Linguagens do corpo: registro e fotoperformance na Exposição Mulheres Radicais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/203953 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929210.pdf |
Resumo: | This research addresses the presence and recurrence of registration and photoperformance at the exhibition Radical Women: Latin American Art, 1960-1985, exhibited by the Pinacoteca de São Paulo from August 18 to November 19, 2018. From qualitative bibliographic research and study fieldwork at the exhibition, an expographic analysis was performed, raising in numbers the amount of artist who uses the electronic image, followed by the analysis of performance and photoperformance photographs of selected artists present at the exhibition. The objective was to relate the expographic, museological context with performance and the concept of image registration in contemporary art surrounded by the Latin American socio-political context. The research results show that the record is present not only in the expository context, but also in the artistic strategies of Latin American artists in a military dictatorship context, the same period in which performance is developing as a language and recording devices. Electronics are incorporated into artistic processes. This concomitance of events reflects in the poetic process of the artists in the construction of a new iconography of the body |
id |
UNSP_6621d89f0b0175b0ea616794dbb62680 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/203953 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Linguagens do corpo: registro e fotoperformance na Exposição Mulheres RadicaisCorpo como suporte da arteDesempenhoMulheres na arteExposiçõesPerformanceThis research addresses the presence and recurrence of registration and photoperformance at the exhibition Radical Women: Latin American Art, 1960-1985, exhibited by the Pinacoteca de São Paulo from August 18 to November 19, 2018. From qualitative bibliographic research and study fieldwork at the exhibition, an expographic analysis was performed, raising in numbers the amount of artist who uses the electronic image, followed by the analysis of performance and photoperformance photographs of selected artists present at the exhibition. The objective was to relate the expographic, museological context with performance and the concept of image registration in contemporary art surrounded by the Latin American socio-political context. The research results show that the record is present not only in the expository context, but also in the artistic strategies of Latin American artists in a military dictatorship context, the same period in which performance is developing as a language and recording devices. Electronics are incorporated into artistic processes. This concomitance of events reflects in the poetic process of the artists in the construction of a new iconography of the bodyEsta pesquisa trata da presença e recorrência do registro e fotoperformance na exposição Mulheres Radicais: arte latino-americana, 1960-1985, exibida pela Pinacoteca de São Paulo de 18 de agosto a 19 de novembro de 2018. A partir da pesquisa bibliográfica qualitativa e estudo de campo na exposição, foi feito uma análise expográfica, levantando em números a quantidade de artista que se utilizam da imagem eletrônica, seguido da análise de fotografias de performance e fotoperformance de artistas selecionadas presentes na exposição. O objetivo foi relacionar o contexto expográfico, museológico com a performance e o conceito de registro-imagem na arte contemporânea cerceados pelo contexto sócio - político latino-americano. Os resultados da pesquisa apontam que o registro se faz presente não só no contexto expositivo, como também nas estratégias artísticas de artistas latino-americanas em um contexto de ditadura militar, mesmo período em que a performance está se desenvolvendo como linguagem e os dispositivos de registros eletrônicos são incorporados aos processos artísticos. Essa concomitância de acontecimentos reflete no processo poético das artistas na construção de uma nova iconografia do corpoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ribeiro, Regilene Ap. Sarzi [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Araujo, Daniele Lima de [UNESP]2021-03-10T12:58:52Z2021-03-10T12:58:52Z2019-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis78 f.application/pdfARAUJO, Daniele Lima de. Linguagens do corpo: registro e fotoperformance na Exposição Mulheres Radicais. 2019. 78 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Artes Visuais) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2019.http://hdl.handle.net/11449/203953990009292100206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929210.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T16:43:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203953Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:05:04.757102Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Linguagens do corpo: registro e fotoperformance na Exposição Mulheres Radicais |
title |
Linguagens do corpo: registro e fotoperformance na Exposição Mulheres Radicais |
spellingShingle |
Linguagens do corpo: registro e fotoperformance na Exposição Mulheres Radicais Araujo, Daniele Lima de [UNESP] Corpo como suporte da arte Desempenho Mulheres na arte Exposições Performance |
title_short |
Linguagens do corpo: registro e fotoperformance na Exposição Mulheres Radicais |
title_full |
Linguagens do corpo: registro e fotoperformance na Exposição Mulheres Radicais |
title_fullStr |
Linguagens do corpo: registro e fotoperformance na Exposição Mulheres Radicais |
title_full_unstemmed |
Linguagens do corpo: registro e fotoperformance na Exposição Mulheres Radicais |
title_sort |
Linguagens do corpo: registro e fotoperformance na Exposição Mulheres Radicais |
author |
Araujo, Daniele Lima de [UNESP] |
author_facet |
Araujo, Daniele Lima de [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ribeiro, Regilene Ap. Sarzi [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo, Daniele Lima de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corpo como suporte da arte Desempenho Mulheres na arte Exposições Performance |
topic |
Corpo como suporte da arte Desempenho Mulheres na arte Exposições Performance |
description |
This research addresses the presence and recurrence of registration and photoperformance at the exhibition Radical Women: Latin American Art, 1960-1985, exhibited by the Pinacoteca de São Paulo from August 18 to November 19, 2018. From qualitative bibliographic research and study fieldwork at the exhibition, an expographic analysis was performed, raising in numbers the amount of artist who uses the electronic image, followed by the analysis of performance and photoperformance photographs of selected artists present at the exhibition. The objective was to relate the expographic, museological context with performance and the concept of image registration in contemporary art surrounded by the Latin American socio-political context. The research results show that the record is present not only in the expository context, but also in the artistic strategies of Latin American artists in a military dictatorship context, the same period in which performance is developing as a language and recording devices. Electronics are incorporated into artistic processes. This concomitance of events reflects in the poetic process of the artists in the construction of a new iconography of the body |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-29 2021-03-10T12:58:52Z 2021-03-10T12:58:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ARAUJO, Daniele Lima de. Linguagens do corpo: registro e fotoperformance na Exposição Mulheres Radicais. 2019. 78 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Artes Visuais) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2019. http://hdl.handle.net/11449/203953 990009292100206341 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929210.pdf |
identifier_str_mv |
ARAUJO, Daniele Lima de. Linguagens do corpo: registro e fotoperformance na Exposição Mulheres Radicais. 2019. 78 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Artes Visuais) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2019. 990009292100206341 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/203953 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929210.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
78 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Alma reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129281745747968 |