A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Rodrigo Barbosa
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0104
http://hdl.handle.net/11449/157667
Resumo: Abstract This paper delineates a criticism of the arguments that promote the anthropological image of thinking as a fundamental concept to the Philosophy of Education, that is, as a particular type and use of philosophical anthropology. Indeed, this modern concept of Philosophy defines education as the realization of a fundamental anthropological project, and it is in this sense that the Philosophy of Education intends to elucidate the meaning of education as the mediation of the social-historical existence of man in the world. To analyze this problem, the paper considers the analytic of finitude, researched by Michel Foucault in Les mots et les choses, as a semiology of the knowledges and the practices about man. The arguments here presented are expected to contribute to further develop the criticism of the anthropological-humanist conception predominant in the reflections on education, indicating, on the other hand, the possibility of an investigation of the exercise of philosophical thinking in the field of education as an experience and an event.
id UNSP_6a92396b1ba7f4ff2a1230aa71e4e337
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157667
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na EducaçãoThe analytic of finitude as a semiology of the knowledges and the practices about man: towards a criticism of anthropological thinking in Educationphilosophical anthropologyphilosophy of educationMichel FoucaultGilles DeleuzeexperienceAntropologia filosóficaFilosofia da EducaçãoMichel FoucaultGilles DeleuzeexperiênciaAbstract This paper delineates a criticism of the arguments that promote the anthropological image of thinking as a fundamental concept to the Philosophy of Education, that is, as a particular type and use of philosophical anthropology. Indeed, this modern concept of Philosophy defines education as the realization of a fundamental anthropological project, and it is in this sense that the Philosophy of Education intends to elucidate the meaning of education as the mediation of the social-historical existence of man in the world. To analyze this problem, the paper considers the analytic of finitude, researched by Michel Foucault in Les mots et les choses, as a semiology of the knowledges and the practices about man. The arguments here presented are expected to contribute to further develop the criticism of the anthropological-humanist conception predominant in the reflections on education, indicating, on the other hand, the possibility of an investigation of the exercise of philosophical thinking in the field of education as an experience and an event.Resumo Neste trabalho, apresenta-se o esboço de uma crítica aos argumentos que promovem a imagem antropológica do pensamento como concepção fundamental à Filosofia da Educação, isto é, como um tipo e um emprego particulares de Antropologia filosófica. Com efeito, esta concepção moderna da Filosofia define a Educação como a realização de um projeto antropológico fundamental, e é nesse sentido que a Filosofia da Educação pretende elucidar o sentido da Educação como mediação da existência histórico-social do homem no mundo. Para a análise deste problema, considerar-se-á a analítica da finitude, investigada por Michel Foucault em Les mots et les choses, como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem. Espera-se que os argumentos apresentados contribuam para aprofundar a crítica à concepção antropológico-humanista predominante nas reflexões sobre a Educação e indiquem, por outro lado, a possibilidade de investigar o exercício do pensamento filosófico no campo da Educação como uma experiência e um acontecimento.Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita FilhoUNICAMP - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes, Rodrigo Barbosa2018-11-12T17:26:24Z2018-11-12T17:26:24Z2017-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article277-295application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0104Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 28, p. 277-295, 2017.0103-7307http://hdl.handle.net/11449/15766710.1590/1980-6248-2016-0104S0103-73072017000400277S0103-73072017000400277.pdf41862652201299560000-0003-2598-4248SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-13T06:32:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157667Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:50:01.254542Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação
The analytic of finitude as a semiology of the knowledges and the practices about man: towards a criticism of anthropological thinking in Education
title A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação
spellingShingle A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação
Lopes, Rodrigo Barbosa
philosophical anthropology
philosophy of education
Michel Foucault
Gilles Deleuze
experience
Antropologia filosófica
Filosofia da Educação
Michel Foucault
Gilles Deleuze
experiência
title_short A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação
title_full A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação
title_fullStr A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação
title_full_unstemmed A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação
title_sort A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação
author Lopes, Rodrigo Barbosa
author_facet Lopes, Rodrigo Barbosa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Rodrigo Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv philosophical anthropology
philosophy of education
Michel Foucault
Gilles Deleuze
experience
Antropologia filosófica
Filosofia da Educação
Michel Foucault
Gilles Deleuze
experiência
topic philosophical anthropology
philosophy of education
Michel Foucault
Gilles Deleuze
experience
Antropologia filosófica
Filosofia da Educação
Michel Foucault
Gilles Deleuze
experiência
description Abstract This paper delineates a criticism of the arguments that promote the anthropological image of thinking as a fundamental concept to the Philosophy of Education, that is, as a particular type and use of philosophical anthropology. Indeed, this modern concept of Philosophy defines education as the realization of a fundamental anthropological project, and it is in this sense that the Philosophy of Education intends to elucidate the meaning of education as the mediation of the social-historical existence of man in the world. To analyze this problem, the paper considers the analytic of finitude, researched by Michel Foucault in Les mots et les choses, as a semiology of the knowledges and the practices about man. The arguments here presented are expected to contribute to further develop the criticism of the anthropological-humanist conception predominant in the reflections on education, indicating, on the other hand, the possibility of an investigation of the exercise of philosophical thinking in the field of education as an experience and an event.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-01
2018-11-12T17:26:24Z
2018-11-12T17:26:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0104
Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 28, p. 277-295, 2017.
0103-7307
http://hdl.handle.net/11449/157667
10.1590/1980-6248-2016-0104
S0103-73072017000400277
S0103-73072017000400277.pdf
4186265220129956
0000-0003-2598-4248
url http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0104
http://hdl.handle.net/11449/157667
identifier_str_mv Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 28, p. 277-295, 2017.
0103-7307
10.1590/1980-6248-2016-0104
S0103-73072017000400277
S0103-73072017000400277.pdf
4186265220129956
0000-0003-2598-4248
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Pro-Posições
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 277-295
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNICAMP - Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv UNICAMP - Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129467082604544