Políticas públicas na educação inclusiva: da legislação a concepção docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Cassia Carolina Braz de [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/120254
Resumo: This project was grounded in public policy for inclusive education in the city of Bauru / Brazil. Its objective was to examine the struture of these public policies aimed at inclusive education, which are in place and their effectiveness from the viewpoint of specialist teachers in municipal schools in Bauru/ Brazil. Subjects were 20 teachers of special education specialists who work with students from kindergarten and elementary school in the city of Bauru. To collect data were questionnaires and interviews. The theoretical studies carried out showed that the legislation today was the result of many years of changes in structure and design on the figure of people with disabilities and their integration into society. As a result it was possible to draw a profile of specialist teachers, their training, and that has knowledge about the specific legislation. As the profile of the specialist teacher noticed that they have good training, but this should be a continuous process, during his performance.Public policy for Special Education but there are geared towards a macro-structure, which makes them often decontextualized from everyday classroom, and often not enforced because of lack of policies in other areas of basic needs that are constitutional law as well as education
id UNSP_7b5717eec24b73c7d136154cfabc59f7
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/120254
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Políticas públicas na educação inclusiva: da legislação a concepção docenteEducação inclusivaPoliticas publicasProfessores especialistasInclusive educationPublic policySpecialist teachersThis project was grounded in public policy for inclusive education in the city of Bauru / Brazil. Its objective was to examine the struture of these public policies aimed at inclusive education, which are in place and their effectiveness from the viewpoint of specialist teachers in municipal schools in Bauru/ Brazil. Subjects were 20 teachers of special education specialists who work with students from kindergarten and elementary school in the city of Bauru. To collect data were questionnaires and interviews. The theoretical studies carried out showed that the legislation today was the result of many years of changes in structure and design on the figure of people with disabilities and their integration into society. As a result it was possible to draw a profile of specialist teachers, their training, and that has knowledge about the specific legislation. As the profile of the specialist teacher noticed that they have good training, but this should be a continuous process, during his performance.Public policy for Special Education but there are geared towards a macro-structure, which makes them often decontextualized from everyday classroom, and often not enforced because of lack of policies in other areas of basic needs that are constitutional law as well as educationEste projeto foi fundamentado nas políticas públicas para educação inclusiva no Município de Bauru. Seu objetivo foi de analisar o corpo destas políticas publicas voltadas para à educação inclusiva, que estão em vigor e sua efetividade sob a ótica do professor especialista na rede municipal de ensino de Bauru. Participaram da pesquisa 20 professoras especialistas da Educação Especial que atuam com alunos da Educação Infantil e Ensino Fundamental do município de Bauru. Para a coleta de dados foram utilizados questionários e entrevistas. Os estudos teóricos realizados apontaram que a legislação vigente hoje foi resultado de muitos anos de mudanças na estrutura e concepção sobre a figura da pessoa com deficiência e sua inserção na sociedade. Como resultados foi possível traçar um perfil do professor especialista, sua formação, e que este possui conhecimento sobre a legislação específica.Quanto ao perfil do professor especialista notou-se que estes possuem boa formação, mas que esta deve ser um processo continuo, durante sua atuação. As políticas públicas para a Educação Especial existem porém são voltadas para uma macro-estrutura, o que as torna muitas vezes descontextualizada do cotidiano da sala de aula, e que muitas vezes não são cumpridas por falta de Políticas em outras áreas de necessidades básicas que são direitos constitucionais tanto quanto a educaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Zanata, Eliana Marques [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Cassia Carolina Braz de [UNESP]2015-03-23T15:25:18Z2015-03-23T15:25:18Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfOLIVEIRA, Cassia Carolina Braz de. Políticas públicas na educação inclusiva: da legislação a concepção docente. 2010. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2010.http://hdl.handle.net/11449/120254000634671oliveira_ccb_tcc_bauru.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:26:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/120254Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:59:53.527817Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Políticas públicas na educação inclusiva: da legislação a concepção docente
title Políticas públicas na educação inclusiva: da legislação a concepção docente
spellingShingle Políticas públicas na educação inclusiva: da legislação a concepção docente
Oliveira, Cassia Carolina Braz de [UNESP]
Educação inclusiva
Politicas publicas
Professores especialistas
Inclusive education
Public policy
Specialist teachers
title_short Políticas públicas na educação inclusiva: da legislação a concepção docente
title_full Políticas públicas na educação inclusiva: da legislação a concepção docente
title_fullStr Políticas públicas na educação inclusiva: da legislação a concepção docente
title_full_unstemmed Políticas públicas na educação inclusiva: da legislação a concepção docente
title_sort Políticas públicas na educação inclusiva: da legislação a concepção docente
author Oliveira, Cassia Carolina Braz de [UNESP]
author_facet Oliveira, Cassia Carolina Braz de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Zanata, Eliana Marques [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Cassia Carolina Braz de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação inclusiva
Politicas publicas
Professores especialistas
Inclusive education
Public policy
Specialist teachers
topic Educação inclusiva
Politicas publicas
Professores especialistas
Inclusive education
Public policy
Specialist teachers
description This project was grounded in public policy for inclusive education in the city of Bauru / Brazil. Its objective was to examine the struture of these public policies aimed at inclusive education, which are in place and their effectiveness from the viewpoint of specialist teachers in municipal schools in Bauru/ Brazil. Subjects were 20 teachers of special education specialists who work with students from kindergarten and elementary school in the city of Bauru. To collect data were questionnaires and interviews. The theoretical studies carried out showed that the legislation today was the result of many years of changes in structure and design on the figure of people with disabilities and their integration into society. As a result it was possible to draw a profile of specialist teachers, their training, and that has knowledge about the specific legislation. As the profile of the specialist teacher noticed that they have good training, but this should be a continuous process, during his performance.Public policy for Special Education but there are geared towards a macro-structure, which makes them often decontextualized from everyday classroom, and often not enforced because of lack of policies in other areas of basic needs that are constitutional law as well as education
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-03-23T15:25:18Z
2015-03-23T15:25:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Cassia Carolina Braz de. Políticas públicas na educação inclusiva: da legislação a concepção docente. 2010. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2010.
http://hdl.handle.net/11449/120254
000634671
oliveira_ccb_tcc_bauru.pdf
identifier_str_mv OLIVEIRA, Cassia Carolina Braz de. Políticas públicas na educação inclusiva: da legislação a concepção docente. 2010. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2010.
000634671
oliveira_ccb_tcc_bauru.pdf
url http://hdl.handle.net/11449/120254
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128733602643968