A incidência de risco da síndrome de Burnout em estudantes universitários do curso de Educação Física da UNESP de Bauru

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Valquiria da Silva [UNESP]
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/203143
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-03-19/000913051.pdf
Resumo: Burnout syndrome (SB), which can also be considered as a professional exhaustion disease (DEP), is a psychosocial and chronic factor issue that arises in response to emotional and interpersonal stressors whose relationship is linked to the environment of work. OBJECTIVE: To investigate the incidence of Burnout Syndrome in university students of the Physical Education course at UNESP in Bauru and to analyze the intrinsic and extrinsic factors that contribute to the development of the disease. METHODS: Fifty-five students from the Physical Education course of Bauru (mean age 23.5 years) were divided into groups: Bachelor's degree (60%) and Bachelor's degree (40%); Nocturnal (53%) and Integral (47%). The study instrument is composed of three sessions: 1) Student Characterization Questionnaire (QCDA); 2) MBI-SS (Maslach Burnout Inventory - Student Survey) that measures Emotional Exhaustion (EE), Disbelief (DE) and Professional Efficacy (PE); 3) Brunel Humor Scale (BRUMS). The data collected underwent a descriptive analysis of the variables, and the statistical analysis of the means of the instrument was done in an Excel spreadsheet. The Cluster was used to analyze and relate the MBIS-SS only items between the groups. RESULTS: The main findings of the research included: 1) high levels of EE in all groups analyzed, especially with undergraduate students; 2) The levels of Professional Effectiveness were also significantly elevated (P <0.03), emphasizing the idea that students continue to have a positive outlook on the profession; 3) Regarding the mood swings, the VIGOR subscale is considerably low, indicating lack of disposition and enthusiasm among students of all groups in relation to performance in the studies... (Complet abstract electronic acess below)
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The study instrument is composed of three sessions: 1) Student Characterization Questionnaire (QCDA); 2) MBI-SS (Maslach Burnout Inventory - Student Survey) that measures Emotional Exhaustion (EE), Disbelief (DE) and Professional Efficacy (PE); 3) Brunel Humor Scale (BRUMS). The data collected underwent a descriptive analysis of the variables, and the statistical analysis of the means of the instrument was done in an Excel spreadsheet. The Cluster was used to analyze and relate the MBIS-SS only items between the groups. RESULTS: The main findings of the research included: 1) high levels of EE in all groups analyzed, especially with undergraduate students; 2) The levels of Professional Effectiveness were also significantly elevated (P <0.03), emphasizing the idea that students continue to have a positive outlook on the profession; 3) Regarding the mood swings, the VIGOR subscale is considerably low, indicating lack of disposition and enthusiasm among students of all groups in relation to performance in the studies... (Complet abstract electronic acess below)A Síndrome de Burnout (SB) que também pode ser considerada a doença do esgotamento profissional (DEP), é uma questão psicossocial e de fator crônico, que surge em resposta a estressores emocionais e interpessoais, cuja relação esta ligada ao ambiente de trabalho. OBJETIVO: Investigar a incidência da Síndrome de Burnout em alunos universitários do curso de Educação Física da UNESP de Bauru e analisar quais são os fatores intrínsecos e extrínsecos que contribuem para o desenvolvimento da doença. MÉTODOS: Participaram do estudo 58 estudantes do curso de Educação Física da UNESP de Bauru (média de idade 23,5 anos), que foram subdivididos em grupos: Bacharelado (60%) e Licenciatura (40%); Noturno (53%) e Integral (47%). O instrumento do estudo é composto por três sessões: 1) Questionário de Caracterização do Aluno (QCDA); 2) MBI-SS (Maslach Burnout Inventory - Student Survey) que mensura a Exaustão Emocional (EE), Descrença (DE) e Eficácia Profissional (EP); e 3) Escala de Humor de Brunel (BRUMS). Os dados coletados passaram por uma análise descritiva das variáveis, e a análise estatística das médias do instrumento foi feita em uma planilha do programa Excel. O Cluster Associativo foi utilizado para analisar e relacionar os itens somente do MBIS-SS entre os grupos. RESULTADOS: Os principais achados da pesquisa incluem: 1) Níveis altos de EE em todos os grupos analisados, em especial com os alunos que cursam a Licenciatura; 2) Os níveis de Eficácia Profissional também se mostraram elevados significativamente (P<0,03), salientando a ideia de que os alunos continuam tendo uma perspectiva positiva em relação à profissão; 3) A respeito das alterações de humor, a subescala VIGOR se encontra consideravelmente baixa, indicando falta de disposição e entusiasmo entre os estudantes de todos os grupos perante o rendimento nos estudos... (Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Venditti Júnior, Rubens [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pereira, Valquiria da Silva [UNESP]2021-03-10T12:55:43Z2021-03-10T12:55:43Z2018-11-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis38 f.application/pdfPEREIRA, Valquiria da Silva. A incidência de risco da síndrome de Burnout em estudantes universitários do curso de Educação Física da UNESP de Bauru. 2018. 38 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2018.http://hdl.handle.net/11449/203143990009130510206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-03-19/000913051.pdf50243748727358780000-0003-0341-2767Almareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-11T17:18:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203143Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:54:36.573514Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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