Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000200004 http://hdl.handle.net/11449/212992 |
Resumo: | This paper presents the result of a research aiming to analyze how a study group, of prospective mathematics teachers, used dynamic geometry software in planning activities for a teaching practice. Before practicing with students, the group read and discussed papers from journals, explored Geogebra, dynamic geometry software, and planned a workshop to be held with students at high school level. A special highlight is given to the unpredictability which occurs in a ICT-based environment, and how this establishes a risk zone. Thus there are both technical and mathematical content related risks. The results show that a collective theoretical study was essential for the prospective teachers not to be paralyzed when facing unpredictability. Episodes are discussed illustrating how a risk zone can turn into a fruitful learning environment. The group provides conditions for reflecting and facing the unpredictability of a computer-based environment, stimulating professional development. |
id |
UNSP_7a23f0290863c014687ac0003c1cf076 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212992 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidadeDynamic geometry in the classroom: the development of prospective teachers in the face of unpredictabilityHigh schoolMathematics teachingDynamic geometryInformation technology and communicationICTEnsino MédioEnsino de matemáticaGeometria dinâmicaTecnologia da informação e comunicaçãoTICThis paper presents the result of a research aiming to analyze how a study group, of prospective mathematics teachers, used dynamic geometry software in planning activities for a teaching practice. Before practicing with students, the group read and discussed papers from journals, explored Geogebra, dynamic geometry software, and planned a workshop to be held with students at high school level. A special highlight is given to the unpredictability which occurs in a ICT-based environment, and how this establishes a risk zone. Thus there are both technical and mathematical content related risks. The results show that a collective theoretical study was essential for the prospective teachers not to be paralyzed when facing unpredictability. Episodes are discussed illustrating how a risk zone can turn into a fruitful learning environment. The group provides conditions for reflecting and facing the unpredictability of a computer-based environment, stimulating professional development.Este artigo é baseado em resultados de uma pesquisa cujo objetivo foi analisar como futuros professores de matemática, vinculados a um grupo de estudos, se apropriaram de um software de geometria dinâmica, de forma a inseri-lo em atividades de ensino. O grupo se reuniu para ler e discutir artigos científicos, explorar um software e elaborar uma oficina para alunos do Ensino Médio. Aqui são discutidas reflexões do grupo sobre os imprevistos que podem ocorrer quando o professor atua num ambiente de aprendizagem baseado em Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC). São apresentados episódios que ilustram como uma zona de risco pode se constituir numa zona de possibilidades para aprendizagem da docência. O grupo fornece estímulo e condições para se refletir e enfrentar os imprevistos decorrentes de um ambiente computacional, o que impulsiona o movimento para o desenvolvimento profissional.Universidade Federal de Alfenas, Instituto de Ciências ExatasUniversidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências ExatasUniversidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências ExatasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Federal de AlfenasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Guilherme Henrique Gomes DaPenteado, Miriam Godoy [UNESP]2021-07-14T10:48:14Z2021-07-14T10:48:14Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article279-292application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000200004Ciência & Educação (Bauru). Bauru, SP, Brazil: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 19, n. 2, p. 279-292, 2013.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21299210.1590/S1516-73132013000200004S1516-73132013000200004S1516-73132013000200004.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-13T06:18:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212992Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:13:27.792341Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade Dynamic geometry in the classroom: the development of prospective teachers in the face of unpredictability |
title |
Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade |
spellingShingle |
Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade Silva, Guilherme Henrique Gomes Da High school Mathematics teaching Dynamic geometry Information technology and communication ICT Ensino Médio Ensino de matemática Geometria dinâmica Tecnologia da informação e comunicação TIC |
title_short |
Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade |
title_full |
Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade |
title_fullStr |
Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade |
title_full_unstemmed |
Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade |
title_sort |
Geometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade |
author |
Silva, Guilherme Henrique Gomes Da |
author_facet |
Silva, Guilherme Henrique Gomes Da Penteado, Miriam Godoy [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Penteado, Miriam Godoy [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alfenas Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Guilherme Henrique Gomes Da Penteado, Miriam Godoy [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
High school Mathematics teaching Dynamic geometry Information technology and communication ICT Ensino Médio Ensino de matemática Geometria dinâmica Tecnologia da informação e comunicação TIC |
topic |
High school Mathematics teaching Dynamic geometry Information technology and communication ICT Ensino Médio Ensino de matemática Geometria dinâmica Tecnologia da informação e comunicação TIC |
description |
This paper presents the result of a research aiming to analyze how a study group, of prospective mathematics teachers, used dynamic geometry software in planning activities for a teaching practice. Before practicing with students, the group read and discussed papers from journals, explored Geogebra, dynamic geometry software, and planned a workshop to be held with students at high school level. A special highlight is given to the unpredictability which occurs in a ICT-based environment, and how this establishes a risk zone. Thus there are both technical and mathematical content related risks. The results show that a collective theoretical study was essential for the prospective teachers not to be paralyzed when facing unpredictability. Episodes are discussed illustrating how a risk zone can turn into a fruitful learning environment. The group provides conditions for reflecting and facing the unpredictability of a computer-based environment, stimulating professional development. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2021-07-14T10:48:14Z 2021-07-14T10:48:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000200004 Ciência & Educação (Bauru). Bauru, SP, Brazil: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 19, n. 2, p. 279-292, 2013. 1516-7313 1980-850X http://hdl.handle.net/11449/212992 10.1590/S1516-73132013000200004 S1516-73132013000200004 S1516-73132013000200004.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000200004 http://hdl.handle.net/11449/212992 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Bauru, SP, Brazil: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 19, n. 2, p. 279-292, 2013. 1516-7313 1980-850X 10.1590/S1516-73132013000200004 S1516-73132013000200004 S1516-73132013000200004.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
279-292 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128232542699520 |