Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Guilherme Henrique Gomes Da
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Penteado, Miriam Godoy [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000200004
http://hdl.handle.net/11449/212992
Resumo: This paper presents the result of a research aiming to analyze how a study group, of prospective mathematics teachers, used dynamic geometry software in planning activities for a teaching practice. Before practicing with students, the group read and discussed papers from journals, explored Geogebra, dynamic geometry software, and planned a workshop to be held with students at high school level. A special highlight is given to the unpredictability which occurs in a ICT-based environment, and how this establishes a risk zone. Thus there are both technical and mathematical content related risks. The results show that a collective theoretical study was essential for the prospective teachers not to be paralyzed when facing unpredictability. Episodes are discussed illustrating how a risk zone can turn into a fruitful learning environment. The group provides conditions for reflecting and facing the unpredictability of a computer-based environment, stimulating professional development.
id UNSP_7a23f0290863c014687ac0003c1cf076
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212992
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidadeDynamic geometry in the classroom: the development of prospective teachers in the face of unpredictabilityHigh schoolMathematics teachingDynamic geometryInformation technology and communicationICTEnsino MédioEnsino de matemáticaGeometria dinâmicaTecnologia da informação e comunicaçãoTICThis paper presents the result of a research aiming to analyze how a study group, of prospective mathematics teachers, used dynamic geometry software in planning activities for a teaching practice. Before practicing with students, the group read and discussed papers from journals, explored Geogebra, dynamic geometry software, and planned a workshop to be held with students at high school level. A special highlight is given to the unpredictability which occurs in a ICT-based environment, and how this establishes a risk zone. Thus there are both technical and mathematical content related risks. The results show that a collective theoretical study was essential for the prospective teachers not to be paralyzed when facing unpredictability. Episodes are discussed illustrating how a risk zone can turn into a fruitful learning environment. The group provides conditions for reflecting and facing the unpredictability of a computer-based environment, stimulating professional development.Este artigo é baseado em resultados de uma pesquisa cujo objetivo foi analisar como futuros professores de matemática, vinculados a um grupo de estudos, se apropriaram de um software de geometria dinâmica, de forma a inseri-lo em atividades de ensino. O grupo se reuniu para ler e discutir artigos científicos, explorar um software e elaborar uma oficina para alunos do Ensino Médio. Aqui são discutidas reflexões do grupo sobre os imprevistos que podem ocorrer quando o professor atua num ambiente de aprendizagem baseado em Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC). São apresentados episódios que ilustram como uma zona de risco pode se constituir numa zona de possibilidades para aprendizagem da docência. O grupo fornece estímulo e condições para se refletir e enfrentar os imprevistos decorrentes de um ambiente computacional, o que impulsiona o movimento para o desenvolvimento profissional.Universidade Federal de Alfenas, Instituto de Ciências ExatasUniversidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências ExatasUniversidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências ExatasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Federal de AlfenasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Guilherme Henrique Gomes DaPenteado, Miriam Godoy [UNESP]2021-07-14T10:48:14Z2021-07-14T10:48:14Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article279-292application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000200004Ciência & Educação (Bauru). Bauru, SP, Brazil: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 19, n. 2, p. 279-292, 2013.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21299210.1590/S1516-73132013000200004S1516-73132013000200004S1516-73132013000200004.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-13T06:18:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212992Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:13:27.792341Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade
Dynamic geometry in the classroom: the development of prospective teachers in the face of unpredictability
title Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade
spellingShingle Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade
Silva, Guilherme Henrique Gomes Da
High school
Mathematics teaching
Dynamic geometry
Information technology and communication
ICT
Ensino Médio
Ensino de matemática
Geometria dinâmica
Tecnologia da informação e comunicação
TIC
title_short Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade
title_full Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade
title_fullStr Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade
title_full_unstemmed Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade
title_sort Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade
author Silva, Guilherme Henrique Gomes Da
author_facet Silva, Guilherme Henrique Gomes Da
Penteado, Miriam Godoy [UNESP]
author_role author
author2 Penteado, Miriam Godoy [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alfenas
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Guilherme Henrique Gomes Da
Penteado, Miriam Godoy [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv High school
Mathematics teaching
Dynamic geometry
Information technology and communication
ICT
Ensino Médio
Ensino de matemática
Geometria dinâmica
Tecnologia da informação e comunicação
TIC
topic High school
Mathematics teaching
Dynamic geometry
Information technology and communication
ICT
Ensino Médio
Ensino de matemática
Geometria dinâmica
Tecnologia da informação e comunicação
TIC
description This paper presents the result of a research aiming to analyze how a study group, of prospective mathematics teachers, used dynamic geometry software in planning activities for a teaching practice. Before practicing with students, the group read and discussed papers from journals, explored Geogebra, dynamic geometry software, and planned a workshop to be held with students at high school level. A special highlight is given to the unpredictability which occurs in a ICT-based environment, and how this establishes a risk zone. Thus there are both technical and mathematical content related risks. The results show that a collective theoretical study was essential for the prospective teachers not to be paralyzed when facing unpredictability. Episodes are discussed illustrating how a risk zone can turn into a fruitful learning environment. The group provides conditions for reflecting and facing the unpredictability of a computer-based environment, stimulating professional development.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2021-07-14T10:48:14Z
2021-07-14T10:48:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000200004
Ciência & Educação (Bauru). Bauru, SP, Brazil: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 19, n. 2, p. 279-292, 2013.
1516-7313
1980-850X
http://hdl.handle.net/11449/212992
10.1590/S1516-73132013000200004
S1516-73132013000200004
S1516-73132013000200004.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000200004
http://hdl.handle.net/11449/212992
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Bauru, SP, Brazil: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 19, n. 2, p. 279-292, 2013.
1516-7313
1980-850X
10.1590/S1516-73132013000200004
S1516-73132013000200004
S1516-73132013000200004.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 279-292
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128232542699520