A filosofia e o filosofar institucionalizado: um olhar sobre o ensino filosófico no ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Julio César [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/126297
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/20-07-2015/000841382.pdf
Resumo: This study aimed to bring the discussion how the philosophy is faring within the bureaucratic institutional body of the school in high school, considering that became mandatory component since 2008. This reflection is justified by the way is our contemporary society (utilitarian and pragmatic) as well as in general education with a focus becomes the formation of a technical knowledge (know-how), so necessary to the existing capitalist system (the prerequisite for selection processes foray into universities - vestibular and ENEM). Therefore the issue that caught my attention among many that underlie the subject of philosophical teaching, and I tried to unveil the following chapters was the philosophy of education limits in high school. Although philosophy have broken the walls of universities and left the shelves of libraries gaining popularity in alternative places, the discussion of his teaching it seemed to me, is not considered a philosophical question but a problem to be discussed between the Education researchers only. To think against the grain of this idea, I return the old discussion of what Kant, Hegel and Nietzsche thought was the philosophy and how to work it in the classroom since to demonstrate that since their times to the present day, there a discussion about the best way to teach it and on which is attributed to Kant the idea of not teach philosophy but philosophy...
id UNSP_7910c468c269d9b9e4013d043f7b8d0b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126297
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A filosofia e o filosofar institucionalizado: um olhar sobre o ensino filosófico no ensino médioEducaçãoFilosofia - Estudo e ensinoEnsino médioProfessores - FormaçãoEducationThis study aimed to bring the discussion how the philosophy is faring within the bureaucratic institutional body of the school in high school, considering that became mandatory component since 2008. This reflection is justified by the way is our contemporary society (utilitarian and pragmatic) as well as in general education with a focus becomes the formation of a technical knowledge (know-how), so necessary to the existing capitalist system (the prerequisite for selection processes foray into universities - vestibular and ENEM). Therefore the issue that caught my attention among many that underlie the subject of philosophical teaching, and I tried to unveil the following chapters was the philosophy of education limits in high school. Although philosophy have broken the walls of universities and left the shelves of libraries gaining popularity in alternative places, the discussion of his teaching it seemed to me, is not considered a philosophical question but a problem to be discussed between the Education researchers only. To think against the grain of this idea, I return the old discussion of what Kant, Hegel and Nietzsche thought was the philosophy and how to work it in the classroom since to demonstrate that since their times to the present day, there a discussion about the best way to teach it and on which is attributed to Kant the idea of not teach philosophy but philosophy...Este trabalho teve por objetivo trazer à discussão o modo como a Filosofia vem se saindo dentro do corpo institucional burocrático da escola no Ensino Médio, haja vista que se tornou componente obrigatório desde 2008. Tal reflexão se justifica pelo modo em que se encontra nossa sociedade contemporânea (utilitarista e pragmática), bem como o ensino de modo geral, cujo foco passa a ser a formação de um saber técnico (o saber-fazer), tão necessário ao sistema capitalista vigente (pré-requisito dos processos seletivos para incursão em universidades - vestibulares e ENEM). Por isso, o problema que me chamou a atenção, dentre tantos que permeiam o tema do ensino filosófico, e que tentei desvelar nos capítulos seguintes foi os limites do ensino de Filosofia no Ensino Médio. Apesar de a Filosofia ter rompido os muros das universidades e saído das prateleiras das bibliotecas, popularizando-se em lugares alternativos, a discussão sobre seu ensino, ao que me pareceu, ainda não é considerada uma questão filosófica, senão um problema a ser discutido entre os pesquisadores da Educação apenas. Para pensar na contramão dessa ideia, retomo a antiga discussão sobre o que Kant, Hegel e Nietzsche pensavam ser a Filosofia e como trabalhá-la em sala de aula, uma vez que, para demonstrar que desde suas épocas até os dias de hoje, existe uma discussão acerca do melhor modo de se ensiná-la e sobre a qual, atribui-se a Kant a ideia de não se ensinar Filosofia, mas filosofar, enquanto em Hegel se encontra forte ideia de que o uso da História da Filosofia seria a fonte maior para tal aprendizado e em Nietzsche a crítica aos estabelecimentos de ensino de sua época que atrelaram-se ao mercado...Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Divino José da [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Gonçalves, Julio César [UNESP]2015-08-20T17:09:25Z2015-08-20T17:09:25Z2014-02-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis92 f.application/pdfGONÇALVES, Julio César. A filosofia e o filosofar institucionalizado: um olhar sobre o ensino filosófico no ensino médio. 2014. 92 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.http://hdl.handle.net/11449/126297000841382http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/20-07-2015/000841382.pdf33004129044P63402875071436462Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-27T06:12:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126297Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-27T06:12:11Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A filosofia e o filosofar institucionalizado: um olhar sobre o ensino filosófico no ensino médio
title A filosofia e o filosofar institucionalizado: um olhar sobre o ensino filosófico no ensino médio
spellingShingle A filosofia e o filosofar institucionalizado: um olhar sobre o ensino filosófico no ensino médio
Gonçalves, Julio César [UNESP]
Educação
Filosofia - Estudo e ensino
Ensino médio
Professores - Formação
Education
title_short A filosofia e o filosofar institucionalizado: um olhar sobre o ensino filosófico no ensino médio
title_full A filosofia e o filosofar institucionalizado: um olhar sobre o ensino filosófico no ensino médio
title_fullStr A filosofia e o filosofar institucionalizado: um olhar sobre o ensino filosófico no ensino médio
title_full_unstemmed A filosofia e o filosofar institucionalizado: um olhar sobre o ensino filosófico no ensino médio
title_sort A filosofia e o filosofar institucionalizado: um olhar sobre o ensino filosófico no ensino médio
author Gonçalves, Julio César [UNESP]
author_facet Gonçalves, Julio César [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Divino José da [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Julio César [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Filosofia - Estudo e ensino
Ensino médio
Professores - Formação
Education
topic Educação
Filosofia - Estudo e ensino
Ensino médio
Professores - Formação
Education
description This study aimed to bring the discussion how the philosophy is faring within the bureaucratic institutional body of the school in high school, considering that became mandatory component since 2008. This reflection is justified by the way is our contemporary society (utilitarian and pragmatic) as well as in general education with a focus becomes the formation of a technical knowledge (know-how), so necessary to the existing capitalist system (the prerequisite for selection processes foray into universities - vestibular and ENEM). Therefore the issue that caught my attention among many that underlie the subject of philosophical teaching, and I tried to unveil the following chapters was the philosophy of education limits in high school. Although philosophy have broken the walls of universities and left the shelves of libraries gaining popularity in alternative places, the discussion of his teaching it seemed to me, is not considered a philosophical question but a problem to be discussed between the Education researchers only. To think against the grain of this idea, I return the old discussion of what Kant, Hegel and Nietzsche thought was the philosophy and how to work it in the classroom since to demonstrate that since their times to the present day, there a discussion about the best way to teach it and on which is attributed to Kant the idea of not teach philosophy but philosophy...
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-02-21
2015-08-20T17:09:25Z
2015-08-20T17:09:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GONÇALVES, Julio César. A filosofia e o filosofar institucionalizado: um olhar sobre o ensino filosófico no ensino médio. 2014. 92 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/126297
000841382
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/20-07-2015/000841382.pdf
33004129044P6
3402875071436462
identifier_str_mv GONÇALVES, Julio César. A filosofia e o filosofar institucionalizado: um olhar sobre o ensino filosófico no ensino médio. 2014. 92 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.
000841382
33004129044P6
3402875071436462
url http://hdl.handle.net/11449/126297
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/20-07-2015/000841382.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 92 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965085603463168