Arranjos nas baterias de escolas de samba : análise da bossa "Esquenta" da Bateria Ritmo Puro
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/216348 |
Resumo: | For I understand orchestration as how a musical piece is organized for a big group of players, this monography intends to analyse an excerpt of a live performance of bateria Ritmo Puro, from the samba school Mocidade Alegre, in order to acknowledge the textural and expressive diferences between samba schools and other musical contexts involving big groups. Some similarities can be found when comparing samba schools with symphonic orchestras and Jazz big bands, but there are also fundamental diferences between each of them. Popular cultures are neglected in the academic environment, being very frequently faced simplistically, without much respect and seriousness. There is a lot to learn with this popular manifestations, and at the same time they are simple and fluid they are sophysticated. |
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Arranjos nas baterias de escolas de samba : análise da bossa "Esquenta" da Bateria Ritmo PuroRhytmic arrangments in samba schools: analysis of the bossa "Esquenta" performed by Ritmo PuroOrchestrationMusical textureEscolas de SambaPercussãoArranjo (Música)Instrumentos e OrquestraçãoFor I understand orchestration as how a musical piece is organized for a big group of players, this monography intends to analyse an excerpt of a live performance of bateria Ritmo Puro, from the samba school Mocidade Alegre, in order to acknowledge the textural and expressive diferences between samba schools and other musical contexts involving big groups. Some similarities can be found when comparing samba schools with symphonic orchestras and Jazz big bands, but there are also fundamental diferences between each of them. Popular cultures are neglected in the academic environment, being very frequently faced simplistically, without much respect and seriousness. There is a lot to learn with this popular manifestations, and at the same time they are simple and fluid they are sophysticated.Entendendo a orquestração como organização de uma peça musical para um grande conjunto, essa monografia analisa um trecho de uma apresentação da bateria Ritmo Puro, da escola de Samba Mocidade Alegre, com a finalidade de compreender as diferenças texturais e expressivas do ambiente da bateria para outros contextos que envolvem grandes grupos musicais. Muito do que se encontra nos arranjos das escolas de samba pode ser visto de maneira análoga na prática de orquestras sinfônicas e de big bands de Jazz, e há também diferenças fundamentais entre cada uma delas. As culturas populares são negligenciadas pelo ambiente acadêmico, sendo quase sempre encaradas de modo simplista e folclorista, sem a devida profundidade e respeito. Há muito a se aprender com as manifestações populares, e ao mesmo tempo que há nelas uma simplicidade e fluidez naturais há também uma erudição e elaboração imensuráveis.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mesquita, Marcos José Cruz [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Vichi, Rafael Mansor2022-02-07T12:49:20Z2022-02-07T12:49:20Z2021-11-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/216348porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-12-05T06:17:09Zoai:repositorio.unesp.br:11449/216348Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:32:56.672285Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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