqueira (1984), which sustains the ideia of an unimpeachable unity. This unity is the base of our investigation: the trace of oblivion that crosses Milano's work and its imbrication with its main theme, the thought. From the observation of the signs that were left in the margin - in fact forgotten - we are going to force the center of this poetic, in order to reveal the cracks in Milano's work, and these cracks will denounce the modern intuition of the artist who wrote it. We see the oblivion as a triple outspread: the cultural oblivion due to the traumatic theme of the war; the out-of-place ontology, when it appropriates alighieri's analogy (PAZ, 2013) but already detached from its Neoplatonic ontology; the dissolute language, when irony is inserted, in the terms presentede by Paz (2013), in the center of this analogy, simulating a correspondence between the sensitive and inteligible worlds which dissolves itself later in otherness. This structural tripod of Milano's work is united in the theme often repeated throughout Poesias: oblivion
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-23
2016-01-13T13:27:27Z
2016-01-13T13:27:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MALAVOLTA, Bruno Darcoleto. O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento. 2015. 139 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2015.
http://hdl.handle.net/11449/132636
000856002
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-12-2015/000856002.pdf
33004030016P0
9077609822284701
identifier_str_mv MALAVOLTA, Bruno Darcoleto. O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento. 2015. 139 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2015.
000856002
33004030016P0
9077609822284701
url http://hdl.handle.net/11449/132636
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-12-2015/000856002.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 139 f. : fots.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045280558350336