O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Dirce Charara [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/v40-2_sumario.php
http://hdl.handle.net/11449/125204
Resumo: In the last decade, pedagogical proposals for language teaching that aimed at developing the students’ literacy have raised an important question regarding the elaboration of language teaching plans concerning the role of grammar. How should we treat the relationship grammar-text in this new perspective? The aim of this paper is to propose a way of integrating text and grammar in an English course plan for Information Technology (IT) students which gives priority to the reading ability. We have based our proposal on concepts from English for Specific Purpose (ESP) by focusing on reading and also on literacy and text gender studies.
id UNSP_782e06d0f46ab634f30cc07b7787b8eb
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125204
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivosThe role of grammar in a pedagogical proposal based on discourse gendersText genderGrammarReadingTeaching planEnglishGênero discursivoGramáticaInglêsPlano de ensinoIn the last decade, pedagogical proposals for language teaching that aimed at developing the students’ literacy have raised an important question regarding the elaboration of language teaching plans concerning the role of grammar. How should we treat the relationship grammar-text in this new perspective? The aim of this paper is to propose a way of integrating text and grammar in an English course plan for Information Technology (IT) students which gives priority to the reading ability. We have based our proposal on concepts from English for Specific Purpose (ESP) by focusing on reading and also on literacy and text gender studies.Na última década, as propostas pedagógicas de ensino de línguas voltadas para o desenvolvimento do letramento dos alunos têm recolocado uma questão fundamental na elaboração dos planejamentos de ensino de línguas quanto ao papel da gramática. Como tratar a relação texto-gramática nessa nova perspectiva? O objetivo deste artigo é propor uma forma de integrar texto e gramática num planejamento de Inglês para alunos de Tecnologia da Informação (TI), que prioriza a habilidade de leitura. Baseamos nossa proposta em conceitos da abordagem instrumental de ensino de Inglês, com foco na habilidade de leitura e também nos estudos sobre letramento e gêneros discursivos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Monteiro, Dirce Charara [UNESP]2015-07-15T18:28:39Z2015-07-15T18:28:39Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article617-626http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/v40-2_sumario.phpEstudos Linguísticos, v. 40, n. 2, p. 617-626, 2011.1413-0939http://hdl.handle.net/11449/1252041998374437925681Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEstudos Linguísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-23T14:40:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125204Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:08:05.352229Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos
The role of grammar in a pedagogical proposal based on discourse genders
title O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos
spellingShingle O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos
Monteiro, Dirce Charara [UNESP]
Text gender
Grammar
Reading
Teaching plan
English
Gênero discursivo
Gramática
Inglês
Plano de ensino
title_short O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos
title_full O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos
title_fullStr O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos
title_full_unstemmed O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos
title_sort O papel da gramática numa proposta pedagógica baseada em gêneros discursivos
author Monteiro, Dirce Charara [UNESP]
author_facet Monteiro, Dirce Charara [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Dirce Charara [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Text gender
Grammar
Reading
Teaching plan
English
Gênero discursivo
Gramática
Inglês
Plano de ensino
topic Text gender
Grammar
Reading
Teaching plan
English
Gênero discursivo
Gramática
Inglês
Plano de ensino
description In the last decade, pedagogical proposals for language teaching that aimed at developing the students’ literacy have raised an important question regarding the elaboration of language teaching plans concerning the role of grammar. How should we treat the relationship grammar-text in this new perspective? The aim of this paper is to propose a way of integrating text and grammar in an English course plan for Information Technology (IT) students which gives priority to the reading ability. We have based our proposal on concepts from English for Specific Purpose (ESP) by focusing on reading and also on literacy and text gender studies.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-07-15T18:28:39Z
2015-07-15T18:28:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/v40-2_sumario.php
Estudos Linguísticos, v. 40, n. 2, p. 617-626, 2011.
1413-0939
http://hdl.handle.net/11449/125204
1998374437925681
url http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/v40-2_sumario.php
http://hdl.handle.net/11449/125204
identifier_str_mv Estudos Linguísticos, v. 40, n. 2, p. 617-626, 2011.
1413-0939
1998374437925681
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Estudos Linguísticos
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 617-626
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129395448086528