O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/132636 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-12-2015/000856002.pdf |
Resumo: | During the twentieth century, Dante Milano's work Poesias has had univocal readings by some critics, culminating in the reading by Ivan Junqueira (1984), which sustains the ideia of an unimpeachable unity. This unity is the base of our investigation: the trace of oblivion that crosses Milano's work and its imbrication with its main theme, the thought. From the observation of the signs that were left in the margin - in fact forgotten - we are going to force the center of this poetic, in order to reveal the cracks in Milano's work, and these cracks will denounce the modern intuition of the artist who wrote it. We see the oblivion as a triple outspread: the cultural oblivion due to the traumatic theme of the war; the out-of-place ontology, when it appropriates alighieri's analogy (PAZ, 2013) but already detached from its Neoplatonic ontology; the dissolute language, when irony is inserted, in the terms presentede by Paz (2013), in the center of this analogy, simulating a correspondence between the sensitive and inteligible worlds which dissolves itself later in otherness. This structural tripod of Milano's work is united in the theme often repeated throughout Poesias: oblivion |
id |
UNSP_643236d1eb1c5522a7c1e8e9b1df61fa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/132636 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimentoMilano, DanteLiteraturaPoesia modernaPoeticaEsquecimentoLiteratureDuring the twentieth century, Dante Milano's work Poesias has had univocal readings by some critics, culminating in the reading by Ivan Junqueira (1984), which sustains the ideia of an unimpeachable unity. This unity is the base of our investigation: the trace of oblivion that crosses Milano's work and its imbrication with its main theme, the thought. From the observation of the signs that were left in the margin - in fact forgotten - we are going to force the center of this poetic, in order to reveal the cracks in Milano's work, and these cracks will denounce the modern intuition of the artist who wrote it. We see the oblivion as a triple outspread: the cultural oblivion due to the traumatic theme of the war; the out-of-place ontology, when it appropriates alighieri's analogy (PAZ, 2013) but already detached from its Neoplatonic ontology; the dissolute language, when irony is inserted, in the terms presentede by Paz (2013), in the center of this analogy, simulating a correspondence between the sensitive and inteligible worlds which dissolves itself later in otherness. This structural tripod of Milano's work is united in the theme often repeated throughout Poesias: oblivionA obra milaniana Poesias (1948) ganhou, durante o século XX, leituras até certo ponto unívocas de seus críticos, culminando naquela feita por Ivan Junqueira (1984), de que esta se apoiaria em uma irrepreensível unidade. É, com efeito, esta unidade o ponto de partida de nossa investigação: o rastro do esquecimento a cortar a obra milaniana, e a imbricação desta com seu principal motivo, o pensamento. É a partir dos signos que ficaram à margem - esquecidos, de fato - que forçaremos o centro dessa poética, no intuito de ver reveladas, em seu edifício marmóreo, as fissuras que denunciarão a intuição moderna do artífice que a escreveu. Pensamos o esquecimento como um triplo desdobramento: como esquecimento cultural decorrente do tema traumático da guerra; como ontologia deslocada, ao se apropriar da analogia alighieriana, já desvinculada de sua ontologia neoplatônica; e como linguagem dissoluta ao inserir a ironia, nos termos que a entendeu Paz (2013), no centro dessa analogia, simulando uma correspondência entre os mundos sensível e inteligível que, em seguida, dissolve-se em alteridade. Este tripé estrutural do texto milaniano une-se, por fim, numa tópica amiúde repetida ao longo do Poesias: esquecimentoConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Baldan, Maria de Lourdes Ortiz Gandini [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Malavolta, Bruno Darcoleto [UNESP]2016-01-13T13:27:27Z2016-01-13T13:27:27Z2015-03-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis139 f. : fots.application/pdfMALAVOLTA, Bruno Darcoleto. O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento. 2015. 139 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2015.http://hdl.handle.net/11449/132636000856002http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-12-2015/000856002.pdf33004030016P09077609822284701Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-12T14:26:49Zoai:repositorio.unesp.br:11449/132636Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-12T14:26:49Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento |
title |
O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento |
spellingShingle |
O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento Malavolta, Bruno Darcoleto [UNESP] Milano, Dante Literatura Poesia moderna Poetica Esquecimento Literature |
title_short |
O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento |
title_full |
O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento |
title_fullStr |
O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento |
title_full_unstemmed |
O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento |
title_sort |
O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento |
author |
Malavolta, Bruno Darcoleto [UNESP] |
author_facet |
Malavolta, Bruno Darcoleto [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Baldan, Maria de Lourdes Ortiz Gandini [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Malavolta, Bruno Darcoleto [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Milano, Dante Literatura Poesia moderna Poetica Esquecimento Literature |
topic |
Milano, Dante Literatura Poesia moderna Poetica Esquecimento Literature |
description |
During the twentieth century, Dante Milano's work Poesias has had univocal readings by some critics, culminating in the reading by Ivan Junqueira (1984), which sustains the ideia of an unimpeachable unity. This unity is the base of our investigation: the trace of oblivion that crosses Milano's work and its imbrication with its main theme, the thought. From the observation of the signs that were left in the margin - in fact forgotten - we are going to force the center of this poetic, in order to reveal the cracks in Milano's work, and these cracks will denounce the modern intuition of the artist who wrote it. We see the oblivion as a triple outspread: the cultural oblivion due to the traumatic theme of the war; the out-of-place ontology, when it appropriates alighieri's analogy (PAZ, 2013) but already detached from its Neoplatonic ontology; the dissolute language, when irony is inserted, in the terms presentede by Paz (2013), in the center of this analogy, simulating a correspondence between the sensitive and inteligible worlds which dissolves itself later in otherness. This structural tripod of Milano's work is united in the theme often repeated throughout Poesias: oblivion |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-03-23 2016-01-13T13:27:27Z 2016-01-13T13:27:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MALAVOLTA, Bruno Darcoleto. O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento. 2015. 139 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2015. http://hdl.handle.net/11449/132636 000856002 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-12-2015/000856002.pdf 33004030016P0 9077609822284701 |
identifier_str_mv |
MALAVOLTA, Bruno Darcoleto. O esquecido de si, Dante Milano: rastros de uma poética do esquecimento. 2015. 139 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara), 2015. 000856002 33004030016P0 9077609822284701 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/132636 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/16-12-2015/000856002.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
139 f. : fots. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803649542268125184 |