Avião elétrico: energia renovável fotovoltaica x combustível aeronáutico
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/203032 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-10-22/000918497.pdf |
Resumo: | The present work has as main theme the renewable energy. And from an electric power propulsion mechanism to the installation of electric power to the installation of electric power to the installation of a power plant electric power combustion aircraft. At the outset, a bibliography with the knowledge of solar rays, solar radiation indexes, existing technology on photovoltaic panels, the operation of aircraft and photovoltaic systems. Batteries, photovoltaic systems connect a network and independent systems. At this stage of the work, a general knowledge of the subject was sought. Following data were purchased from commercially available manufacturers, panel contact, SUN FLYER aircraft manufacturer technical data. With the detailed data it was possible to size a plant needed to supply a fleet of 5 airplanes, with variations of days of use of these planes. Using 1 day, 3 and 5 days. After this design, an economic analysis was carried out with the determination of a feasibility of plant implantation. Subsequently a final analysis was performed comparing the consumption of an electric airplane x airplane combustion. The results obtained corresponded to the initial economic feasibility of implementing a photovoltaic power plant to generate electric energy for the loading of these aircraft as well as their feasibility of cost in the consumption compared to the combustion aircraft |
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Avião elétrico: energia renovável fotovoltaica x combustível aeronáuticoElectric airplane: renewable photovoltaic energy x aeronautical fuelAeronavesGeração de energia fotovoltaicaEnergia - Fontes alternativasEmissivityThe present work has as main theme the renewable energy. And from an electric power propulsion mechanism to the installation of electric power to the installation of electric power to the installation of a power plant electric power combustion aircraft. At the outset, a bibliography with the knowledge of solar rays, solar radiation indexes, existing technology on photovoltaic panels, the operation of aircraft and photovoltaic systems. Batteries, photovoltaic systems connect a network and independent systems. At this stage of the work, a general knowledge of the subject was sought. Following data were purchased from commercially available manufacturers, panel contact, SUN FLYER aircraft manufacturer technical data. With the detailed data it was possible to size a plant needed to supply a fleet of 5 airplanes, with variations of days of use of these planes. Using 1 day, 3 and 5 days. After this design, an economic analysis was carried out with the determination of a feasibility of plant implantation. Subsequently a final analysis was performed comparing the consumption of an electric airplane x airplane combustion. The results obtained corresponded to the initial economic feasibility of implementing a photovoltaic power plant to generate electric energy for the loading of these aircraft as well as their feasibility of cost in the consumption compared to the combustion aircraftO presente trabalho, motivado pelo tema energia renovável, é alvo de discussões em virtude do aumento crescente do consumo de combustível fóssil, bem como todos os fatores ambientais envolvidos nessa questão. E a partir de aeronaves de propulsão elétrica, já existentes no mercado, tem como proposta o dimensionamento de uma usina fotovoltaica para geração de energia elétrica para carregamento dessas aeronaves, bem como análise técnica econômica de viabilidade da implantação dessa usina e posteriormente comparação de custos de consumo com uma aeronave a combustão. A princípio realizou-se uma revisão bibliográfica com objetivo de conhecer a respeito das aeronaves elétricas, índices de radiação solar, tecnologia dos painéis fotovoltaicos, funcionamento das aeronaves, baterias, sistemas fotovoltaicos conectados a rede e sistemas independentes. Continuando a segunda etapa do trabalho, realizou-se um levantamento de dados sobre a energia fotovoltaica e a aeronave com propulsão elétrica, bem como as especificações do avião elétrico em estudo e dos painéis fotovoltaicos que serão utilizados para o suprimento de energia elétrica das baterias. Com os dados foi possível dimensionar a usina necessária para suprir uma esquadrilha de 5 aviões, utilizando um, três e cinco dias. Após esse dimensionamento uma análise econômica foi realizada para se determinar a viabilidade de implantação dessa usina. Posteriormente realizou a comparação do consumo entre um avião elétrico e um avião a combustão. Os resultados obtidos corresponderam aos objetivos iniciais de viabilidade econômica de implantação de usina fotovoltaica para geração de energia elétrica, para carregamento dessas aeronaves assim como sua viabilidade de custo no consumo comparada com a aeronave de combustãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Castro, Thaís Santos [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Aquino, Ana Carolina Rocha de [UNESP]2021-03-10T12:55:17Z2021-03-10T12:55:17Z2018-12-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis45 f.application/pdfAQUINO, Ana Carolina Rocha de. Avião elétrico: energia renovável fotovoltaica x combustível aeronáutico. 2018. 45 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Engeharia Mecânica) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.http://hdl.handle.net/11449/203032990009184970206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-10-22/000918497.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T12:04:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203032Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T12:04:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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