Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/136533 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-03-17/000860516.pdf |
Resumo: | In this work we present a um experience report of two didactic interventions in schools in the city of Rio Claro - SP, Brazil, using video games in Physics teaching activities at the Basic Education level. We used the game Screamride (FRONTIER DEVELOPMENTS, 2015) for Xbox One in a workshop to teach about energy topics and the game Angry Birds Space (ROVIO ENTERTAINMENT, 2012) for Android e IOS in a class to teach gravity topics inside the classroom. We observed that the didactic activities realized produced positive results when compared to the traditional Physics classes found in this educational stage, generally expositive, and that in the reported cases the video games contributed to teach Physics. Games can be useful for teaching. They can be used to explore Physics either rightfully or wrongly applied in them and should not be ignored in activities that aim the improvement of the quality of the Basic Education |
id |
UNSP_7982417b7ebb0e23d43479ccbea422c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/136533 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidadesFísica - Estudo e ensinoEnsino - Meios auxiliaresJogos eletronicosVideo gamesIn this work we present a um experience report of two didactic interventions in schools in the city of Rio Claro - SP, Brazil, using video games in Physics teaching activities at the Basic Education level. We used the game Screamride (FRONTIER DEVELOPMENTS, 2015) for Xbox One in a workshop to teach about energy topics and the game Angry Birds Space (ROVIO ENTERTAINMENT, 2012) for Android e IOS in a class to teach gravity topics inside the classroom. We observed that the didactic activities realized produced positive results when compared to the traditional Physics classes found in this educational stage, generally expositive, and that in the reported cases the video games contributed to teach Physics. Games can be useful for teaching. They can be used to explore Physics either rightfully or wrongly applied in them and should not be ignored in activities that aim the improvement of the quality of the Basic EducationNeste trabalho apresentamos um relato de experiência de duas intervenções didáticas em escolas de Rio Claro - SP, Brasil, utilizando video games em atividades de Ensino de Física para a Educação Básica. Trabalhamos com o jogo Screamride (FRONTIER DEVELOPMENTS, 2015) para Xbox One em uma oficina para ensino de tópicos de energia e o jogo Angry Birds Space (ROVIO ENTERTAINMENT, 2012) para Android e IOS em uma aula para ensino de tópicos de gravitação em sala de aula. Observamos que as experiências didáticas realizadas produziram resultados animadores quando comparados às aulas tradicionais de Física nessa faixa escolar, em geral expositivas, e que nesses casos o video game contribuiu para o ensino. Games podem ser úteis para o aprendizado seja na exploração de eventuais erros ou acertos de Física. Games são ferramentas possíveis para o ensino de Física e não deveriam ser ignorados em atividades que busquem a melhora da qualidade da Educação BásicaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ramos, Eugênio Maria de França [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Costa, Oaní da Silva da [UNESP]2016-04-01T17:53:26Z2016-04-01T17:53:26Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis69 f.application/pdfCOSTA, Oaní da Silva da. Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades. 2015. 69 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.http://hdl.handle.net/11449/136533000860516http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-03-17/000860516.pdf54922499847676590000-0002-9787-0795Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-17T06:15:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/136533Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:59:11.189879Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades |
title |
Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades |
spellingShingle |
Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades Costa, Oaní da Silva da [UNESP] Física - Estudo e ensino Ensino - Meios auxiliares Jogos eletronicos Video games |
title_short |
Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades |
title_full |
Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades |
title_fullStr |
Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades |
title_full_unstemmed |
Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades |
title_sort |
Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades |
author |
Costa, Oaní da Silva da [UNESP] |
author_facet |
Costa, Oaní da Silva da [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ramos, Eugênio Maria de França [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Oaní da Silva da [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Física - Estudo e ensino Ensino - Meios auxiliares Jogos eletronicos Video games |
topic |
Física - Estudo e ensino Ensino - Meios auxiliares Jogos eletronicos Video games |
description |
In this work we present a um experience report of two didactic interventions in schools in the city of Rio Claro - SP, Brazil, using video games in Physics teaching activities at the Basic Education level. We used the game Screamride (FRONTIER DEVELOPMENTS, 2015) for Xbox One in a workshop to teach about energy topics and the game Angry Birds Space (ROVIO ENTERTAINMENT, 2012) for Android e IOS in a class to teach gravity topics inside the classroom. We observed that the didactic activities realized produced positive results when compared to the traditional Physics classes found in this educational stage, generally expositive, and that in the reported cases the video games contributed to teach Physics. Games can be useful for teaching. They can be used to explore Physics either rightfully or wrongly applied in them and should not be ignored in activities that aim the improvement of the quality of the Basic Education |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015 2016-04-01T17:53:26Z 2016-04-01T17:53:26Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
COSTA, Oaní da Silva da. Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades. 2015. 69 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015. http://hdl.handle.net/11449/136533 000860516 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-03-17/000860516.pdf 5492249984767659 0000-0002-9787-0795 |
identifier_str_mv |
COSTA, Oaní da Silva da. Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades. 2015. 69 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015. 000860516 5492249984767659 0000-0002-9787-0795 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/136533 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-03-17/000860516.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
69 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128881666818048 |