Circo social: uma ação da educação física na educação não formal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Vinícius de Leon [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/139287
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-04-11/000863339.pdf
Resumo: This work is the fruitful result of the desire to conduct a collaborative investigation through Circus Arts with children and adolescents at social (vulnerability) risk. Thus, the very objective of the rese arch was to analyze and understand Social Circus action possibilities on non-formal education as a (viable) job option for Physical Education teachers. This research was developed through qualitative research using Field Notes as the main instrument for the meetings' data collection, which took place from May to December 2015. In general terms, the research was divided into three phases, the former was carried out at a state school through the Escola da Família Program, (which consists of the opening of all public schools on weekends, offering to the communities extra activities) and the latter two in Shelter Homes for adolescents. The results showed that there were some (considerable) difficulties throughout and some gaps in our society that become evident on the poor. Furthermore, the results also confirm the possibility of the Physical Education teachers' participation in other sectors of the society, through the non-formal Education perspective and the possibility of Social Circus as the (fundamental) instrument of this action
id UNSP_72b5f6479f0e14a685e5fb9ecb57b702
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/139287
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Circo social: uma ação da educação física na educação não formalCircosEducação não-formalEducação fisicaProfessores - FormaçãoCircusThis work is the fruitful result of the desire to conduct a collaborative investigation through Circus Arts with children and adolescents at social (vulnerability) risk. Thus, the very objective of the rese arch was to analyze and understand Social Circus action possibilities on non-formal education as a (viable) job option for Physical Education teachers. This research was developed through qualitative research using Field Notes as the main instrument for the meetings' data collection, which took place from May to December 2015. In general terms, the research was divided into three phases, the former was carried out at a state school through the Escola da Família Program, (which consists of the opening of all public schools on weekends, offering to the communities extra activities) and the latter two in Shelter Homes for adolescents. The results showed that there were some (considerable) difficulties throughout and some gaps in our society that become evident on the poor. Furthermore, the results also confirm the possibility of the Physical Education teachers' participation in other sectors of the society, through the non-formal Education perspective and the possibility of Social Circus as the (fundamental) instrument of this actionEste trabalho é fruto do desejo em realizar uma investigação participativa através das Artes Circenses com crianças e adolescentes em situação de risco. Sendo assim, o objetivo da pesquisa foi analisar e compreender as possibilidades de ação do Circo Social na Educação não formal como opção de atuação para os professores de Educação Física. A pesquisa foi desenvolvida através da investigação qualitativa, utilizando Notas de Campo como principal instrumento para coleta dos dados dos encontros que ocorreram no período de maio a dezembro de dois mil e quinze. De forma geral a pesquisa ficou dividida em três etapas, sendo a primeira Escola Estadual através do Programa Escola da Família e as outras duas em Abrigos de Acolhimento para Adolescentes. Os resultados apresentaram algumas dificuldades no percurso e algumas lacunas da sociedade que refletem sobre os desfavorecidos. Além disso, confirma a possibilidade de atuação dos professores de Educação Física em outros setores da sociedade, através da perspectiva da Educação não formal e a possibilidade do Circo Social como instrumento desta atuaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ugaia, Andresa de Souza [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Vinícius de Leon [UNESP]2016-06-07T17:11:33Z2016-06-07T17:11:33Z2016-02-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Vinícius de Leon. Circo social: uma ação da educação física na educação não formal. 2016. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2016.http://hdl.handle.net/11449/139287000863339http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-04-11/000863339.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/139287Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:31:29.701392Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Circo social: uma ação da educação física na educação não formal
title Circo social: uma ação da educação física na educação não formal
spellingShingle Circo social: uma ação da educação física na educação não formal
Silva, Vinícius de Leon [UNESP]
Circos
Educação não-formal
Educação fisica
Professores - Formação
Circus
title_short Circo social: uma ação da educação física na educação não formal
title_full Circo social: uma ação da educação física na educação não formal
title_fullStr Circo social: uma ação da educação física na educação não formal
title_full_unstemmed Circo social: uma ação da educação física na educação não formal
title_sort Circo social: uma ação da educação física na educação não formal
author Silva, Vinícius de Leon [UNESP]
author_facet Silva, Vinícius de Leon [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ugaia, Andresa de Souza [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Vinícius de Leon [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Circos
Educação não-formal
Educação fisica
Professores - Formação
Circus
topic Circos
Educação não-formal
Educação fisica
Professores - Formação
Circus
description This work is the fruitful result of the desire to conduct a collaborative investigation through Circus Arts with children and adolescents at social (vulnerability) risk. Thus, the very objective of the rese arch was to analyze and understand Social Circus action possibilities on non-formal education as a (viable) job option for Physical Education teachers. This research was developed through qualitative research using Field Notes as the main instrument for the meetings' data collection, which took place from May to December 2015. In general terms, the research was divided into three phases, the former was carried out at a state school through the Escola da Família Program, (which consists of the opening of all public schools on weekends, offering to the communities extra activities) and the latter two in Shelter Homes for adolescents. The results showed that there were some (considerable) difficulties throughout and some gaps in our society that become evident on the poor. Furthermore, the results also confirm the possibility of the Physical Education teachers' participation in other sectors of the society, through the non-formal Education perspective and the possibility of Social Circus as the (fundamental) instrument of this action
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-07T17:11:33Z
2016-06-07T17:11:33Z
2016-02-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Vinícius de Leon. Circo social: uma ação da educação física na educação não formal. 2016. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2016.
http://hdl.handle.net/11449/139287
000863339
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-04-11/000863339.pdf
identifier_str_mv SILVA, Vinícius de Leon. Circo social: uma ação da educação física na educação não formal. 2016. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2016.
000863339
url http://hdl.handle.net/11449/139287
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-04-11/000863339.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129330241339392