O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2699 http://hdl.handle.net/11449/127045 |
Resumo: | This article presents an academic and scientific study about the use of the device methodological and intervening of selfconfrontation in research in post-graduate studies in Education in Brazil. The self-confrontation is a device created by linguist Daniel Faïta and perfected by psychologist Yves Clot. She seeks to capture the multiple discourses and perspectives around a particular craft, integrating researcher and workers to facilitate the installation of a dialectical movement of analysis and production of knowledge about the work, ownership of these knowledge workers and the collective transformation of labor activity. We chose a qualitative approach and the realization of documental analysis of the abstracts of researches that resulted in the production of doctoral theses and dissertations held in Brazil between 1987 and 2011. Were examined studies that had their abstracts gathered and made available by the Coordenadoria de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) on its website. The results show that self-confrontation is used piecemeal studies produced in the area of Education, used primarily to collect data and to give less emphasis to the transformation of the labor process. |
id |
UNSP_67e99d4731ed5c87b4f16470d3c12e89 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/127045 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educaçãoMethodological and interventional device: the selfconfrontation and its uses in researches of educationEducationResearch methodologyWorkEducaçãoMetodologia de pesquisaTrabalhoThis article presents an academic and scientific study about the use of the device methodological and intervening of selfconfrontation in research in post-graduate studies in Education in Brazil. The self-confrontation is a device created by linguist Daniel Faïta and perfected by psychologist Yves Clot. She seeks to capture the multiple discourses and perspectives around a particular craft, integrating researcher and workers to facilitate the installation of a dialectical movement of analysis and production of knowledge about the work, ownership of these knowledge workers and the collective transformation of labor activity. We chose a qualitative approach and the realization of documental analysis of the abstracts of researches that resulted in the production of doctoral theses and dissertations held in Brazil between 1987 and 2011. Were examined studies that had their abstracts gathered and made available by the Coordenadoria de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) on its website. The results show that self-confrontation is used piecemeal studies produced in the area of Education, used primarily to collect data and to give less emphasis to the transformation of the labor process.Este artigo apresenta estudo acadêmico-científico sobre o uso do dispositivo metodológico e interventivo nomeado autoconfrontação em pesquisas produzidas em programas de pós-graduação stricto sensu de Educação brasileiros. A autoconfrontação foi criada pelo linguista Daniel Faïta e aperfeiçoada pelo psicólogo Yves Clot no contexto da abordagem histórico-cultural de Psicologia e Educação, de Lev Semenovich Vigotski e, mais especificamente, no âmbito da Clínica da Atividade. Trata-se de dispositivo que busca captar os múltiplos discursos e perspectivas em torno de um ofício determinado, integrando pesquisador e trabalhadores, de modo a favorecer a instalação de um movimento dialético de análise e produção de saberes sobre o trabalho, apropriação destes conhecimentos pelo coletivo de trabalhadores e transformação da atividade laboral. Optamos pela abordagem qualitativa de pesquisa e pela realização da análise documental dos resumos de pesquisas que resultaram na produção de teses de doutorado e dissertações de mestrado realizadas no Brasil entre 1987 e 2011. Foram examinados os estudos que tiveram os seus resumos reunidos e tornados disponíveis pela Coordenadoria de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) em seu sítio eletrônico. Os resultados apontam que a autoconfrontação é usada de modo fragmentado nos estudos produzidos na área da Educação, ao servir prioritariamente para recolha de dados e ao conferir menor ênfase para a transformação do processo laboral.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Perez, Deivis [UNESP]Messias, Carla2015-08-21T17:53:47Z2015-08-21T17:53:47Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article81-100application/pdfhttp://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2699Nuances, v. 24, n. 3, p. 81-100, 2013.2236-0441http://hdl.handle.net/11449/12704510.14572/nuances.v24i3.2699ISSN2236-0441-2013-24-03-81-100.pdf6409892014093401Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporNuancesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127045Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:48:22.500896Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação Methodological and interventional device: the selfconfrontation and its uses in researches of education |
title |
O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação |
spellingShingle |
O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação Perez, Deivis [UNESP] Education Research methodology Work Educação Metodologia de pesquisa Trabalho |
title_short |
O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação |
title_full |
O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação |
title_fullStr |
O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação |
title_full_unstemmed |
O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação |
title_sort |
O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação |
author |
Perez, Deivis [UNESP] |
author_facet |
Perez, Deivis [UNESP] Messias, Carla |
author_role |
author |
author2 |
Messias, Carla |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perez, Deivis [UNESP] Messias, Carla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Research methodology Work Educação Metodologia de pesquisa Trabalho |
topic |
Education Research methodology Work Educação Metodologia de pesquisa Trabalho |
description |
This article presents an academic and scientific study about the use of the device methodological and intervening of selfconfrontation in research in post-graduate studies in Education in Brazil. The self-confrontation is a device created by linguist Daniel Faïta and perfected by psychologist Yves Clot. She seeks to capture the multiple discourses and perspectives around a particular craft, integrating researcher and workers to facilitate the installation of a dialectical movement of analysis and production of knowledge about the work, ownership of these knowledge workers and the collective transformation of labor activity. We chose a qualitative approach and the realization of documental analysis of the abstracts of researches that resulted in the production of doctoral theses and dissertations held in Brazil between 1987 and 2011. Were examined studies that had their abstracts gathered and made available by the Coordenadoria de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) on its website. The results show that self-confrontation is used piecemeal studies produced in the area of Education, used primarily to collect data and to give less emphasis to the transformation of the labor process. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-08-21T17:53:47Z 2015-08-21T17:53:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2699 Nuances, v. 24, n. 3, p. 81-100, 2013. 2236-0441 http://hdl.handle.net/11449/127045 10.14572/nuances.v24i3.2699 ISSN2236-0441-2013-24-03-81-100.pdf 6409892014093401 |
url |
http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2699 http://hdl.handle.net/11449/127045 |
identifier_str_mv |
Nuances, v. 24, n. 3, p. 81-100, 2013. 2236-0441 10.14572/nuances.v24i3.2699 ISSN2236-0441-2013-24-03-81-100.pdf 6409892014093401 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Nuances |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
81-100 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129463237476352 |