O Teorema de Pitágoras: alternativas de demonstrações

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Evangelista, Luís Antonio [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/122208
Resumo: This work aims to show that the Pythagorean Theorem, a major creations in mathematics, should not be seen as a simple formula to memorize, but as an important and useful tool that should be demonstrated. Because the statements are normally very little worked in elementary and high school, most students and teachers have no opportunity to meet the enormous wealth of their applications and the different statements often surprising. In addition to presenting this work six historic and classic statements, is also presented as alternative education, experimental activity to induce students to the Pythagorean theorem, as well as motivate them to meet their statements. Such activity was applied with students of the first year of high school and the results were positive, as can be seen here
id UNSP_7a1dc318430a42f937d0c596c7626321
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122208
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O Teorema de Pitágoras: alternativas de demonstraçõesMatemática - Estudo e ensinoPitagoras, Teorema de - Estudo e ensinoMatemática - MetodologiaMatemática (Ensino médio)Mathematics Study and teachingThis work aims to show that the Pythagorean Theorem, a major creations in mathematics, should not be seen as a simple formula to memorize, but as an important and useful tool that should be demonstrated. Because the statements are normally very little worked in elementary and high school, most students and teachers have no opportunity to meet the enormous wealth of their applications and the different statements often surprising. In addition to presenting this work six historic and classic statements, is also presented as alternative education, experimental activity to induce students to the Pythagorean theorem, as well as motivate them to meet their statements. Such activity was applied with students of the first year of high school and the results were positive, as can be seen hereEsse trabalho tem como objetivo mostrar que o Teorema de Pitágoras, uma das principais criações da Matemática, não deve ser encarado como uma simples fórmula a memorizar, mas sim como uma ferramenta importante e de grande utilidade que deve ser demonstrada. Como as demonstrações normalmente são muito pouco trabalhadas no Ensino Fundamental e Médio, grande parte dos alunos e professores não tem oportunidade de conhecer a enorme riqueza das suas aplicações e as distintas demonstrações, muitas vezes, surpreendentes. Além de apresentar nesse trabalho seis demonstrações históricas e clássicas, também é apresentado como alternativa de ensino, atividade experimental para induzir os alunos ao Teorema de Pitágoras, assim como motivá-los a conhecer as suas demonstrações. Tal atividade foi aplicada com os alunos do primeiro ano do Ensino Médio e os resultados foram positivos, como pode ser verificado aquiUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lamas, Rita de Cassia Pavani [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Evangelista, Luís Antonio [UNESP]2015-04-09T12:28:28Z2015-04-09T12:28:28Z2014-08-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis55 f. : il. color.application/pdfEVANGELISTA, Luís Antonio. O Teorema de Pitágoras: alternativas de demonstrações. 2014. 55 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.http://hdl.handle.net/11449/122208000808929000808929.pdf31075010001P267157505825265550000-0002-5264-5092Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T06:31:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122208Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:01:01.505309Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O Teorema de Pitágoras: alternativas de demonstrações
title O Teorema de Pitágoras: alternativas de demonstrações
spellingShingle O Teorema de Pitágoras: alternativas de demonstrações
Evangelista, Luís Antonio [UNESP]
Matemática - Estudo e ensino
Pitagoras, Teorema de - Estudo e ensino
Matemática - Metodologia
Matemática (Ensino médio)
Mathematics Study and teaching
title_short O Teorema de Pitágoras: alternativas de demonstrações
title_full O Teorema de Pitágoras: alternativas de demonstrações
title_fullStr O Teorema de Pitágoras: alternativas de demonstrações
title_full_unstemmed O Teorema de Pitágoras: alternativas de demonstrações
title_sort O Teorema de Pitágoras: alternativas de demonstrações
author Evangelista, Luís Antonio [UNESP]
author_facet Evangelista, Luís Antonio [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lamas, Rita de Cassia Pavani [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Evangelista, Luís Antonio [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Estudo e ensino
Pitagoras, Teorema de - Estudo e ensino
Matemática - Metodologia
Matemática (Ensino médio)
Mathematics Study and teaching
topic Matemática - Estudo e ensino
Pitagoras, Teorema de - Estudo e ensino
Matemática - Metodologia
Matemática (Ensino médio)
Mathematics Study and teaching
description This work aims to show that the Pythagorean Theorem, a major creations in mathematics, should not be seen as a simple formula to memorize, but as an important and useful tool that should be demonstrated. Because the statements are normally very little worked in elementary and high school, most students and teachers have no opportunity to meet the enormous wealth of their applications and the different statements often surprising. In addition to presenting this work six historic and classic statements, is also presented as alternative education, experimental activity to induce students to the Pythagorean theorem, as well as motivate them to meet their statements. Such activity was applied with students of the first year of high school and the results were positive, as can be seen here
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-29
2015-04-09T12:28:28Z
2015-04-09T12:28:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv EVANGELISTA, Luís Antonio. O Teorema de Pitágoras: alternativas de demonstrações. 2014. 55 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/122208
000808929
000808929.pdf
31075010001P2
6715750582526555
0000-0002-5264-5092
identifier_str_mv EVANGELISTA, Luís Antonio. O Teorema de Pitágoras: alternativas de demonstrações. 2014. 55 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.
000808929
000808929.pdf
31075010001P2
6715750582526555
0000-0002-5264-5092
url http://hdl.handle.net/11449/122208
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 55 f. : il. color.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129573416599552