Escalas de desenvolvimento infantil e o uso com bebês

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602012000100007
http://hdl.handle.net/11449/133826
Resumo: The present study aimed to describe the scales (tests or inventories) commonly used to evaluate the development of babies, in terms of objectives, population in which it is destined to, suggested material, what is evaluated and evaluation criteria. It also intended to analyze studies which employed instruments here described, from the late 90s, considering the objectives,the population evaluated, and the main results obtained and, finally, it aimed to identify health professionals who have employed it, since the articles published. The study highlights the important role of evaluating babies, as information source which help decision taking about the elaboration of essential or early intervention programs. However, it is difficult to find standardized instruments for Brazilian child population.
id UNSP_65a96805e16845b46291fc5cbbdbc8a4
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/133826
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Escalas de desenvolvimento infantil e o uso com bebêsEmployment of scales to evaluate babies’ developmentScales of infant developmentBabies’ developmentEssential stimulationEarly interventionEscalas de desenvolvimento infantilDesenvolvimento de bebêsEstimulação essencialIntervenção precoceThe present study aimed to describe the scales (tests or inventories) commonly used to evaluate the development of babies, in terms of objectives, population in which it is destined to, suggested material, what is evaluated and evaluation criteria. It also intended to analyze studies which employed instruments here described, from the late 90s, considering the objectives,the population evaluated, and the main results obtained and, finally, it aimed to identify health professionals who have employed it, since the articles published. The study highlights the important role of evaluating babies, as information source which help decision taking about the elaboration of essential or early intervention programs. However, it is difficult to find standardized instruments for Brazilian child population.O presente estudo pretendeu descrever as escalas (testes ou inventários) comumente utilizadas para a avaliação do desenvolvimento de bebês, em termos de objetivos, população a quem se destina, material sugerido, o que avaliam e critérios de avaliação. Pretendeu, também, analisar estudos que utilizaram os instrumentos aqui arrolados, a partir do final da década de 90, considerando os objetivos, a população avaliada e os principais resultados obtidos e, finalmente, identificar profissionais da saúde que têm feito uso deles, a partir dos artigos publicados. O estudo aponta para o papel importante da avaliação de bebês como fonte de informação que subsidia tomadas de decisão acerca da elaboração de programas de intervenção precoce ou essencial. Todavia, observa-se a escassez de instrumentos padronizados para a população infantil brasileira.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP]2016-01-28T16:56:47Z2016-01-28T16:56:47Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article81-100application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602012000100007Educar em Revista, v. 43, p. 81-100, 2012.0104-4060http://hdl.handle.net/11449/13382610.1590/S0104-40602012000100007S0104-40602012000100007S0104-40602012000100007.pdf8149650593877042Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducar em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/133826Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:46:34.964023Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Escalas de desenvolvimento infantil e o uso com bebês
Employment of scales to evaluate babies’ development
title Escalas de desenvolvimento infantil e o uso com bebês
spellingShingle Escalas de desenvolvimento infantil e o uso com bebês
Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP]
Scales of infant development
Babies’ development
Essential stimulation
Early intervention
Escalas de desenvolvimento infantil
Desenvolvimento de bebês
Estimulação essencial
Intervenção precoce
title_short Escalas de desenvolvimento infantil e o uso com bebês
title_full Escalas de desenvolvimento infantil e o uso com bebês
title_fullStr Escalas de desenvolvimento infantil e o uso com bebês
title_full_unstemmed Escalas de desenvolvimento infantil e o uso com bebês
title_sort Escalas de desenvolvimento infantil e o uso com bebês
author Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP]
author_facet Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Scales of infant development
Babies’ development
Essential stimulation
Early intervention
Escalas de desenvolvimento infantil
Desenvolvimento de bebês
Estimulação essencial
Intervenção precoce
topic Scales of infant development
Babies’ development
Essential stimulation
Early intervention
Escalas de desenvolvimento infantil
Desenvolvimento de bebês
Estimulação essencial
Intervenção precoce
description The present study aimed to describe the scales (tests or inventories) commonly used to evaluate the development of babies, in terms of objectives, population in which it is destined to, suggested material, what is evaluated and evaluation criteria. It also intended to analyze studies which employed instruments here described, from the late 90s, considering the objectives,the population evaluated, and the main results obtained and, finally, it aimed to identify health professionals who have employed it, since the articles published. The study highlights the important role of evaluating babies, as information source which help decision taking about the elaboration of essential or early intervention programs. However, it is difficult to find standardized instruments for Brazilian child population.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2016-01-28T16:56:47Z
2016-01-28T16:56:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602012000100007
Educar em Revista, v. 43, p. 81-100, 2012.
0104-4060
http://hdl.handle.net/11449/133826
10.1590/S0104-40602012000100007
S0104-40602012000100007
S0104-40602012000100007.pdf
8149650593877042
url http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602012000100007
http://hdl.handle.net/11449/133826
identifier_str_mv Educar em Revista, v. 43, p. 81-100, 2012.
0104-4060
10.1590/S0104-40602012000100007
S0104-40602012000100007
S0104-40602012000100007.pdf
8149650593877042
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educar em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 81-100
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128855997677568