A contribuição de Lima Barreto para o entendimento da crítica educacional brasileira do início do século XX

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Silvana Fernandes [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/srh/issue/view/969/showToc
http://hdl.handle.net/11449/122316
Resumo: This study aims at enhancing the understanding of the educational criticism in the beginning of the twentieth century, focusing on the ideas of Lima Barreto. Before the emergence of the "educational professionals", educational thought was developed by publicists and writers involved in a fertile debate, the results of which became visible in literary and journalistic production. Through the analysis of articles, short texts published in the press, novels and short stories written by Lima Barreto, it’s possible to gather a specific concept of education, underlying his criticism and fictional characterization of school education, as well as an interesting sketch of the cultural profile of Brazilian society at the time. Either explicitly or implicitly, in their evaluative and theoretical references, the limits of the critical readings of the author, which are expressed in the contradiction between negation of the given conditions and their affirmation, unveil the historical aspects of social and educational thinking and criticism.
id UNSP_64dfce7849fa8b47a1a532b84c90a858
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122316
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A contribuição de Lima Barreto para o entendimento da crítica educacional brasileira do início do século XXBrasilEducaçãoEnsino SuperiorEducação na LiteraturaBrazilEducationHigh EducationEducation in LiteratureThis study aims at enhancing the understanding of the educational criticism in the beginning of the twentieth century, focusing on the ideas of Lima Barreto. Before the emergence of the "educational professionals", educational thought was developed by publicists and writers involved in a fertile debate, the results of which became visible in literary and journalistic production. Through the analysis of articles, short texts published in the press, novels and short stories written by Lima Barreto, it’s possible to gather a specific concept of education, underlying his criticism and fictional characterization of school education, as well as an interesting sketch of the cultural profile of Brazilian society at the time. Either explicitly or implicitly, in their evaluative and theoretical references, the limits of the critical readings of the author, which are expressed in the contradiction between negation of the given conditions and their affirmation, unveil the historical aspects of social and educational thinking and criticism.Este artigo procura ampliar a compreensão da crítica educacional do início do século XX, tomando como objeto de exame o pensamento social de Lima Barreto. Até a emergência dos “profissionais da educação”, o pensamento educacional era elaborado por publicistas e literatos, num fértil debate, cujos resultados apareciam na produção jornalística e literária. Por meio do exame de artigos, crônicas, romances e contos de Lima Barreto, é possível apreender uma determinada concepção educacional, subjacente às críticas e à caracterização ficcional da educação escolar, assim como um interessante esboço do perfil cultural da sociedade brasileira do período. Os limites nos quais esbarra a leitura crítica do autor, expressos na contradição entre a negação das condições dadas e a sua afirmação, explícita ou implícita, nos seus referenciais teóricos e valorativos, revelam o caráter histórico do pensamento e da crítica social e educacional.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes, Silvana Fernandes [UNESP]2015-04-27T11:55:35Z2015-04-27T11:55:35Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article69-84application/pdfhttp://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/srh/issue/view/969/showTocSaeculum, v. 22, p. 69-84, 2010.0104-8929http://hdl.handle.net/11449/122316ISSN0104-8929-2010-22-69-84.pdf2743580427184153Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporSaeculuminfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-22T06:17:31Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122316Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:26:50.406280Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A contribuição de Lima Barreto para o entendimento da crítica educacional brasileira do início do século XX
title A contribuição de Lima Barreto para o entendimento da crítica educacional brasileira do início do século XX
spellingShingle A contribuição de Lima Barreto para o entendimento da crítica educacional brasileira do início do século XX
Lopes, Silvana Fernandes [UNESP]
Brasil
Educação
Ensino Superior
Educação na Literatura
Brazil
Education
High Education
Education in Literature
title_short A contribuição de Lima Barreto para o entendimento da crítica educacional brasileira do início do século XX
title_full A contribuição de Lima Barreto para o entendimento da crítica educacional brasileira do início do século XX
title_fullStr A contribuição de Lima Barreto para o entendimento da crítica educacional brasileira do início do século XX
title_full_unstemmed A contribuição de Lima Barreto para o entendimento da crítica educacional brasileira do início do século XX
title_sort A contribuição de Lima Barreto para o entendimento da crítica educacional brasileira do início do século XX
author Lopes, Silvana Fernandes [UNESP]
author_facet Lopes, Silvana Fernandes [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Silvana Fernandes [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Brasil
Educação
Ensino Superior
Educação na Literatura
Brazil
Education
High Education
Education in Literature
topic Brasil
Educação
Ensino Superior
Educação na Literatura
Brazil
Education
High Education
Education in Literature
description This study aims at enhancing the understanding of the educational criticism in the beginning of the twentieth century, focusing on the ideas of Lima Barreto. Before the emergence of the "educational professionals", educational thought was developed by publicists and writers involved in a fertile debate, the results of which became visible in literary and journalistic production. Through the analysis of articles, short texts published in the press, novels and short stories written by Lima Barreto, it’s possible to gather a specific concept of education, underlying his criticism and fictional characterization of school education, as well as an interesting sketch of the cultural profile of Brazilian society at the time. Either explicitly or implicitly, in their evaluative and theoretical references, the limits of the critical readings of the author, which are expressed in the contradiction between negation of the given conditions and their affirmation, unveil the historical aspects of social and educational thinking and criticism.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-04-27T11:55:35Z
2015-04-27T11:55:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/srh/issue/view/969/showToc
Saeculum, v. 22, p. 69-84, 2010.
0104-8929
http://hdl.handle.net/11449/122316
ISSN0104-8929-2010-22-69-84.pdf
2743580427184153
url http://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/srh/issue/view/969/showToc
http://hdl.handle.net/11449/122316
identifier_str_mv Saeculum, v. 22, p. 69-84, 2010.
0104-8929
ISSN0104-8929-2010-22-69-84.pdf
2743580427184153
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Saeculum
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 69-84
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128933754830848