Atuação docente antirracista nas aulas de educação física
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/156745 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-06-19/000901959.pdf |
Resumo: | It is the duty of the educational system to provide subsidies for the promotion of racial and cultural ethnic equality within educational institutions, valuing the plurality present in this context. In March of 2003, the Law on Guidelines and Basis (LDB) was amended with the approval of Federal Law No. 10.639 / 03, which made it mandatory to teach African and Afro-Brazilian history and culture in all public and private schools of Education Fundamental to the Middle. In spite of this legal support, what most studies and research exist within the theme of racial ethnic relations in the school environment indicates, is the noncompliance of the same at all levels of education. In this way, opposing the reality of much of the Brazilian educational scenario, this research has as its theme the investigation of how the antiracist teaching practice occurs in Basic Physical Education classes, supported by the LDB, specifically by Laws 9394/96, 10,639 / 03 and 11,645 / 08. The objective was to expose real experiences of current antiracist teaching practices, as well as raise the discussion about the effectiveness of these laws that guarantee the teaching of African and Afro-Brazilian history and culture in Physical Education classes. Four physicist licensed teachers participated in this research, who work in public basic education... (Complete abstract electronic access below) |
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Atuação docente antirracista nas aulas de educação físicaEducação fisicaEscolasRacismoSchoolsIt is the duty of the educational system to provide subsidies for the promotion of racial and cultural ethnic equality within educational institutions, valuing the plurality present in this context. In March of 2003, the Law on Guidelines and Basis (LDB) was amended with the approval of Federal Law No. 10.639 / 03, which made it mandatory to teach African and Afro-Brazilian history and culture in all public and private schools of Education Fundamental to the Middle. In spite of this legal support, what most studies and research exist within the theme of racial ethnic relations in the school environment indicates, is the noncompliance of the same at all levels of education. In this way, opposing the reality of much of the Brazilian educational scenario, this research has as its theme the investigation of how the antiracist teaching practice occurs in Basic Physical Education classes, supported by the LDB, specifically by Laws 9394/96, 10,639 / 03 and 11,645 / 08. The objective was to expose real experiences of current antiracist teaching practices, as well as raise the discussion about the effectiveness of these laws that guarantee the teaching of African and Afro-Brazilian history and culture in Physical Education classes. Four physicist licensed teachers participated in this research, who work in public basic education... (Complete abstract electronic access below)É dever do sistema educacional fornecer subsídios para a promoção da igualdade étnico racial e cultural dentro das instituições de ensino, valorizando a pluralidade presente neste contexto. Em março do ano de 2003 a Lei de Diretrizes e Base (LDB) foi alterada com a aprovação da Lei Federal nº 10.639/03 que tornou obrigatório o ensino da história e cultura africana e afro-brasileira em todas as escolas públicas e privadas do Ensino Fundamental ao Médio. Apesar deste amparo legal, o que a maioria dos trabalhos e pesquisas existentes dentro da temática de relações étnico raciais no ambiente escolar aponta, é o não cumprimento da mesma em todos os níveis de ensino. Desta maneira, contrapondo a realidade de grande parte do cenário educacional brasileiro, esta pesquisa traz como tema a investigação de como ocorre a prática docente antirracista nas aulas de Educação Física Escolar no Ensino Básico, amparadas pela LDB, mais especificamente pelas Leis 9.394/96, 10.639/03 e 11.645/08. O objetivo foi expor experiências reais de práticas docentes antirracistas atuais, como também levantar a discussão sobre a efetividade destas leis que garantem o ensino da história e cultura africanas e afro-brasileiras nas aulas de Educação Física. Participaram desta pesquisa quatro professoras licenciadas em Educação Física que atuam na educação básica pública. O cenário educacional efetivo carece de trabalhos que mostrem que a diversidade racial dentro do ambiente escolar é uma realidade vigente, e que atuações docentes não excludentes, que tratam desta pluralidade neste contexto são de extrema importância... (Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ugaya, Andresa de Souza [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Miranda, Laura Letícia Ribeiro do Nascimento de [UNESP]2018-09-19T17:28:33Z2018-09-19T17:28:33Z2017-12-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis108 f.application/pdfMIRANDA, Laura Letícia Ribeiro do Nascimento de. Atuação docente antirracista nas aulas de educação física. 2017. 108 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2017.http://hdl.handle.net/11449/156745000901959http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-06-19/000901959.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:26:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156745Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:51:16.429854Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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