Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Oaní da Silva da [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/136533
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-03-17/000860516.pdf
Resumo: In this work we present a um experience report of two didactic interventions in schools in the city of Rio Claro - SP, Brazil, using video games in Physics teaching activities at the Basic Education level. We used the game Screamride (FRONTIER DEVELOPMENTS, 2015) for Xbox One in a workshop to teach about energy topics and the game Angry Birds Space (ROVIO ENTERTAINMENT, 2012) for Android e IOS in a class to teach gravity topics inside the classroom. We observed that the didactic activities realized produced positive results when compared to the traditional Physics classes found in this educational stage, generally expositive, and that in the reported cases the video games contributed to teach Physics. Games can be useful for teaching. They can be used to explore Physics either rightfully or wrongly applied in them and should not be ignored in activities that aim the improvement of the quality of the Basic Education
id UNSP_7982417b7ebb0e23d43479ccbea422c9
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/136533
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidadesFísica - Estudo e ensinoEnsino - Meios auxiliaresJogos eletronicosVideo gamesIn this work we present a um experience report of two didactic interventions in schools in the city of Rio Claro - SP, Brazil, using video games in Physics teaching activities at the Basic Education level. We used the game Screamride (FRONTIER DEVELOPMENTS, 2015) for Xbox One in a workshop to teach about energy topics and the game Angry Birds Space (ROVIO ENTERTAINMENT, 2012) for Android e IOS in a class to teach gravity topics inside the classroom. We observed that the didactic activities realized produced positive results when compared to the traditional Physics classes found in this educational stage, generally expositive, and that in the reported cases the video games contributed to teach Physics. Games can be useful for teaching. They can be used to explore Physics either rightfully or wrongly applied in them and should not be ignored in activities that aim the improvement of the quality of the Basic EducationNeste trabalho apresentamos um relato de experiência de duas intervenções didáticas em escolas de Rio Claro - SP, Brasil, utilizando video games em atividades de Ensino de Física para a Educação Básica. Trabalhamos com o jogo Screamride (FRONTIER DEVELOPMENTS, 2015) para Xbox One em uma oficina para ensino de tópicos de energia e o jogo Angry Birds Space (ROVIO ENTERTAINMENT, 2012) para Android e IOS em uma aula para ensino de tópicos de gravitação em sala de aula. Observamos que as experiências didáticas realizadas produziram resultados animadores quando comparados às aulas tradicionais de Física nessa faixa escolar, em geral expositivas, e que nesses casos o video game contribuiu para o ensino. Games podem ser úteis para o aprendizado seja na exploração de eventuais erros ou acertos de Física. Games são ferramentas possíveis para o ensino de Física e não deveriam ser ignorados em atividades que busquem a melhora da qualidade da Educação BásicaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ramos, Eugênio Maria de França [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Costa, Oaní da Silva da [UNESP]2016-04-01T17:53:26Z2016-04-01T17:53:26Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis69 f.application/pdfCOSTA, Oaní da Silva da. Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades. 2015. 69 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.http://hdl.handle.net/11449/136533000860516http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-03-17/000860516.pdf54922499847676590000-0002-9787-0795Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-17T06:15:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/136533Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:59:11.189879Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades
title Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades
spellingShingle Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades
Costa, Oaní da Silva da [UNESP]
Física - Estudo e ensino
Ensino - Meios auxiliares
Jogos eletronicos
Video games
title_short Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades
title_full Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades
title_fullStr Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades
title_full_unstemmed Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades
title_sort Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades
author Costa, Oaní da Silva da [UNESP]
author_facet Costa, Oaní da Silva da [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ramos, Eugênio Maria de França [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Oaní da Silva da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Física - Estudo e ensino
Ensino - Meios auxiliares
Jogos eletronicos
Video games
topic Física - Estudo e ensino
Ensino - Meios auxiliares
Jogos eletronicos
Video games
description In this work we present a um experience report of two didactic interventions in schools in the city of Rio Claro - SP, Brazil, using video games in Physics teaching activities at the Basic Education level. We used the game Screamride (FRONTIER DEVELOPMENTS, 2015) for Xbox One in a workshop to teach about energy topics and the game Angry Birds Space (ROVIO ENTERTAINMENT, 2012) for Android e IOS in a class to teach gravity topics inside the classroom. We observed that the didactic activities realized produced positive results when compared to the traditional Physics classes found in this educational stage, generally expositive, and that in the reported cases the video games contributed to teach Physics. Games can be useful for teaching. They can be used to explore Physics either rightfully or wrongly applied in them and should not be ignored in activities that aim the improvement of the quality of the Basic Education
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2016-04-01T17:53:26Z
2016-04-01T17:53:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COSTA, Oaní da Silva da. Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades. 2015. 69 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/136533
000860516
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-03-17/000860516.pdf
5492249984767659
0000-0002-9787-0795
identifier_str_mv COSTA, Oaní da Silva da. Jogos eletrônicos e ensino de física: potenciais e possibilidades. 2015. 69 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.
000860516
5492249984767659
0000-0002-9787-0795
url http://hdl.handle.net/11449/136533
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2016-03-17/000860516.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 69 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128881666818048