O conceito de região e o ensino de Geografia: desencontros entre o saber escolar e o saber acadêmico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Noemia Ramos [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revista.fct.unesp.br/index.php/formacao/article/view/2301
http://hdl.handle.net/11449/114730
Resumo: The school geographic knowledge must remain in line with theoretical advances produced by academic geographical knowledge. This is important for guarantee much better quality of education which is offered in schools. In this context, there are some important questions: do the teaching manual of geography for the basic level are updated according to the geographical knowledge produced by academia? Do the teachers of Geography in the basic education level have accompanied the theoretical and methodological innovations produced recently by geographical science? Through a research conducted with 51 teachers of Geography, who working in public schools in Marília, and after an analysis of geographic knowledge transmitted by textbooks used in most schools, the goal of this paper is to present some response to these questions. The research with teachers and the analysis of the contents of the textbooks were guided by one principal issue: the meaning of region.
id UNSP_698958a3ba074109de47cc3280b27c5c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114730
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O conceito de região e o ensino de Geografia: desencontros entre o saber escolar e o saber acadêmicoEl concepto de la region y el conocimiento geográfico en la escuela: distancias entre conocimiento científico y conocimiento producido en la escuelaThe concept of region and teaching geography: distances between academic geographical knowledge and the school geographical knowledgeThe school geographic knowledge must remain in line with theoretical advances produced by academic geographical knowledge. This is important for guarantee much better quality of education which is offered in schools. In this context, there are some important questions: do the teaching manual of geography for the basic level are updated according to the geographical knowledge produced by academia? Do the teachers of Geography in the basic education level have accompanied the theoretical and methodological innovations produced recently by geographical science? Through a research conducted with 51 teachers of Geography, who working in public schools in Marília, and after an analysis of geographic knowledge transmitted by textbooks used in most schools, the goal of this paper is to present some response to these questions. The research with teachers and the analysis of the contents of the textbooks were guided by one principal issue: the meaning of region.O saber geográfico escolar deve manter-se sintonizado com os avanços e inovações teórico-metodológicas ocorridas com o saber geográfico acadêmico. Se isso não acontece tem-se instalado um desencontro teórico-metodológico entre um e o outro. Fato que compromete a qualidade do ensino oferecido nas escolas. A partir desse pressuposto alguns questionamentos são pertinentes: Será que os materiais didáticos, os quais têm a função de colocar o aluno em contato com o saber geográfico, estão atualizados de acordo com o conhecimento geográfico produzido na academia? E os professores que atuam no ensino básico têm acompanhado as inovações teórico-metodológicas sofridas, nos últimos anos, pela ciência geográfica e as tem implantado junto aos alunos? A partir de entrevistas com 51 professores de Geografia das escolas estaduais do perímetro urbano de Marília e da análise da natureza teórico-metodológica do conhecimento geográfico veiculado pelos livros didáticos mais utilizados nas escolas, obtiveram-se alguns esclarecimentos para estes questionamentos. As entrevistas e a análise do conteúdo dos livros didáticos foram norteadas por questionamentos a respeito do significado de região.El conocimiento geográfico en la escuela debe permanecer en sintonía con los avances teóricos que ocurren con el conocimientos geográficos académico para garantizar la calidad de la educación que se ofrece en las escuelas Esto lleva a algunas preguntas: ¿Los materiales educativos para la enseñanza de la geografía básica se actualizan de acuerdo con el conocimiento geográfico producido en el mundo académico? ¿Los maestros de Geografía en la educación básica han acompañado a las innovaciones teóricas y metodológicas sufrido recientemente por la ciencia geográfica? Este texto tiene por objeto ofrecer algunas respuestas a estas preguntas. Se presentan los resultados de una investigación realizada con 51 profesores de geografía en las escuelas públicas en Marilia y un análisis de los conocimientos geográficos transmitido por la mayoría de libros didácticos utilizados en las escuelas. Entrevistas y análisis de contenido de libros didácticos fueron guiados por preguntas sobre el significado de región.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Rua Hygino Muzy Filho, 737, Mirante, CEP 17525000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Rua Hygino Muzy Filho, 737, Mirante, CEP 17525000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Vieira, Noemia Ramos [UNESP]2015-02-24T13:57:25Z2015-02-24T13:57:25Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article21-37application/pdfhttp://revista.fct.unesp.br/index.php/formacao/article/view/2301Revista Formação, v. v.1, n.20, p. 21-37, 2013.2178-7298http://hdl.handle.net/11449/114730ISSN21787298-2013-01-20-21-37.pdf55872869626597630000-0002-3565-4018Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Formaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:02:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114730Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:02Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O conceito de região e o ensino de Geografia: desencontros entre o saber escolar e o saber acadêmico
El concepto de la region y el conocimiento geográfico en la escuela: distancias entre conocimiento científico y conocimiento producido en la escuela
The concept of region and teaching geography: distances between academic geographical knowledge and the school geographical knowledge
title O conceito de região e o ensino de Geografia: desencontros entre o saber escolar e o saber acadêmico
spellingShingle O conceito de região e o ensino de Geografia: desencontros entre o saber escolar e o saber acadêmico
Vieira, Noemia Ramos [UNESP]
title_short O conceito de região e o ensino de Geografia: desencontros entre o saber escolar e o saber acadêmico
title_full O conceito de região e o ensino de Geografia: desencontros entre o saber escolar e o saber acadêmico
title_fullStr O conceito de região e o ensino de Geografia: desencontros entre o saber escolar e o saber acadêmico
title_full_unstemmed O conceito de região e o ensino de Geografia: desencontros entre o saber escolar e o saber acadêmico
title_sort O conceito de região e o ensino de Geografia: desencontros entre o saber escolar e o saber acadêmico
author Vieira, Noemia Ramos [UNESP]
author_facet Vieira, Noemia Ramos [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Noemia Ramos [UNESP]
description The school geographic knowledge must remain in line with theoretical advances produced by academic geographical knowledge. This is important for guarantee much better quality of education which is offered in schools. In this context, there are some important questions: do the teaching manual of geography for the basic level are updated according to the geographical knowledge produced by academia? Do the teachers of Geography in the basic education level have accompanied the theoretical and methodological innovations produced recently by geographical science? Through a research conducted with 51 teachers of Geography, who working in public schools in Marília, and after an analysis of geographic knowledge transmitted by textbooks used in most schools, the goal of this paper is to present some response to these questions. The research with teachers and the analysis of the contents of the textbooks were guided by one principal issue: the meaning of region.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-02-24T13:57:25Z
2015-02-24T13:57:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.fct.unesp.br/index.php/formacao/article/view/2301
Revista Formação, v. v.1, n.20, p. 21-37, 2013.
2178-7298
http://hdl.handle.net/11449/114730
ISSN21787298-2013-01-20-21-37.pdf
5587286962659763
0000-0002-3565-4018
url http://revista.fct.unesp.br/index.php/formacao/article/view/2301
http://hdl.handle.net/11449/114730
identifier_str_mv Revista Formação, v. v.1, n.20, p. 21-37, 2013.
2178-7298
ISSN21787298-2013-01-20-21-37.pdf
5587286962659763
0000-0002-3565-4018
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Formação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 21-37
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128153617432576