A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0104 http://hdl.handle.net/11449/157667 |
Resumo: | Abstract This paper delineates a criticism of the arguments that promote the anthropological image of thinking as a fundamental concept to the Philosophy of Education, that is, as a particular type and use of philosophical anthropology. Indeed, this modern concept of Philosophy defines education as the realization of a fundamental anthropological project, and it is in this sense that the Philosophy of Education intends to elucidate the meaning of education as the mediation of the social-historical existence of man in the world. To analyze this problem, the paper considers the analytic of finitude, researched by Michel Foucault in Les mots et les choses, as a semiology of the knowledges and the practices about man. The arguments here presented are expected to contribute to further develop the criticism of the anthropological-humanist conception predominant in the reflections on education, indicating, on the other hand, the possibility of an investigation of the exercise of philosophical thinking in the field of education as an experience and an event. |
id |
UNSP_6a92396b1ba7f4ff2a1230aa71e4e337 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157667 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na EducaçãoThe analytic of finitude as a semiology of the knowledges and the practices about man: towards a criticism of anthropological thinking in Educationphilosophical anthropologyphilosophy of educationMichel FoucaultGilles DeleuzeexperienceAntropologia filosóficaFilosofia da EducaçãoMichel FoucaultGilles DeleuzeexperiênciaAbstract This paper delineates a criticism of the arguments that promote the anthropological image of thinking as a fundamental concept to the Philosophy of Education, that is, as a particular type and use of philosophical anthropology. Indeed, this modern concept of Philosophy defines education as the realization of a fundamental anthropological project, and it is in this sense that the Philosophy of Education intends to elucidate the meaning of education as the mediation of the social-historical existence of man in the world. To analyze this problem, the paper considers the analytic of finitude, researched by Michel Foucault in Les mots et les choses, as a semiology of the knowledges and the practices about man. The arguments here presented are expected to contribute to further develop the criticism of the anthropological-humanist conception predominant in the reflections on education, indicating, on the other hand, the possibility of an investigation of the exercise of philosophical thinking in the field of education as an experience and an event.Resumo Neste trabalho, apresenta-se o esboço de uma crítica aos argumentos que promovem a imagem antropológica do pensamento como concepção fundamental à Filosofia da Educação, isto é, como um tipo e um emprego particulares de Antropologia filosófica. Com efeito, esta concepção moderna da Filosofia define a Educação como a realização de um projeto antropológico fundamental, e é nesse sentido que a Filosofia da Educação pretende elucidar o sentido da Educação como mediação da existência histórico-social do homem no mundo. Para a análise deste problema, considerar-se-á a analítica da finitude, investigada por Michel Foucault em Les mots et les choses, como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem. Espera-se que os argumentos apresentados contribuam para aprofundar a crítica à concepção antropológico-humanista predominante nas reflexões sobre a Educação e indiquem, por outro lado, a possibilidade de investigar o exercício do pensamento filosófico no campo da Educação como uma experiência e um acontecimento.Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita FilhoUNICAMP - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes, Rodrigo Barbosa2018-11-12T17:26:24Z2018-11-12T17:26:24Z2017-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article277-295application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0104Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 28, p. 277-295, 2017.0103-7307http://hdl.handle.net/11449/15766710.1590/1980-6248-2016-0104S0103-73072017000400277S0103-73072017000400277.pdf41862652201299560000-0003-2598-4248SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-13T06:32:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157667Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:50:01.254542Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação The analytic of finitude as a semiology of the knowledges and the practices about man: towards a criticism of anthropological thinking in Education |
title |
A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação |
spellingShingle |
A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação Lopes, Rodrigo Barbosa philosophical anthropology philosophy of education Michel Foucault Gilles Deleuze experience Antropologia filosófica Filosofia da Educação Michel Foucault Gilles Deleuze experiência |
title_short |
A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação |
title_full |
A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação |
title_fullStr |
A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação |
title_full_unstemmed |
A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação |
title_sort |
A analítica da finitude como uma semiologia dos saberes e das práticas sobre o homem: esboço de uma crítica ao pensamento antropológico na Educação |
author |
Lopes, Rodrigo Barbosa |
author_facet |
Lopes, Rodrigo Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Rodrigo Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
philosophical anthropology philosophy of education Michel Foucault Gilles Deleuze experience Antropologia filosófica Filosofia da Educação Michel Foucault Gilles Deleuze experiência |
topic |
philosophical anthropology philosophy of education Michel Foucault Gilles Deleuze experience Antropologia filosófica Filosofia da Educação Michel Foucault Gilles Deleuze experiência |
description |
Abstract This paper delineates a criticism of the arguments that promote the anthropological image of thinking as a fundamental concept to the Philosophy of Education, that is, as a particular type and use of philosophical anthropology. Indeed, this modern concept of Philosophy defines education as the realization of a fundamental anthropological project, and it is in this sense that the Philosophy of Education intends to elucidate the meaning of education as the mediation of the social-historical existence of man in the world. To analyze this problem, the paper considers the analytic of finitude, researched by Michel Foucault in Les mots et les choses, as a semiology of the knowledges and the practices about man. The arguments here presented are expected to contribute to further develop the criticism of the anthropological-humanist conception predominant in the reflections on education, indicating, on the other hand, the possibility of an investigation of the exercise of philosophical thinking in the field of education as an experience and an event. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-01 2018-11-12T17:26:24Z 2018-11-12T17:26:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0104 Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 28, p. 277-295, 2017. 0103-7307 http://hdl.handle.net/11449/157667 10.1590/1980-6248-2016-0104 S0103-73072017000400277 S0103-73072017000400277.pdf 4186265220129956 0000-0003-2598-4248 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0104 http://hdl.handle.net/11449/157667 |
identifier_str_mv |
Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 28, p. 277-295, 2017. 0103-7307 10.1590/1980-6248-2016-0104 S0103-73072017000400277 S0103-73072017000400277.pdf 4186265220129956 0000-0003-2598-4248 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Pro-Posições |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
277-295 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNICAMP - Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
UNICAMP - Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129467082604544 |