Relação entre Fluência e Compreensão Leitora em Escolares com Dificuldades de Aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Vera Lúcia Orlandi
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Martins, Maíra Anelli, Capellini, Simone Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
DOI: 10.1590/0102.3772e33314
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e33314
http://hdl.handle.net/11449/157592
Resumo: ABSTRACT The capacity to read and comprehending text is essential in our daily life and in the educational context. Considering this aspect the objective of this study was to compare fluency and reading comprehension of students from second to fifth grade of primary school with and without learning difficulties. The eighty students who participated were divided into eight groups: GI to GIV (students without learning difficulties); GV to GVIII (students with learning difficulties). Of the oral reading of a text were measured the time, accuracy, speed and reading comprehension. Statistically significant differences were observed on all these variables indicating inferior performance to the students with learning difficulties. It was found that difficulties in reading fluency interfered with reading comprehension.
id UNSP_689f280037a81dafe03af4388373add3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157592
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Relação entre Fluência e Compreensão Leitora em Escolares com Dificuldades de AprendizagemRelating between Fluency and Reading Comprehension in Students with Learning Difficultiesreadingreading fluencyreading comprehensionreading skillsleiturafluência de leituracompreensão da leiturahabilidades para leituraABSTRACT The capacity to read and comprehending text is essential in our daily life and in the educational context. Considering this aspect the objective of this study was to compare fluency and reading comprehension of students from second to fifth grade of primary school with and without learning difficulties. The eighty students who participated were divided into eight groups: GI to GIV (students without learning difficulties); GV to GVIII (students with learning difficulties). Of the oral reading of a text were measured the time, accuracy, speed and reading comprehension. Statistically significant differences were observed on all these variables indicating inferior performance to the students with learning difficulties. It was found that difficulties in reading fluency interfered with reading comprehension.RESUMO A capacidade para ler e compreender textos é fundamental tanto em nossa vida diária como no contexto educativo. Considerando esse aspecto, o objetivo deste estudo foi comparar a fluência e a compreensão de leitura de escolares do segundo para o quinto ano do ensino fundamental com e sem dificuldades de aprendizagem. Participaram oitenta escolares divididos em oito grupos: GI a GIV (escolares sem dificuldades de aprendizagem); GV a GVIII (escolares com dificuldades de aprendizagem). Por meio da leitura oral de um texto, foram medidos tempo, exatidão, velocidade e compreensão de leitura. Houve diferenças estatisticamente significativas em todas as variáveis, indicando desempenho inferior para os escolares com dificuldades de aprendizagem. Verificou-se que as dificuldades de fluência de leitura interferiram na compreensão leitora.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaInstituto de Psicologia, Universidade de BrasíliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Cunha, Vera Lúcia OrlandiMartins, Maíra AnelliCapellini, Simone Aparecida2018-11-12T17:26:05Z2018-11-12T17:26:05Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e33314Psicologia: Teoria e Pesquisa. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, v. 33, p. -, 2017.0102-3772http://hdl.handle.net/11449/15759210.1590/0102.3772e33314S0102-37722017000100313S0102-37722017000100313.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia: Teoria e Pesquisa0,128info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-04T06:13:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157592Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:55:37.258594Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Relação entre Fluência e Compreensão Leitora em Escolares com Dificuldades de Aprendizagem
Relating between Fluency and Reading Comprehension in Students with Learning Difficulties
title Relação entre Fluência e Compreensão Leitora em Escolares com Dificuldades de Aprendizagem
spellingShingle Relação entre Fluência e Compreensão Leitora em Escolares com Dificuldades de Aprendizagem
Relação entre Fluência e Compreensão Leitora em Escolares com Dificuldades de Aprendizagem
Cunha, Vera Lúcia Orlandi
reading
reading fluency
reading comprehension
reading skills
leitura
fluência de leitura
compreensão da leitura
habilidades para leitura
Cunha, Vera Lúcia Orlandi
reading
reading fluency
reading comprehension
reading skills
leitura
fluência de leitura
compreensão da leitura
habilidades para leitura
title_short Relação entre Fluência e Compreensão Leitora em Escolares com Dificuldades de Aprendizagem
title_full Relação entre Fluência e Compreensão Leitora em Escolares com Dificuldades de Aprendizagem
title_fullStr Relação entre Fluência e Compreensão Leitora em Escolares com Dificuldades de Aprendizagem
Relação entre Fluência e Compreensão Leitora em Escolares com Dificuldades de Aprendizagem
title_full_unstemmed Relação entre Fluência e Compreensão Leitora em Escolares com Dificuldades de Aprendizagem
Relação entre Fluência e Compreensão Leitora em Escolares com Dificuldades de Aprendizagem
title_sort Relação entre Fluência e Compreensão Leitora em Escolares com Dificuldades de Aprendizagem
author Cunha, Vera Lúcia Orlandi
author_facet Cunha, Vera Lúcia Orlandi
Cunha, Vera Lúcia Orlandi
Martins, Maíra Anelli
Capellini, Simone Aparecida
Martins, Maíra Anelli
Capellini, Simone Aparecida
author_role author
author2 Martins, Maíra Anelli
Capellini, Simone Aparecida
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Vera Lúcia Orlandi
Martins, Maíra Anelli
Capellini, Simone Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv reading
reading fluency
reading comprehension
reading skills
leitura
fluência de leitura
compreensão da leitura
habilidades para leitura
topic reading
reading fluency
reading comprehension
reading skills
leitura
fluência de leitura
compreensão da leitura
habilidades para leitura
description ABSTRACT The capacity to read and comprehending text is essential in our daily life and in the educational context. Considering this aspect the objective of this study was to compare fluency and reading comprehension of students from second to fifth grade of primary school with and without learning difficulties. The eighty students who participated were divided into eight groups: GI to GIV (students without learning difficulties); GV to GVIII (students with learning difficulties). Of the oral reading of a text were measured the time, accuracy, speed and reading comprehension. Statistically significant differences were observed on all these variables indicating inferior performance to the students with learning difficulties. It was found that difficulties in reading fluency interfered with reading comprehension.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-11-12T17:26:05Z
2018-11-12T17:26:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e33314
Psicologia: Teoria e Pesquisa. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, v. 33, p. -, 2017.
0102-3772
http://hdl.handle.net/11449/157592
10.1590/0102.3772e33314
S0102-37722017000100313
S0102-37722017000100313.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e33314
http://hdl.handle.net/11449/157592
identifier_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, v. 33, p. -, 2017.
0102-3772
10.1590/0102.3772e33314
S0102-37722017000100313
S0102-37722017000100313.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa
0,128
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1822182406665273344
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/0102.3772e33314