Dificuldades de aprendizagem da escrita em escolares de 1a a 4a séries do ensino público

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Butarelli, Ana Paula Krempel Jurca [UNESP], Germano, Giseli Donadon [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.revistaeduquestao.educ.ufrn.br/pdfs/v37n23.pdf
http://hdl.handle.net/11449/115294
Resumo: This study aims to characterize and to compare the students writing difficulties from 1st to 4th grades of public education. The study included 80 students divided into GI (20 students from 1st grade), GII (20 students from 2nd grade), GIII (20 students from 3rd grade) and GIV (20 students from 4th grade). The procedure applied was the Assessment of Learning Difficulties in Writing. The results revealed a median learning difficulty in students of GI (greater average of errors in writing). The increasing of schooling determine a decrease of the average of these errors from GI to GIV. The study revealed that the students are still in a process of construction and appropriate of the writing system, since the average of writing errors decreased as the school level increased.
id UNSP_78f28bd3041d0dcb15e8793deca0cf22
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115294
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Dificuldades de aprendizagem da escrita em escolares de 1a a 4a séries do ensino públicoAprendizagemEscritaAvaliaçãoThis study aims to characterize and to compare the students writing difficulties from 1st to 4th grades of public education. The study included 80 students divided into GI (20 students from 1st grade), GII (20 students from 2nd grade), GIII (20 students from 3rd grade) and GIV (20 students from 4th grade). The procedure applied was the Assessment of Learning Difficulties in Writing. The results revealed a median learning difficulty in students of GI (greater average of errors in writing). The increasing of schooling determine a decrease of the average of these errors from GI to GIV. The study revealed that the students are still in a process of construction and appropriate of the writing system, since the average of writing errors decreased as the school level increased.Este estudo tem por objetivo caracterizar e comparar as dificuldades da escrita de escolares de 1ª a 4ª série do ensino público. Participaram deste estudo 80 escolares divididos em: GI (20 escolares da 1ª série), GII (20 escolares da 2ª série), GIII (20 escolares da 3ª série) e GIV (20 escolares da 4ª série). Como procedimento, aplicou-se a Avaliação de Dificuldades na Aprendizagem da Escrita. Os resultados revelaram dificuldades de aprendizagem média nos escolares do GI (maiores médias de erros na escrita). Com o aumento da seriação, ocorreu diminuição da média desses erros do GI para o GIV. Os escolares deste estudo se encontram em processo de construção e apropriação do sistema de escrita, uma vez que a média de erros na escrita diminuiu com o aumento da seriação.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzy Filho, 737, Câmpus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzy Filho, 737, Câmpus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Capellini, Simone Aparecida [UNESP]Butarelli, Ana Paula Krempel Jurca [UNESP]Germano, Giseli Donadon [UNESP]2015-02-24T13:57:57Z2015-02-24T13:57:57Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article146-164application/pdfhttp://www.revistaeduquestao.educ.ufrn.br/pdfs/v37n23.pdfRevista Educação em Questão, v. 37, n. 23, p. 146-164, 2010.0102-7735http://hdl.handle.net/11449/115294ISSN0102-7735-2010-37-23-146-164.pdf71950679143644719057316530389548Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Educação em Questãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-24T06:15:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115294Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-24T06:15:01Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Dificuldades de aprendizagem da escrita em escolares de 1a a 4a séries do ensino público
title Dificuldades de aprendizagem da escrita em escolares de 1a a 4a séries do ensino público
spellingShingle Dificuldades de aprendizagem da escrita em escolares de 1a a 4a séries do ensino público
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
Aprendizagem
Escrita
Avaliação
title_short Dificuldades de aprendizagem da escrita em escolares de 1a a 4a séries do ensino público
title_full Dificuldades de aprendizagem da escrita em escolares de 1a a 4a séries do ensino público
title_fullStr Dificuldades de aprendizagem da escrita em escolares de 1a a 4a séries do ensino público
title_full_unstemmed Dificuldades de aprendizagem da escrita em escolares de 1a a 4a séries do ensino público
title_sort Dificuldades de aprendizagem da escrita em escolares de 1a a 4a séries do ensino público
author Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
author_facet Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
Butarelli, Ana Paula Krempel Jurca [UNESP]
Germano, Giseli Donadon [UNESP]
author_role author
author2 Butarelli, Ana Paula Krempel Jurca [UNESP]
Germano, Giseli Donadon [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
Butarelli, Ana Paula Krempel Jurca [UNESP]
Germano, Giseli Donadon [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Escrita
Avaliação
topic Aprendizagem
Escrita
Avaliação
description This study aims to characterize and to compare the students writing difficulties from 1st to 4th grades of public education. The study included 80 students divided into GI (20 students from 1st grade), GII (20 students from 2nd grade), GIII (20 students from 3rd grade) and GIV (20 students from 4th grade). The procedure applied was the Assessment of Learning Difficulties in Writing. The results revealed a median learning difficulty in students of GI (greater average of errors in writing). The increasing of schooling determine a decrease of the average of these errors from GI to GIV. The study revealed that the students are still in a process of construction and appropriate of the writing system, since the average of writing errors decreased as the school level increased.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-02-24T13:57:57Z
2015-02-24T13:57:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.revistaeduquestao.educ.ufrn.br/pdfs/v37n23.pdf
Revista Educação em Questão, v. 37, n. 23, p. 146-164, 2010.
0102-7735
http://hdl.handle.net/11449/115294
ISSN0102-7735-2010-37-23-146-164.pdf
7195067914364471
9057316530389548
url http://www.revistaeduquestao.educ.ufrn.br/pdfs/v37n23.pdf
http://hdl.handle.net/11449/115294
identifier_str_mv Revista Educação em Questão, v. 37, n. 23, p. 146-164, 2010.
0102-7735
ISSN0102-7735-2010-37-23-146-164.pdf
7195067914364471
9057316530389548
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Educação em Questão
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 146-164
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965389100154880