Conhecimentos sobre tabagismo em escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vitta, Alberto de
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Silva, Daniela Tomazini da, Vitta, Fabiana Cristina Frigieri de [UNESP], Conti, Marta Helena Souza De, Vieira, Leila Maria, Marta, Sara Nader, Gatti, Márcia A. Nuevo, Simeão, Sandra Fiorelli de Almeida Penteado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.revistas.usp.br/jhgd/article/view/50386
http://hdl.handle.net/11449/114929
Resumo: The objective was to verify the changes of relative theoretical knowledge to the tobacco, evaluatedat two moments (pre and post-tests) considering two educative interventions: expositive lesson and educative games. 68 pupils had been citizens, of both the sexes, three 5th grades of a public school,evaluated previously (A1) on tobacco; group 1 was submitted to a procedure of expositive education,the 2 educative games in the 2 e, the 3 to no intervention. After one week they had been reevaluated(A2). For the moments the test of Wilcoxon was applied and between the groups Kruskal Wallis. As results noticed that, at the moments, it had significant differences between 2 groups 1 and e,between the groups, in the after-test, the submitted one to the educative games presented performance with statistical significant result better. This research concluded that the educational game increased in the students’ knowledge about smoking.
id UNSP_798dfba3a6104b8bf7773eff8a0c0711
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114929
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Conhecimentos sobre tabagismo em escolaresKnowledge about smoking among schoolchildrenThe objective was to verify the changes of relative theoretical knowledge to the tobacco, evaluatedat two moments (pre and post-tests) considering two educative interventions: expositive lesson and educative games. 68 pupils had been citizens, of both the sexes, three 5th grades of a public school,evaluated previously (A1) on tobacco; group 1 was submitted to a procedure of expositive education,the 2 educative games in the 2 e, the 3 to no intervention. After one week they had been reevaluated(A2). For the moments the test of Wilcoxon was applied and between the groups Kruskal Wallis. As results noticed that, at the moments, it had significant differences between 2 groups 1 and e,between the groups, in the after-test, the submitted one to the educative games presented performance with statistical significant result better. This research concluded that the educational game increased in the students’ knowledge about smoking.O objetivo foi verificar as mudanças de conhecimentos teóricos relativos ao tabagismo, avaliadasem dois momentos (pré e pós-testes) considerando duas intervenções educativas: aula expositiva ejogos educativos. Foram sujeitos 68 alunos, de ambos os sexos, de três 5as séries de uma escolapública, avaliados previamente (A1) sobre tabagismo; o grupo 1 foi submetido a um procedimentode ensino expositivo, o 2 a jogos educativos na 2 e, o 3 a nenhuma intervenção. Após uma semanaforam reavaliados (A2). Para os momentos aplicou-se o teste de Wilcoxon e entre os grupos KruskalWallis. Como resultados notou-se que, nos momentos, houve diferenças significativas entre os grupos1 e 2 e, entre os grupos, no pós-teste, o submetido aos jogos educativos apresentou melhordesempenho com resultado estatisticamente significante. Essa pesquisa permitiu concluir que ojogo educativo promoveu aumento dos conhecimentos dos escolares sobre tabagismo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737., CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737., CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade do Sagrado Coração (USC)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Vitta, Alberto deSilva, Daniela Tomazini daVitta, Fabiana Cristina Frigieri de [UNESP]Conti, Marta Helena Souza DeVieira, Leila MariaMarta, Sara NaderGatti, Márcia A. NuevoSimeão, Sandra Fiorelli de Almeida Penteado2015-02-24T13:57:35Z2015-02-24T13:57:35Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article18-23application/pdfhttp://www.revistas.usp.br/jhgd/article/view/50386Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, v. 23, n. 2, p. 18-23, 2013.0104-1282http://hdl.handle.net/11449/114929ISSN0104-1282-2013-23-02-18-23.pdf581864493599554136960280654010530000-0001-9545-7588Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano0,229info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114929Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:53Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Conhecimentos sobre tabagismo em escolares
Knowledge about smoking among schoolchildren
title Conhecimentos sobre tabagismo em escolares
spellingShingle Conhecimentos sobre tabagismo em escolares
Vitta, Alberto de
title_short Conhecimentos sobre tabagismo em escolares
title_full Conhecimentos sobre tabagismo em escolares
title_fullStr Conhecimentos sobre tabagismo em escolares
title_full_unstemmed Conhecimentos sobre tabagismo em escolares
title_sort Conhecimentos sobre tabagismo em escolares
author Vitta, Alberto de
author_facet Vitta, Alberto de
Silva, Daniela Tomazini da
Vitta, Fabiana Cristina Frigieri de [UNESP]
Conti, Marta Helena Souza De
Vieira, Leila Maria
Marta, Sara Nader
Gatti, Márcia A. Nuevo
Simeão, Sandra Fiorelli de Almeida Penteado
author_role author
author2 Silva, Daniela Tomazini da
Vitta, Fabiana Cristina Frigieri de [UNESP]
Conti, Marta Helena Souza De
Vieira, Leila Maria
Marta, Sara Nader
Gatti, Márcia A. Nuevo
Simeão, Sandra Fiorelli de Almeida Penteado
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Sagrado Coração (USC)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Vitta, Alberto de
Silva, Daniela Tomazini da
Vitta, Fabiana Cristina Frigieri de [UNESP]
Conti, Marta Helena Souza De
Vieira, Leila Maria
Marta, Sara Nader
Gatti, Márcia A. Nuevo
Simeão, Sandra Fiorelli de Almeida Penteado
description The objective was to verify the changes of relative theoretical knowledge to the tobacco, evaluatedat two moments (pre and post-tests) considering two educative interventions: expositive lesson and educative games. 68 pupils had been citizens, of both the sexes, three 5th grades of a public school,evaluated previously (A1) on tobacco; group 1 was submitted to a procedure of expositive education,the 2 educative games in the 2 e, the 3 to no intervention. After one week they had been reevaluated(A2). For the moments the test of Wilcoxon was applied and between the groups Kruskal Wallis. As results noticed that, at the moments, it had significant differences between 2 groups 1 and e,between the groups, in the after-test, the submitted one to the educative games presented performance with statistical significant result better. This research concluded that the educational game increased in the students’ knowledge about smoking.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-02-24T13:57:35Z
2015-02-24T13:57:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.revistas.usp.br/jhgd/article/view/50386
Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, v. 23, n. 2, p. 18-23, 2013.
0104-1282
http://hdl.handle.net/11449/114929
ISSN0104-1282-2013-23-02-18-23.pdf
5818644935995541
3696028065401053
0000-0001-9545-7588
url http://www.revistas.usp.br/jhgd/article/view/50386
http://hdl.handle.net/11449/114929
identifier_str_mv Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, v. 23, n. 2, p. 18-23, 2013.
0104-1282
ISSN0104-1282-2013-23-02-18-23.pdf
5818644935995541
3696028065401053
0000-0001-9545-7588
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano
0,229
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 18-23
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128175331344384