O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perez, Deivis [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Messias, Carla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2699
http://hdl.handle.net/11449/127045
Resumo: This article presents an academic and scientific study about the use of the device methodological and intervening of selfconfrontation in research in post-graduate studies in Education in Brazil. The self-confrontation is a device created by linguist Daniel Faïta and perfected by psychologist Yves Clot. She seeks to capture the multiple discourses and perspectives around a particular craft, integrating researcher and workers to facilitate the installation of a dialectical movement of analysis and production of knowledge about the work, ownership of these knowledge workers and the collective transformation of labor activity. We chose a qualitative approach and the realization of documental analysis of the abstracts of researches that resulted in the production of doctoral theses and dissertations held in Brazil between 1987 and 2011. Were examined studies that had their abstracts gathered and made available by the Coordenadoria de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) on its website. The results show that self-confrontation is used piecemeal studies produced in the area of Education, used primarily to collect data and to give less emphasis to the transformation of the labor process.
id UNSP_67e99d4731ed5c87b4f16470d3c12e89
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127045
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educaçãoMethodological and interventional device: the selfconfrontation and its uses in researches of educationEducationResearch methodologyWorkEducaçãoMetodologia de pesquisaTrabalhoThis article presents an academic and scientific study about the use of the device methodological and intervening of selfconfrontation in research in post-graduate studies in Education in Brazil. The self-confrontation is a device created by linguist Daniel Faïta and perfected by psychologist Yves Clot. She seeks to capture the multiple discourses and perspectives around a particular craft, integrating researcher and workers to facilitate the installation of a dialectical movement of analysis and production of knowledge about the work, ownership of these knowledge workers and the collective transformation of labor activity. We chose a qualitative approach and the realization of documental analysis of the abstracts of researches that resulted in the production of doctoral theses and dissertations held in Brazil between 1987 and 2011. Were examined studies that had their abstracts gathered and made available by the Coordenadoria de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) on its website. The results show that self-confrontation is used piecemeal studies produced in the area of Education, used primarily to collect data and to give less emphasis to the transformation of the labor process.Este artigo apresenta estudo acadêmico-científico sobre o uso do dispositivo metodológico e interventivo nomeado autoconfrontação em pesquisas produzidas em programas de pós-graduação stricto sensu de Educação brasileiros. A autoconfrontação foi criada pelo linguista Daniel Faïta e aperfeiçoada pelo psicólogo Yves Clot no contexto da abordagem histórico-cultural de Psicologia e Educação, de Lev Semenovich Vigotski e, mais especificamente, no âmbito da Clínica da Atividade. Trata-se de dispositivo que busca captar os múltiplos discursos e perspectivas em torno de um ofício determinado, integrando pesquisador e trabalhadores, de modo a favorecer a instalação de um movimento dialético de análise e produção de saberes sobre o trabalho, apropriação destes conhecimentos pelo coletivo de trabalhadores e transformação da atividade laboral. Optamos pela abordagem qualitativa de pesquisa e pela realização da análise documental dos resumos de pesquisas que resultaram na produção de teses de doutorado e dissertações de mestrado realizadas no Brasil entre 1987 e 2011. Foram examinados os estudos que tiveram os seus resumos reunidos e tornados disponíveis pela Coordenadoria de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) em seu sítio eletrônico. Os resultados apontam que a autoconfrontação é usada de modo fragmentado nos estudos produzidos na área da Educação, ao servir prioritariamente para recolha de dados e ao conferir menor ênfase para a transformação do processo laboral.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Perez, Deivis [UNESP]Messias, Carla2015-08-21T17:53:47Z2015-08-21T17:53:47Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article81-100application/pdfhttp://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2699Nuances, v. 24, n. 3, p. 81-100, 2013.2236-0441http://hdl.handle.net/11449/12704510.14572/nuances.v24i3.2699ISSN2236-0441-2013-24-03-81-100.pdf6409892014093401Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporNuancesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127045Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:48:22.500896Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação
Methodological and interventional device: the selfconfrontation and its uses in researches of education
title O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação
spellingShingle O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação
Perez, Deivis [UNESP]
Education
Research methodology
Work
Educação
Metodologia de pesquisa
Trabalho
title_short O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação
title_full O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação
title_fullStr O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação
title_full_unstemmed O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação
title_sort O dispositivo metodológico e interventivo autoconfrontação e seus usos em pesquisas de educação
author Perez, Deivis [UNESP]
author_facet Perez, Deivis [UNESP]
Messias, Carla
author_role author
author2 Messias, Carla
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Perez, Deivis [UNESP]
Messias, Carla
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Research methodology
Work
Educação
Metodologia de pesquisa
Trabalho
topic Education
Research methodology
Work
Educação
Metodologia de pesquisa
Trabalho
description This article presents an academic and scientific study about the use of the device methodological and intervening of selfconfrontation in research in post-graduate studies in Education in Brazil. The self-confrontation is a device created by linguist Daniel Faïta and perfected by psychologist Yves Clot. She seeks to capture the multiple discourses and perspectives around a particular craft, integrating researcher and workers to facilitate the installation of a dialectical movement of analysis and production of knowledge about the work, ownership of these knowledge workers and the collective transformation of labor activity. We chose a qualitative approach and the realization of documental analysis of the abstracts of researches that resulted in the production of doctoral theses and dissertations held in Brazil between 1987 and 2011. Were examined studies that had their abstracts gathered and made available by the Coordenadoria de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) on its website. The results show that self-confrontation is used piecemeal studies produced in the area of Education, used primarily to collect data and to give less emphasis to the transformation of the labor process.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-08-21T17:53:47Z
2015-08-21T17:53:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2699
Nuances, v. 24, n. 3, p. 81-100, 2013.
2236-0441
http://hdl.handle.net/11449/127045
10.14572/nuances.v24i3.2699
ISSN2236-0441-2013-24-03-81-100.pdf
6409892014093401
url http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2699
http://hdl.handle.net/11449/127045
identifier_str_mv Nuances, v. 24, n. 3, p. 81-100, 2013.
2236-0441
10.14572/nuances.v24i3.2699
ISSN2236-0441-2013-24-03-81-100.pdf
6409892014093401
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Nuances
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 81-100
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129463237476352