Labirintos narrativos e a digitalização do lúdico: processos de desenvolvimento para o prólogo de uma história interativa
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/203954 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929220.pdf |
Resumo: | This project reports on the development of the prologue of a visual novel - a digital game genre based on the concept of interactive narrative. It analyzes and explores the particularities and limitations observed by the ludo-narrative model, as well as the possible ways for working with them, while pointing out the instrumental solutions, the concepts and the visual and thematic influences required to bring about a piece in the genre. Visually, this project visits the human figure, the aesthetics of black and white, Far Eastern arts (using artists such as painters Hua San-Chien and Zeng Hao as a reference), medieval European ornamentation of Hiberno-Saxon roots and classical architecture from Southeast Asia. By building upon concepts brought by a selection of authors (such as Ernest Adams (2010), Johan Huizinga (1944), Arlindo Machado (1997) and Joseph Campbell (1949)), this undergraduate thesis discusses the main foundations for the concepts of game, narrativity, interactivity and questions related to the nature of digital aesthetics. |
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Labirintos narrativos e a digitalização do lúdico: processos de desenvolvimento para o prólogo de uma história interativaJogos na arteArte conceitualJogos eletrônicosEstéticaGamesThis project reports on the development of the prologue of a visual novel - a digital game genre based on the concept of interactive narrative. It analyzes and explores the particularities and limitations observed by the ludo-narrative model, as well as the possible ways for working with them, while pointing out the instrumental solutions, the concepts and the visual and thematic influences required to bring about a piece in the genre. Visually, this project visits the human figure, the aesthetics of black and white, Far Eastern arts (using artists such as painters Hua San-Chien and Zeng Hao as a reference), medieval European ornamentation of Hiberno-Saxon roots and classical architecture from Southeast Asia. By building upon concepts brought by a selection of authors (such as Ernest Adams (2010), Johan Huizinga (1944), Arlindo Machado (1997) and Joseph Campbell (1949)), this undergraduate thesis discusses the main foundations for the concepts of game, narrativity, interactivity and questions related to the nature of digital aesthetics.Este projeto relata o desenvolvimento do prólogo de uma visual novel - um gênero de jogo digital baseado no conceito da narrativa interativa. As particularidades e limitações observadas pelo modelo ludonarrativo, assim como as possíveis maneiras de trabalhá-las são analisadas e exploradas: pontuam-se as soluções ferramentais, conceitos e influências visuais e temáticas necessárias para consolidar um trabalho do gênero. Visualmente, este projeto visita a figuração humana, a estética do branco e preto, as artes do extremo oriente (levantando os pintores Hua Sanchuan e Zeng Hao como referência), a ornamentação europeia medieval de raiz hiberno-saxônica e a arquitetura clássica do sudeste asiático. Alimentando-se dos conceitos trazidos por uma seleção de autores (tais como Ernest Adams (2010), Johan Huizinga (1944), Arlindo Machado (1997) e Joseph Campbell (1949)), este trabalho de conclusão de curso discute os principais fundamentos do conceito de jogo, narratividade, interatividade e questões atreladas à natureza da estética digital.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Valente, Vânia Cristina Pires Nogueira [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Camargo, Monna Ranzoti Rocha [UNESP]2021-03-10T12:58:53Z2021-03-10T12:58:53Z2019-06-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis104 f.application/pdfCAMARGO, Monna Ranzoti Rocha. Labirintos narrativos e a digitalização do lúdico: processos de desenvolvimento para o prólogo de uma história interativa. 2019. 104 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Artes Visuais) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2019.http://hdl.handle.net/11449/203954990009292200206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929220.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-11T14:47:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203954Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:13:32.198204Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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