O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/v40-2_sumario.php http://hdl.handle.net/11449/125204 |
Resumo: | In the last decade, pedagogical proposals for language teaching that aimed at developing the students’ literacy have raised an important question regarding the elaboration of language teaching plans concerning the role of grammar. How should we treat the relationship grammar-text in this new perspective? The aim of this paper is to propose a way of integrating text and grammar in an English course plan for Information Technology (IT) students which gives priority to the reading ability. We have based our proposal on concepts from English for Specific Purpose (ESP) by focusing on reading and also on literacy and text gender studies. |
id |
UNSP_782e06d0f46ab634f30cc07b7787b8eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125204 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivosThe role of grammar in a pedagogical proposal based on discourse gendersText genderGrammarReadingTeaching planEnglishGênero discursivoGramáticaInglêsPlano de ensinoIn the last decade, pedagogical proposals for language teaching that aimed at developing the students’ literacy have raised an important question regarding the elaboration of language teaching plans concerning the role of grammar. How should we treat the relationship grammar-text in this new perspective? The aim of this paper is to propose a way of integrating text and grammar in an English course plan for Information Technology (IT) students which gives priority to the reading ability. We have based our proposal on concepts from English for Specific Purpose (ESP) by focusing on reading and also on literacy and text gender studies.Na última década, as propostas pedagógicas de ensino de línguas voltadas para o desenvolvimento do letramento dos alunos têm recolocado uma questão fundamental na elaboração dos planejamentos de ensino de línguas quanto ao papel da gramática. Como tratar a relação texto-gramática nessa nova perspectiva? O objetivo deste artigo é propor uma forma de integrar texto e gramática num planejamento de Inglês para alunos de Tecnologia da Informação (TI), que prioriza a habilidade de leitura. Baseamos nossa proposta em conceitos da abordagem instrumental de ensino de Inglês, com foco na habilidade de leitura e também nos estudos sobre letramento e gêneros discursivos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Monteiro, Dirce Charara [UNESP]2015-07-15T18:28:39Z2015-07-15T18:28:39Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article617-626http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/v40-2_sumario.phpEstudos Linguísticos, v. 40, n. 2, p. 617-626, 2011.1413-0939http://hdl.handle.net/11449/1252041998374437925681Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEstudos Linguísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-23T14:40:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125204Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:08:05.352229Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos The role of grammar in a pedagogical proposal based on discourse genders |
title |
O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos |
spellingShingle |
O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos Monteiro, Dirce Charara [UNESP] Text gender Grammar Reading Teaching plan English Gênero discursivo Gramática Inglês Plano de ensino |
title_short |
O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos |
title_full |
O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos |
title_fullStr |
O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos |
title_full_unstemmed |
O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos |
title_sort |
O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos |
author |
Monteiro, Dirce Charara [UNESP] |
author_facet |
Monteiro, Dirce Charara [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Dirce Charara [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Text gender Grammar Reading Teaching plan English Gênero discursivo Gramática Inglês Plano de ensino |
topic |
Text gender Grammar Reading Teaching plan English Gênero discursivo Gramática Inglês Plano de ensino |
description |
In the last decade, pedagogical proposals for language teaching that aimed at developing the students’ literacy have raised an important question regarding the elaboration of language teaching plans concerning the role of grammar. How should we treat the relationship grammar-text in this new perspective? The aim of this paper is to propose a way of integrating text and grammar in an English course plan for Information Technology (IT) students which gives priority to the reading ability. We have based our proposal on concepts from English for Specific Purpose (ESP) by focusing on reading and also on literacy and text gender studies. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-07-15T18:28:39Z 2015-07-15T18:28:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/v40-2_sumario.php Estudos Linguísticos, v. 40, n. 2, p. 617-626, 2011. 1413-0939 http://hdl.handle.net/11449/125204 1998374437925681 |
url |
http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/v40-2_sumario.php http://hdl.handle.net/11449/125204 |
identifier_str_mv |
Estudos Linguísticos, v. 40, n. 2, p. 617-626, 2011. 1413-0939 1998374437925681 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Estudos Linguísticos |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
617-626 |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129395448086528 |