A Pesquisa na Formação de Professores de Física: as produções da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações no período 2012-2017
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
DOI: | 10.1590/1516-731320200041 |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200041 http://hdl.handle.net/11449/212996 |
Resumo: | This study refers to bibliographic research, which aimed to identify the orientation in master's and doctoral studies in the field of physics teacher education available in the Digital Library of Theses and Dissertations within the 2012-2017 period. The corpus of analysis consisted of abstracts, with the search conducted for the keywords physics teaching and teacher education, and the theoretical framework was Bakhtinian discourse analysis. Our results indicate that research on physics teacher education prioritizes investigations on initial education. In the field of continuing education, they represent occasional initiatives. We note that researchers address the teacher-interlocutor with authoritarian and prescriptive speeches, pointing at how the work should be done by the latter. However, partnerships for working on reflections about possibilities to overcome particular challenges remain modest. |
id |
UNSP_7105c5e7acfda57a9942fe2c2e7d7577 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212996 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A Pesquisa na Formação de Professores de Física: as produções da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações no período 2012-2017Research on the Education of Physics Teachers: the production found in the Digital Library of Theses and Dissertations between 2012-2017Physics teachingTeacher initial educationTeacher continuing educationBibliographic researchEnsino de físicaFormação inicial do professorFormação continuada do professorPesquisa bibliográficaThis study refers to bibliographic research, which aimed to identify the orientation in master's and doctoral studies in the field of physics teacher education available in the Digital Library of Theses and Dissertations within the 2012-2017 period. The corpus of analysis consisted of abstracts, with the search conducted for the keywords physics teaching and teacher education, and the theoretical framework was Bakhtinian discourse analysis. Our results indicate that research on physics teacher education prioritizes investigations on initial education. In the field of continuing education, they represent occasional initiatives. We note that researchers address the teacher-interlocutor with authoritarian and prescriptive speeches, pointing at how the work should be done by the latter. However, partnerships for working on reflections about possibilities to overcome particular challenges remain modest.Este estudo refere-se a uma pesquisa bibliográfica que teve como objetivo identificar os direcionamentos das pesquisas em nível de mestrado e doutorado no campo da formação de professores de física, disponíveis na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações, no período de 2012 a 2017. O corpus de análise se constituiu dos resumos, com busca realizada a partir das palavras-chave ensino de física e formação de professores, tendo como aporte teórico a análise do discurso bakhtiniana. Nossos resultados indicam que as pesquisas vinculadas à formação do professor de física priorizam investigações na formação inicial. No campo da formação continuada mostram-se, prioritariamente, como iniciativas pontuais. Notamos que os pesquisadores se dirigirem ao interlocutor professor a partir de falas autoritárias e prescritivas, indicando como deve ser feito o seu trabalho. Todavia, as parcerias de trabalho de reflexão das possibilidades de superação dos desafios locais permanecem tímidas.Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de CiênciasUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e TecnologiaUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e TecnologiaPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual de Maringá (UEM)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Dias, Néryla Vayne AlvesGomes, Alberto Albuquerque [UNESP]Raboni, Paulo César De Almeida [UNESP]2021-07-14T10:48:21Z2021-07-14T10:48:21Z2020-10-5info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200041Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21299610.1590/1516-731320200041S1516-73132020000100238S1516-73132020000100238.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T15:43:34Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212996Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:16:33.511575Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Pesquisa na Formação de Professores de Física: as produções da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações no período 2012-2017 Research on the Education of Physics Teachers: the production found in the Digital Library of Theses and Dissertations between 2012-2017 |
title |
A Pesquisa na Formação de Professores de Física: as produções da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações no período 2012-2017 |
spellingShingle |
A Pesquisa na Formação de Professores de Física: as produções da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações no período 2012-2017 A Pesquisa na Formação de Professores de Física: as produções da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações no período 2012-2017 Dias, Néryla Vayne Alves Physics teaching Teacher initial education Teacher continuing education Bibliographic research Ensino de física Formação inicial do professor Formação continuada do professor Pesquisa bibliográfica Dias, Néryla Vayne Alves Physics teaching Teacher initial education Teacher continuing education Bibliographic research Ensino de física Formação inicial do professor Formação continuada do professor Pesquisa bibliográfica |
title_short |
A Pesquisa na Formação de Professores de Física: as produções da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações no período 2012-2017 |
title_full |
A Pesquisa na Formação de Professores de Física: as produções da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações no período 2012-2017 |
title_fullStr |
A Pesquisa na Formação de Professores de Física: as produções da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações no período 2012-2017 A Pesquisa na Formação de Professores de Física: as produções da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações no período 2012-2017 |
title_full_unstemmed |
A Pesquisa na Formação de Professores de Física: as produções da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações no período 2012-2017 A Pesquisa na Formação de Professores de Física: as produções da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações no período 2012-2017 |
title_sort |
A Pesquisa na Formação de Professores de Física: as produções da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações no período 2012-2017 |
author |
Dias, Néryla Vayne Alves |
author_facet |
Dias, Néryla Vayne Alves Dias, Néryla Vayne Alves Gomes, Alberto Albuquerque [UNESP] Raboni, Paulo César De Almeida [UNESP] Gomes, Alberto Albuquerque [UNESP] Raboni, Paulo César De Almeida [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Alberto Albuquerque [UNESP] Raboni, Paulo César De Almeida [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Néryla Vayne Alves Gomes, Alberto Albuquerque [UNESP] Raboni, Paulo César De Almeida [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physics teaching Teacher initial education Teacher continuing education Bibliographic research Ensino de física Formação inicial do professor Formação continuada do professor Pesquisa bibliográfica |
topic |
Physics teaching Teacher initial education Teacher continuing education Bibliographic research Ensino de física Formação inicial do professor Formação continuada do professor Pesquisa bibliográfica |
description |
This study refers to bibliographic research, which aimed to identify the orientation in master's and doctoral studies in the field of physics teacher education available in the Digital Library of Theses and Dissertations within the 2012-2017 period. The corpus of analysis consisted of abstracts, with the search conducted for the keywords physics teaching and teacher education, and the theoretical framework was Bakhtinian discourse analysis. Our results indicate that research on physics teacher education prioritizes investigations on initial education. In the field of continuing education, they represent occasional initiatives. We note that researchers address the teacher-interlocutor with authoritarian and prescriptive speeches, pointing at how the work should be done by the latter. However, partnerships for working on reflections about possibilities to overcome particular challenges remain modest. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-5 2021-07-14T10:48:21Z 2021-07-14T10:48:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200041 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020. 1516-7313 1980-850X http://hdl.handle.net/11449/212996 10.1590/1516-731320200041 S1516-73132020000100238 S1516-73132020000100238.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200041 http://hdl.handle.net/11449/212996 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020. 1516-7313 1980-850X 10.1590/1516-731320200041 S1516-73132020000100238 S1516-73132020000100238.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822182552688918528 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/1516-731320200041 |