Conhecendo e reconhecendo simultaneamente frações ordinárias, números decimais e porcentagens

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Raquel Gomes de [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Gomes, Leomar Aparecido Santos [UNESP], Ceresini, Vitor Rodrigues [UNESP]
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/586
http://hdl.handle.net/11449/142313
Resumo: The project is justified by the unsatisfactory performance in Mathematics of students who complete the first grades of basic education, prevailing in the ratings as the School Performance Evaluation System of the São Paulo State (SARESP) and has the following objectives: 1) diagnosing the knowledge students of the 6th year on the concepts of common fractions, decimals and percentages; 2) develop and implement teaching strategies that simultaneously work with these concepts; 3) enable to students the development and expansion of mathematical skills and attitudes and 4) enable to the students of Mathematics Teacher Education of the FCT-Unesp, opportunity to develop pedagogical knowledge in applying teaching and learning strategies in tune with the environment school. In 2013 and 2014, part of its objectives have been reached specifically those that refer to the future Mathematics teacher, this because as consequences of goals 1 and 2 was designed and implemented a diagnostic assessment of the mastery of the concepts of common fractions, decimals and percentages . The results of the diagnostic evaluation supported the elaboration of an educational booklet that oportunizasse students the simultaneous learning of these concepts, their representations and contextualization. The pedagogical work with this didactic booklet is being developed and it will be evaluated in 2015.
id UNSP_72d0981123b5dea72ee758cb5aee629c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/142313
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Conhecendo e reconhecendo simultaneamente frações ordinárias, números decimais e porcentagensFractionDecimal numberPercentageFraçãoNúmero decimalPorcentagemThe project is justified by the unsatisfactory performance in Mathematics of students who complete the first grades of basic education, prevailing in the ratings as the School Performance Evaluation System of the São Paulo State (SARESP) and has the following objectives: 1) diagnosing the knowledge students of the 6th year on the concepts of common fractions, decimals and percentages; 2) develop and implement teaching strategies that simultaneously work with these concepts; 3) enable to students the development and expansion of mathematical skills and attitudes and 4) enable to the students of Mathematics Teacher Education of the FCT-Unesp, opportunity to develop pedagogical knowledge in applying teaching and learning strategies in tune with the environment school. In 2013 and 2014, part of its objectives have been reached specifically those that refer to the future Mathematics teacher, this because as consequences of goals 1 and 2 was designed and implemented a diagnostic assessment of the mastery of the concepts of common fractions, decimals and percentages . The results of the diagnostic evaluation supported the elaboration of an educational booklet that oportunizasse students the simultaneous learning of these concepts, their representations and contextualization. The pedagogical work with this didactic booklet is being developed and it will be evaluated in 2015.O projeto tem como justificativa insatisfatórios desempenhos em Matemática dos alunos que terminam as séries iniciais da Educação Básica, prevalecendo nas avaliações como no Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP) e possui como objetivos: 1º) diagnosticar o conhecimento de alunos do 6º ano sobre os conceitos de frações ordinárias, números decimais e porcentagens; 2º) desenvolver e implementar estratégias de ensino que trabalhem simultaneamente esse conceitos; 3º) possibilitar a esses alunos o desenvolvimento e a ampliação de habilidades e atitudes matemáticas e 4º) possibilitar a alunos do curso de Licenciatura em Matemática da FCT-Unesp, oportunidade de desenvolver saberes pedagógicos ao aplicarem estratégias de ensino e aprendizagem em sintonia com o ambiente escolar. Em 2013 e 2014, parte de seus objetivos foram atingidos alcançados especificamente aqueles que se referem aos alunos bolsistas, isto porque enquanto consequências dos objetivos 1 e 2 foi elaborada e aplicada uma avaliação diagnóstica sobre o domínio dos conceitos de frações ordinárias, números decimais e porcentagens. Os resultados da avaliação diagnóstica subsidiaram a elaboração de uma apostila didática que oportunizasse aos alunos a aprendizagem simultânea desses conceitos, suas representações e contextualizações. O trabalho pedagógico com essa apostila didática está em desenvolvimento neste ano de 2015.Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), Departamento de Educação, Presidente Prudente, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), Departamento de Educação, Presidente Prudente, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Raquel Gomes de [UNESP]Gomes, Leomar Aparecido Santos [UNESP]Ceresini, Vitor Rodrigues [UNESP]2016-08-04T13:35:02Z2016-08-04T13:35:02Z2015-09-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-5application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/5868º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142313ISSN2176-9761-2015-01-05-oliveira-gomes.pdf55070357252229590000-0003-4300-0003PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-05T06:19:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142313Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-05T06:19:38Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Conhecendo e reconhecendo simultaneamente frações ordinárias, números decimais e porcentagens
title Conhecendo e reconhecendo simultaneamente frações ordinárias, números decimais e porcentagens
spellingShingle Conhecendo e reconhecendo simultaneamente frações ordinárias, números decimais e porcentagens
Oliveira, Raquel Gomes de [UNESP]
Fraction
Decimal number
Percentage
Fração
Número decimal
Porcentagem
title_short Conhecendo e reconhecendo simultaneamente frações ordinárias, números decimais e porcentagens
title_full Conhecendo e reconhecendo simultaneamente frações ordinárias, números decimais e porcentagens
title_fullStr Conhecendo e reconhecendo simultaneamente frações ordinárias, números decimais e porcentagens
title_full_unstemmed Conhecendo e reconhecendo simultaneamente frações ordinárias, números decimais e porcentagens
title_sort Conhecendo e reconhecendo simultaneamente frações ordinárias, números decimais e porcentagens
author Oliveira, Raquel Gomes de [UNESP]
author_facet Oliveira, Raquel Gomes de [UNESP]
Gomes, Leomar Aparecido Santos [UNESP]
Ceresini, Vitor Rodrigues [UNESP]
author_role author
author2 Gomes, Leomar Aparecido Santos [UNESP]
Ceresini, Vitor Rodrigues [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Raquel Gomes de [UNESP]
Gomes, Leomar Aparecido Santos [UNESP]
Ceresini, Vitor Rodrigues [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Fraction
Decimal number
Percentage
Fração
Número decimal
Porcentagem
topic Fraction
Decimal number
Percentage
Fração
Número decimal
Porcentagem
description The project is justified by the unsatisfactory performance in Mathematics of students who complete the first grades of basic education, prevailing in the ratings as the School Performance Evaluation System of the São Paulo State (SARESP) and has the following objectives: 1) diagnosing the knowledge students of the 6th year on the concepts of common fractions, decimals and percentages; 2) develop and implement teaching strategies that simultaneously work with these concepts; 3) enable to students the development and expansion of mathematical skills and attitudes and 4) enable to the students of Mathematics Teacher Education of the FCT-Unesp, opportunity to develop pedagogical knowledge in applying teaching and learning strategies in tune with the environment school. In 2013 and 2014, part of its objectives have been reached specifically those that refer to the future Mathematics teacher, this because as consequences of goals 1 and 2 was designed and implemented a diagnostic assessment of the mastery of the concepts of common fractions, decimals and percentages . The results of the diagnostic evaluation supported the elaboration of an educational booklet that oportunizasse students the simultaneous learning of these concepts, their representations and contextualization. The pedagogical work with this didactic booklet is being developed and it will be evaluated in 2015.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-16
2016-08-04T13:35:02Z
2016-08-04T13:35:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/586
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.
2176-9761
http://hdl.handle.net/11449/142313
ISSN2176-9761-2015-01-05-oliveira-gomes.pdf
5507035725222959
0000-0003-4300-0003
url http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/586
http://hdl.handle.net/11449/142313
identifier_str_mv 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.
2176-9761
ISSN2176-9761-2015-01-05-oliveira-gomes.pdf
5507035725222959
0000-0003-4300-0003
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Congresso de extensão universitária da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-5
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965181462183936